”Men det er kapsejladserne, og især teamet på Vision, som først og fremmest står tilbage. Vi havde et fantastisk hold på den båd.”
Så hvad er din rolle i X-Yachts nu, ud over at eje virksomheden?
Hvilke opgaver tager du på dig?Så hvad er din rolle i X-Yachts nu, ud over at eje virksomheden? Hvilke opgaver tager du på dig?”Jeg er inde i en masse detaljer, og har et fantastisk forhold til ledelsen. Specielt arbejder jeg tæt med vores direktør, Kræn. Vi udvikler produktstrategier, og har løbende samtaler om hvad der skal ske. Jeg har nu haft selskabet siden 2012, det er alligevel otte år. Den gang havde vi en performance-linje og en cruising-linje. Nu har vi fået lavet en fusion mellem dem, så vi kunne producere en egentlig cruising-båd på den ene side, og en egentlig performance-båd på den anden side – og så noget midt i mellem, der kan begge dele. Det blev så Pure X, som vi sidder om bord i lige nu. Jeg arbejder meget med at sikre fremtiden for værftet, og det indebærer at få det til at vokse. Og der bliver de nye motorbåde jo centrale.”
Hvordan vil du beskrive strategien for de kommende år?
”Strategien er at X-Yachts skal være et førende brand – men det skal som sagt også være større. Vi skal stille og roligt fordoble omsætningen, sådan at vi kommer op på en halv milliard. Det er også derfor, vi nu begynder på motorbåde – vi har købt et svensk motorbådsværft, over fra Visby på Gotland. Vi sejlede simpelthen en coaster derovre, og så fyldte vi hele værftet ned i den, og fragtede det hele hjem til Haderslev. Den motorbåd har vi så efterfølgende arbejdet videre med. Det er en meget teknisk avanceret og velsejlende båd. Langt hen ad vejen er det stadig den samme model, men vi har lavet designet lidt om, strømlinjet den noget mere. Visionen er, at den skal give en positiv sejloplevelse, og så har vi også noget bæredygtighed med i det. Undervandsskroget gør at den ligger utrolig godt i vandet, så den ikke bruger så meget brændstof. Efterhånden kommer der nok også nogle versioner med elektrisk motor.
Det bliver efterhånden til flere modeller?
”Ja, – men udvikling af nye modeller er dyrt. Det koster omkring 10 mio. kr. at udvikle en model, som den vi sidder i lige nu, inklusive støbeforme til skrog, dæk, inderlinere og så videre. Og hvor mange både kan vi fordele den udgift over? Markedet, sejlerne, vil have nye både hele tiden. Men vi må begrænse det. Så vi lancerer en, maks. to nye både hvert år. Alligevel skal der sælges mange både, for at tjene de penge hjem igen. Så det er en balance. Folk vil gerne have høj kvalitet, men de er også prisbevidste. Nu starter vi med en 33 fods forholdsvis åben motorbåd. Den næste bliver også en 33 fods båd, men mere overdækket. Og så kommer der flere nye modeller. Vi laver helt sikkert større både, men jeg er ikke sikker på at vi vil lave nogen, der er mindre.”
Du har stor erfaring fra andre forretningsområder. Hvorfor er netop bådbranchen så svær?
”Det er helt sikkert et svært marked. Se bare på Swan, de sidste 12 år har de tabt penge, selv om de har solgt mange både. Bavaria er gået konkurs to gange, og de solgte 800 både om året. Hvis du ser på den her båd vi sidder i nu, X46, så har vi lavet 28 eksemplarer på to år. Det er ret godt, men vi får jo aldrig nogen rigtig industriproduktion ud af det her. Sådan er det bare. Det handler om volumen. Og lige så snart bådene bliver lidt større, så bliver produktionen et projekt, hvor du som køber kan sætte dit præg på det. Små både er selvfølgelig standard, men sådan som vi bygger vores både, kan vi ikke rigtig bygge et lager op. Vil du have grå, røde eller blå striber? Skal fribordet være blåt, med hvide striber?
Den type ønsker skal meget tidligt ind i produktionen. Og sådan er det i endnu højere grad i de større både. Der er masser af individuelle tilpasninger. Det er nogen af de ting, der gør det til en udfordring at lave en profitabel forretning.”
Hvordan kan du bruge din forretningsbaggrund i den her ret specielle branche?”For mig er det sådan, at al business er ’people business’. Ligegyldig hvilken branche du er i, så handler det om mennesker. Det har altid været min tilgang, også den gang jeg var i hæren. Det var også derfor jeg startede Mercuri Urval, som netop er en rekrutteringsvirksomhed. Hvis du har de rigtige folk med, så kan du klare alt muligt. Så det er mit udgangspunktet i al business. Derfra må man bygge systemer op, med de rigtige folk, med de rigtige kompetencer, på de forskellige poster. Og det er også derfor, man er nødt til at have en vis størrelse. Ellers bliver det lidt en ’mom & pop shop’, hvor du er nødt til at finde meget praktiske løsninger hele tiden. Og det kan du aldrig tjene penge på. Hvis folk har for mange kasketter på, så bliver det aldrig en rigtig god forretning. Du skal op på en kritisk masse. Og for mig ligger den kritiske masse på en halv milliard kroner i omsætning.”
Jeg forstår I vil gøre mere ved jeres brand, jeres måde at møde omverdenen på. Hvad er det nye?
”Vi har et vældig stærkt brand, specielt i Nordeuropa og Skandinavien, vi har jo trods alt 6000 både der ude. Men hvad står sådan et brand for? X-Yachts var jo oprindelig kendt for sine kapsejladsbåde, det var meget velsejlende, hurtige både. Komfort var ikke så meget i centrum den gang, og bådene var måske ikke så kvindevenlige, hvis man må sige det sådan. Vores koner var jo sejlerenker hver weekend, hvor vi sejlede kapsejlads. Men sådan en båd er jo en stor investering, og hvis det skal forsvares, så må konen og børnene jo også kunne være med, og på ordentlig vis. Derfor er bådene efterhånden blevet mere og mere familievenlige. I dag har vi et Advisory Board, som består af kvinder, og de er i stand til at se tingene på en anden måde. De betragter i højere grad vores både fra et familiesynspunkt.”