images/PLUS/Artikel/560/Dehler30OD/Dehler_30_OD.jpg

Tekst Øyvind BordalTekst Øyvind Bordal
Foto Øyvind Bordal & X-Yachts

Ib Kunøe:

”En hurtig båd kan også være sikker og nem at sejle”

Ib Kunøes selskaber omsætter for 35 mia. kr. Men ”lille” X-Yachts er uden tvivl hjertebarnet. Vi sejler en tur med Kunøes X46, og får en snak om hvor flagskibet i dansk bådbranche er på vej hen, med netop ham ved roret.


Kort om Ib Kunøe

Dansk finansmand født i 1943 og med en stærk interesse for sejlsport og billedkunst. Startede rekrutteringsvirksomheden Mercuri Urval, som blev en stor international succes, og har haft stor fremgang med IT-virksomhederne Columbus IT og Atea. Han har også startet PR-bureauet Morsing, og ejer i dag talrige virksomheder. Siden 2012 har han haft 100 % af ejerskabet i X-Yachts.

På gæstekajen yderst i Rungsted Havn ligger en nypoleret X med en sort kulfibermast, der rager højt op i luften. Jeg har fået fortalt at Kunøe er gammel militærmand, så jeg har taget skjorte på, og møder op præcis på det aftalte tidspunkt. Men Kunøe viser sig hurtigt at være en uformel, imødekommende og ikke mindst entusiastisk person – specielt når samtalen driver ind på sejlads. Så hvorfor ikke starte samtalen der?

Jeg kan forstå at du har sejlet hele livet. Hvordan ser din sejlerbaggrund egentlig ud?

"Min far var skibsprovianteringshandler i Aabenraa. Jeg har sejlet i hjemmebyggede robåde fra jeg var fem år gammel ... og få år senere fik jeg min første Optimistjolle. Det var Optimist nummer tre. Vordingborg Trælasthandel lavede dem den gang i samlesæt, og sådan en byggede min far til mig, sammen med en snedker. Jeg kan huske det skete på Store Bededag, i 1953. Senere har jeg sejlet alle mulige både, Juniorbåd, Piratjolle og så videre … som 13-årig sejlede jeg med en ven til det sydfynske øhav. Jeg kan huske vi havde kostpenge med, vi fik en krone og femogtyve øre om dagen. Ret hurtigt begyndte jeg også at sejle kapsejlads, og det blev jeg ved med, også som voksen. Et højdepunkt var Vision, som jeg købte i 1983, en stor one off hav-racer. Med den vandt vi alt hvad der var at vinde. Men omkring 1986-87 begyndte vi at få bank af de nye flyve-pap-både, Andelsbanken og så videre, som X-Yachts lavede. Lige så snart det var inshore-sejlads, fik vi svært ved at følge dem. Så allerede den gang kendte jeg jo Niels, Lars og Birger, der startede X-Yachts.”

Hvis du skal pege på de fineste sejloplevelser du har haft i dit liv, hvilke vil du så vælge?

”Det har helt klart været de store havkapsejladser vi sejlede med Vision. Den gang vi vandt Gotland Rundt med fire timer. Den gang vi fik line honors i Sjælland Rundt. Skaw Race vandt vi også flere gange. Skaw Race var en gammel, traditionsrig sejlads, jeg kan huske vi fik en stor pokal, hvor der var indgraveret ”Christiania 1905”. Der var så mange præmier i den sejlads, at vi skulle bruge tre mand til at slæbe alt sølvtøjet. Jeg har som sagt sejlet tursejlads som ung, og jeg har også haft en båd i Middelhavet igennem 28 år, og har sejlet hele Middelhavet tyndt. Og i dag sejler jeg meget alene i den her båd, som vi sidder i nu. Men det er kapsejladserne, og især teamet på Vision, som først og fremmest står tilbage. Vi havde et fantastisk hold på den båd.”

Nu er både jo ikke dit primære forretnings-område. Hvad fik dig til at engagere dig i X-Yachts, rent forretningsmæssigt?

