TEKST FLEMMING THOMSEN
FOTO JOHN SHUTTLEWORTH YACHT DESIGNS OG MCCONAGHY BOATS, GUY NOWELL, JOCHEN MANZ

Adastra søger ny ejer:

Fremtidens superyacht til salg

Adastra vækker opsigt, hvor end den kommer frem. Det er en yacht, som kun bruger en femtedel brændstof i forhold til andre motoryachts i samme størrelse. Nu er den 140 fods superyacht sat til salg for halv pris.


Hvis James Bond havde en yacht, så ville den se sådan ud: En trimaran med tre, skarpe pontoner, som skærer sig gennem bølgerne. Den er hurtig som en speedbåd og luksuriøs som en penthouselejlighed på Manhattan. Adastra er et kongeskib. Et kig ind i fremtiden, en skude som vil vække misundelse, hvor end den kommer frem.Sådan skrev alverdens bådmagasiner om en af de mest spektakulære nyskabelse blandt superyachts. Året var 2012, og prisen blev langt over 20 mio. dollars. 

Den engelske skibsreder, Antony Marden, som er bosat i Hongkong, ville have noget specielt, da han fem år tidligere bad sin landsmand John Shuttleworth om at designe noget ud over det sædvanlige. Kravet var en superlet og dermed økonomisk yacht, som skibsrederen skulle bruge til at sejle langture fra Hongkong til Caribien og ud til sine to, private palme-øer ved den indonesiske kyst. Det lykkedes John Shuttelworth at tegne en yacht, der blev præmieret som årets bedste design for superyachts, efter at Adastra var blevet bygget af australske McConaghy på deres værft i Zhuhai i Kina.

Den australske yachtbygger, som er ekspert i kapsejlere, anvendte alle de nye materialer: Over-bygningen er lavet af kulfiber med Nomex honeycomb-kerne, mens skroget er fremstillet som en sandwich-konstruktion med skum i glasfiber og kevlar. Vægten af interiøret er også holdt nede ved at specialbygge luger, koøjer, trapper, stiger og endda hængsler i kulfiber.Adastra har tre ankre, hvor alle spil er hydraulisk drevet omkring tromler støbt i kulfiber. Hovedankeret er på 130 kg.

Det er et ”Bruce anker”, som foldes ud fra styrbord. Bovankeret er på 80 kg, som søsættes med en kulfiberarm, og dertil er der et hækanker på 60 kg. Ankersystemerne gør, at Adastra kan gå ind på lavt vand og ikke er afhængig af at finde kajplads.

Lounge-området i salonen er baseret på udformningen af den indonesiske ”Sala Hut” med tilbagelænede sofaer og bakkeborde. Det blå pudebetræk er ikat-vævet.
Det nyreformede spisebord er lavet af lyst egefiner og følger kurverne på bænken.
Trappelys gør trappen mere sikker, og ved nattetid kan man se indholdet af skufferne.

Økonomisk langturssejler

Fra dag ét strøg Adastra elegant hen over bølgerne, hvis den 42,5 meter lange trimaran da ikke piercerede dem. Ejeren Antony Marden har med sin familie sejlet adskillige ture til Caribien og tilbage til Indonesien i de seneste syv år.  ”Hun er en utrolig båd. Hendes sejlegenskaber er ganske forbløffende. Vi har mødt 50 knobs vinde, når vi krydsede Stillehavet og Atlanterhavet. Hun klarer alt uden et kny,” fortæller Marden til Robb Report Malaysia.Ifølge Antony Marden forbruger Adastra 17 liter brændstof ved en cruisinghastighed på 10 knob. 

”Det giver os en rækkevidde på ca. 10.000 sømil. Vi sejlede for nylig fra St. Maarten til Vigo i Spanien og havde brændstof nok til at gå tilbage til Caribien igen,” forklarer han. Motorkraften leveres af en Caterpillar C18, der ligger i midterskroget. Den yder 1136 hk ved 2300 rpm. To Yanmar 110 hk er monteret i outriggerne til at drive generatorerne.

De to motorer anvendes desuden til at manøvrere yachten i havneområder og som back-up. Står man inde på land, kan man faktisk styre fartøjet på 50 meters afstand med en iPad.Adastra kan også udnytte vindkraften. Det sker ved, at man fra fordækket opsætter en drage, som man kender fra kitesurfing. 

Skandinavisk design

Til interiøret hyrede Antony Marden den danske arkitekt og designer Inge Strompf-Jepsen, som har været bosiddende i Hongkong gennem 30 år. ´”Alt på yachten skulle være letvægt. Derfor fik vi lavet specielle toiletter i en let og stærk kulfiber-komposit, og vi måtte gå rationelt til værks, når de indvendige rum skulle designes,” fortæller Inge Strompf-Jepsen, da BÅD møder hende i Hongkong. ”Jeg begyndte med at finde formerne til de faste bestanddele.

Det skulle være runde og bløde former, som skulle tilpasses det specielle skrog på Adastra.”Inge Strompf-Jepsen har bevidst givet interiøret et umiskendeligt præg af skandinavisk design kombineret med den østerlandske stilart. Bådens bredde på 16 meter har givet plads til en salon på hoveddækket med udsigt gennem panoramaruder. I salonen er der indrettet et loungeområde, spisebordsarrangement og en navigationsstation. Ekstra plads er blevet skabt under dækket ved at give midterskroget større bredde lige over vandlinjen.

”Masters bedroom” er placeret agten med adgang fra salonen, dertil er der to gæstekahytter, overnatning for besætningen, mens pantryet er placeret foran motorrummet. Adastra tilbyder en komfortabel indkvartering for ni personer og op til fem-seks besætningsmedlemmer. Der er to sæder i styrehuset, som er placeret over salonen. Styrehuset indgår i det strukturelle ”kors”, som danner bådens overordnede ramme.Adastra er for nylig sat til salg for 12 mio. dollars.

Men hvorfor egentlig sælge? 

”Efter syv år har vi været på krydstogt til alle de steder, vi gerne ville opleve. I dag bruger vi den ikke nok. Vi har en anden 120 fods yacht, så det er tid til at sælge,” forklarer Antony Marden til Robb Report.Til Superyachttimes siger han, at han ikke forventer et hurtigt salg, da Adastra sammenlignet med andre superyacht byder på langt mindre plads om bord, og nærmest er at sammenligne med en stor familieyacht, hvilket vil indsnævre gruppen af potentielle købere.Lige nu er Adastra fortøjet i Dubai lidt syd for centrum. Et gæt vil være, at den er på fremvisningstur i Den Persiske Bugt, og at den næste ejer sikkert skal findes på disse kanter.

Kilder: Robb Report Malaysia, Superyachttimes.

Masterbeadroom
Inge Jepsen har samlet udklip om Adastra fra alverdens bådmagasiner. Hun arbejdede med interiøret i fire år.
Der er automatisk overvågning af alle sikkerhedsfunktioner som brændstof og elektricitet. Adastra er en højteknologisk båd.
Adastra bliver bygget på McCognahys værft i Zhuhai i Kina.


BÅD 563

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.