TEKST & FOTO ØYVIND BORDAL
Som udgangspunkt: Alt, der handler om båd, tager længere tid end man tror. Det gælder også forårsklargøringen. Det er synd hvis dagene op til turen bliver vildt stressede, fordi båden truer med ikke at blive klar i tide. Der er hellere ikke godt at tage af sted med en båd, som egentlig ikke er søklar. Sæt en realistisk dato, som giver tid nok til at få båden helt klar.
Forårssæsonen på vores breddegrader er præget af ustadig vejr. Det ved vi jo godt, men det kan være let at glemme, midt i iveren efter at komme af sted. Selv om solen står højt på himlen, og en lun brise kærtegner bakkenbarterne, kan der gemme sig en hidsig koldfront lige under horisonten. I dag er det super let at få et overblik over de vejrsystemer, der omgiver os, så kør lige en hurtig animation, for eksempel på windy.com. Så ved du nogenlunde hvad der kommer.
Inde på land kan man gå rundt i T-shirt, mens man ude på vandet, selv uden vejrskifte, kan have brug for uldtrøje, hue og fuldt sejlertøj. Vandet er koldt, og dermed bliver luften over havoverfladen afkølet. Desuden er den berømte ”wind chill factor” på spil. I høj sol og vindstille kan der godt være varmt på vandet, men så snart det blæser op eller skyer til, bliver det meget hurtigt rigtig koldt. Så tag masser af varmt tøj med – også selv om det ser ud til at være helt unødvendigt, mens man stadig står inde på land.
En del af bådens udstyr har i et eller andet omfang været skilt ad og samlet igen. Der har sandsynligvis været små reparationer eller vedligeholds-rutiner, der har medført at bådens forskellige systemer nu skal bruges igen for første gang. Har man glemt noget, eller ikke gjort det helt korrekt, vil det hurtigt vise sig. Et problem, som er meget lille, hvis man har den nødvendige fastnøgle, kan blive meget stort hvis man ikke har den. Så tag lige værktøjskassen med!
Det er altid et spændende øjeblik at sparke en motor i gang efter lang tid. Nu, hvor den skal i brug for første gang, lyt nøje til lyden. Starter den let? Er der mislyde? Er mængden af kølevand som den skal være? Du har sikkert skiftet olie, filtre og måske også impeller, men hvad med indholdet i dieseltanken? Hvor gammel er dieselen? Samler der sig vand eller dieselpest i vandudskilleren? Kig ind i motorrummet. Er der lækager af olie eller kølevand? Er motortemperaturen som den skal være? Et godt tip er at kigge til motoren løbende under den første tur. Ikke kun ved start, men også efter en tids motorgang.
På alle sejlture er det en god idé at tage en lille runde, både over og under dæk, og kigge båden efter. Især der hvor man ellers ikke ser hvad der er på spil. Samler der sig vand under dørkpladerne eller ved lænsepumpen? Er alt OK med skroggennemføringer og søventiler? Virker de elektriske kontakter som de skal? Mange små problemer vokser sig store, hvis de først opdages sent. Gå under dæk efter at båden har været under sejl i lidt tid. Kravl ud i alle hjørner, gerne med en lommelygte, og tjek at alt er som det skal være.
Riggen er selvfølgelig sat, trimmet og tjekket inden den store dag. Men den sidste trim og tjek er nødt til at foregå på vandet, under sejl. Når sejlene kommer op, gå op til masten og sigt op langs mastesporet. Står masten stadig lige, også under belastning? Sejl kryds, og når båden krænger ca. 20 grader, tjek spændingen i læ topvant og undervant. Det er tilstrækkeligt at gøre det med hånden. Ideelt set skal spændingen være sådan, at vantet er ”håndfast”, det vil sige ikke spændt hårdt op, men heller ikke så løst at det dasker rundt. Topvant skal gerne trimmes lidt hårdere end undervant. Tjek også at splitter etc. er på plads. Stram op efter behov, lige mange tørn på hver side.
Alle bådture er uforudsigelige, men årets første tur er endnu mere uforudsigelig. Årsagerne burde fremgå af de tidligere punkter på listen her. I vil måske gerne sejle et bestemt sted, men det er en god idé at kalde det en intention, mere end en plan. Der kan ske alt muligt med vejr og båd, så man skal være klar til at skifte mening om hvor man skal hen. En god idé er at kigge på kortet, og definere et par alternative steder hvor man kan komme ind, hvis det viser sig nødvendigt eller ønskeligt.
Hvis du sejler med det samme mandskab stort set hele tiden, er tonen og samspillet mellem jer den måske vigtigste faktor for hvor sjovt det hele er. Nu, hvor et nyt kapitel starter og alt er friskt, er der en gylden chance til at finde en endnu bedre melodi, og måske rette op på sociale eller samarbejdsmæssige mislyde, der har været tidligere.
Tag tid til at tage det hele ind. Mærk efter. Brug alle sanser. Lyt til lydene, duft havluften, nyd det lange blik hele vejen ud til horisonten. Læg mærke til samspillet om bord, når I sejler båden sammen. Lige nu starter sæsonen 2020! Måske det endda kan gøres til en fejring? En tradition eller to, for eksempel et særligt måltid eller skål, som kan gøre årets første tur til et ritual, der kan mærkes i krop og sjæl. Og så er standarden sat for kommende ture.