 ”Som sagt er jeg født og opvokset i Aabenraa, som ligger kun 25 km syd for Haderslev, hvor X-Yachts jo ligger. Jeg var soldat i Haderslev, mit regiment er det Slesvigske Fodregiment. Fra X-Ýachts kan man faktisk se ovre til kasernen. Min baggrund er professionel linjeofficer. Jeg sluttede som major, og gik ud i det civile for mange år siden. Efter forsvarsakademiet tænkte jeg, at det var på tide at prøve noget andet. Så jeg tog orlov og startede en konsulentvirksomhed. Efter mange år i erhvervslivet kom jeg så igen i kontakt med Niels, Lars og Birger, da de overvejede at sælge værftet, lige efter finanskrisen. Det var en meget hård periode for X-Yachts – det ene år solgte de 35 både, alene i Middelhavet, og året efter solgte de kun tre. Det medførte at det franske selskab, der solgte bådene dernede, og var ejet af X-Yachts, gik konkurs. Det kostede 25 mio. kr. Og det er klart, tre privatpersoner, der ikke har den store formue sparet sammen, de fik svært ved at drive værftet videre. Så der købte jeg halvdelen. Og nogle år senere købte jeg resten. Nu har jeg så 100 %.” Så det handler måske meget om din interesse for sejlads?

”Helt personligt, så driver jeg jo en stor virksomhed, som omsætter for omkring 35 mia. kr. Og mit holdingselskab er et velhavende holdingselskab. Så i den sammenhæng er X-Yachts en lille virksomhed, med en omsætning på 250-300 mio. kr. Men jeg har jo et helt specielt forhold til den. En ting er at lave hardware og software, eller infrastruktur – noget helt andet er at producere noget, som man kan tage og føle på. Noget man kan have fornøjelse af at gå rundt i, og ikke mindst sejle i. Der er en helt anden glæde ved at gå om bord i en båd, som man har været med til at skabe, og hvor tingene bare er i orden. Og sejlsport har altid ligget mig i blodet. Så du kan sige, at det her selskab, det er mit hjertebarn. Det er det, simpelthen. Nu bruger jeg selvfølgelig meget tid på mine andre virksomheder, men rent forholdsmæssigt lægger jeg meget mere tid og energi i X-Yachts, end jeg gør i mine andre selskaber. Så ja, det handler meget om min passion for sejlsport.”
    ”Men det er kapsejladserne, og især teamet på Vision, som først og fremmest står tilbage. Vi havde et fantastisk hold på den båd.”

    Så hvad er din rolle i X-Yachts nu, ud over at eje virksomheden?

    Hvilke opgaver tager du på dig?Så hvad er din rolle i X-Yachts nu, ud over at eje virksomheden? Hvilke opgaver tager du på dig?”Jeg er inde i en masse detaljer, og har et fantastisk forhold til ledelsen. Specielt arbejder jeg tæt med vores direktør, Kræn. Vi udvikler produktstrategier, og har løbende samtaler om hvad der skal ske. Jeg har nu haft selskabet siden 2012, det er alligevel otte år. Den gang havde vi en performance-linje og en cruising-linje. Nu har vi fået lavet en fusion mellem dem, så vi kunne producere en egentlig cruising-båd på den ene side, og en egentlig performance-båd på den anden side – og så noget midt i mellem, der kan begge dele. Det blev så Pure X, som vi sidder om bord i lige nu. Jeg arbejder meget med at sikre fremtiden for værftet, og det indebærer at få det til at vokse. Og der bliver de nye motorbåde jo centrale.” 

    Hvordan vil du beskrive strategien for de kommende år?

    ”Strategien er at X-Yachts skal være et førende brand – men det skal som sagt også være større. Vi skal stille og roligt fordoble omsætningen, sådan at vi kommer op på en halv milliard. Det er også derfor, vi nu begynder på motorbåde – vi har købt et svensk motorbådsværft, over fra Visby på Gotland. Vi sejlede simpelthen en coaster derovre, og så fyldte vi hele værftet ned i den, og fragtede det hele hjem til Haderslev. Den motorbåd har vi så efterfølgende arbejdet videre med. Det er en meget teknisk avanceret og velsejlende båd. Langt hen ad vejen er det stadig den samme model, men vi har lavet designet lidt om, strømlinjet den noget mere. Visionen er, at den skal give en positiv sejloplevelse, og så har vi også noget bæredygtighed med i det. Undervandsskroget gør at den ligger utrolig godt i vandet, så den ikke bruger så meget brændstof. Efterhånden kommer der nok også nogle versioner med elektrisk motor. 
    Det bliver efterhånden til flere modeller?

    ”Ja, – men udvikling af nye modeller er dyrt. Det koster omkring 10 mio. kr. at udvikle en model, som den vi sidder i lige nu, inklusive støbeforme til skrog, dæk, inderlinere og så videre. Og hvor mange både kan vi fordele den udgift over? Markedet, sejlerne, vil have nye både hele tiden. Men vi må begrænse det. Så vi lancerer en, maks. to nye både hvert år. Alligevel skal der sælges mange både, for at tjene de penge hjem igen. Så det er en balance. Folk vil gerne have høj kvalitet, men de er også prisbevidste. Nu starter vi med en 33 fods forholdsvis åben motorbåd. Den næste bliver også en 33 fods båd, men mere overdækket. Og så kommer der flere nye modeller. Vi laver helt sikkert større både, men jeg er ikke sikker på at vi vil lave nogen, der er mindre.” 

    Du har stor erfaring fra andre forretningsområder. Hvorfor er netop bådbranchen så svær?

    ”Det er helt sikkert et svært marked. Se bare på Swan, de sidste 12 år har de tabt penge, selv om de har solgt mange både. Bavaria er gået konkurs to gange, og de solgte 800 både om året. Hvis du ser på den her båd vi sidder i nu, X46, så har vi lavet 28 eksemplarer på to år. Det er ret godt, men vi får jo aldrig nogen rigtig industriproduktion ud af det her. Sådan er det bare. Det handler om volumen. Og lige så snart bådene bliver lidt større, så bliver produktionen et projekt, hvor du som køber kan sætte dit præg på det. Små både er selvfølgelig standard, men sådan som vi bygger vores både, kan vi ikke rigtig bygge et lager op. Vil du have grå, røde eller blå striber? Skal fribordet være blåt, med hvide striber?

    Den type ønsker skal meget tidligt ind i produktionen. Og sådan er det i endnu højere grad i de større både. Der er masser af individuelle tilpasninger. Det er nogen af de ting, der gør det til en udfordring at lave en profitabel forretning.”

    Hvordan kan du bruge din forretningsbaggrund i den her ret specielle branche?”For mig er det sådan, at al business er ’people business’. Ligegyldig hvilken branche du er i, så handler det om mennesker. Det har altid været min tilgang, også den gang jeg var i hæren. Det var også derfor jeg startede Mercuri Urval, som netop er en rekrutteringsvirksomhed. Hvis du har de rigtige folk med, så kan du klare alt muligt. Så det er mit udgangspunktet i al business. Derfra må man bygge systemer op, med de rigtige folk, med de rigtige kompetencer, på de forskellige poster. Og det er også derfor, man er nødt til at have en vis størrelse. Ellers bliver det lidt en ’mom & pop shop’, hvor du er nødt til at finde meget praktiske løsninger hele tiden. Og det kan du aldrig tjene penge på. Hvis folk har for mange kasketter på, så bliver det aldrig en rigtig god forretning. Du skal op på en kritisk masse. Og for mig ligger den kritiske masse på en halv milliard kroner i omsætning.” 

    Jeg forstår I vil gøre mere ved jeres brand, jeres måde at møde omverdenen på. Hvad er det nye?

    ”Vi har et vældig stærkt brand, specielt i Nordeuropa og Skandinavien, vi har jo trods alt 6000 både der ude. Men hvad står sådan et brand for? X-Yachts var jo oprindelig kendt for sine kapsejladsbåde, det var meget velsejlende, hurtige både. Komfort var ikke så meget i centrum den gang, og bådene var måske ikke så kvindevenlige, hvis man må sige det sådan. Vores koner var jo sejlerenker hver weekend, hvor vi sejlede kapsejlads. Men sådan en båd er jo en stor investering, og hvis det skal forsvares, så må konen og børnene jo også kunne være med, og på ordentlig vis. Derfor er bådene efterhånden blevet mere og mere familievenlige. I dag har vi et Advisory Board, som består af kvinder, og de er i stand til at se tingene på en anden måde. De betragter i højere grad vores både fra et familiesynspunkt.”
    ”… mange tror at vores både er lavet til meget erfarne sejlere. Men faktum er jo, at det er langt sikrere at sejle i den her båd, end i de billige cruisingbåde, som slet ikke kan bjærge sig i hårdt vejr.

    Så hvad er udfordringen i forhold til jeres image, jeres brand i dag?

    Så hvad er udfordringen i forhold til jeres image, jeres brand i dag?”Vi kæmper lidt med at nogen tror at X-Yachts er svære at sejle, fordi de har en høj mast med stort sejlareal ... de er kendt for at kunne sejle i al slags vejr, og så videre … så mange tror at vores både er lavet til meget erfarne sejlere. Men faktum er jo, at det er langt sikrere at sejle i den her båd, end i de billige cruisingbåde, som slet ikke kan bjærge sig i hårdt vejr. Og vi har gjort en stor indsats for at gøre dem enkle at håndtere. I går sejlede vi for eksempel i ret hård luft, og ville vise nogle kunder hvordan båden sejler på kryds. Så vi gik højt til vinden, i 8,5 knob, med fulde sejl. Og så rebede vi storsejlet, som har Furlerboom. Det tog 30 sekunder – og det skete stort set uden at farten gik af skibet. Du kan selv huske hvordan det var i gamle dage, når man skulle rebe … man ville gerne udsætte det, for man skulle op på dækket og så videre, det var tit noget af en kamp. Så snart man får de her store, effektive rullebomme, så sker der virkelig noget. En moderne X er altså sat op til at være nem at sejle, og dermed er det meget familievenlige både, som ikke er krævende at sejle. Og de er også meget komfortable under dæk.” 

    Så der er ingen modsætning mellem hurtig, effektiv sejlads, enkelhed og komfort?

    ”Nej, overhovedet ikke. En vigtig opgave er netop at vise folk, at fordi en båd er hurtig, betyder det ikke at den er ukomfortabel. Tvært imod! Det er en sikker båd. En af vores kunder, der lige har købt en X46, sejlede med sin kone til Anholt for nyligt. Der lå kun syv både der ude. Seks af dem var X-Yachts.

    Og hvorfor nu det?

    Jo, det er fordi vi bygger både, der ikke har nogen problemer med at sejle fra Rungsted til Anholt på otte timer. Og sejle tilbage igen dagen efter. Og det kan de gøre enkelt, komfortabelt og sikkert – også selv om vejret skulle blive dårligt. Samtidigt er det sådan, at vores både stadig vinder kapsejladser.”Årsagen til dette er, at myndighederne viger tilbage for at bygge nye broer af frygt for at miste områdets status som verdensarv hos UNESCO.Selv om Rhinen ligger langt inde i landet, kan det ligesom på havet godt være væsentligt koldere end inde på land. Det skyldes, at Rhinen qua de stejle omkringliggende skråninger fungerer som en vindkorridor, og blæsten kan nogle dage være ganske kølig. Et godt lille tip: Medbringe altid en jakke på en flodsejlads for en sikkerheds skyld.


    BÅD 563

    Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

    Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

    Sejlsport

    Nyheder

    Inspiration

    Medlemsskab


    © 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.