images/PLUS/Artikel/560/Dehler30OD/Dehler_30_OD.jpg

TEKST MORTEN BRANDT FOTO RICH TOMLINSON//EYOTY

J/99

Alsidigt udspil fra J/Boats

Der er bud efter sejlere med smag for shorthanded kapsejlads. I 2019 søsatte tyske Dehler deres Dehler 30 OD (se omtale i BÅD nr. 560), det samme har franske Jeanneau med Sunfast 3300, JPK Yachts, der også er fransk fik JPK 10.30 på vandet og så har vi amerikansk/franske J/Boats med J/99 – den sidste skal vi se på her.


Det er lidt af en fest for dobbelt- og singlehandinteresserede i disse år. For værfterne har for alvor fået øje på det voksende segment af nye og erfarne sejlere der vil prøve kræfter med disciplinen. Det er lidt af en fest for dobbelt- og singlehandinteresserede i disse år. For værfterne har for alvor fået øje på det voksende segment af nye og erfarne sejlere der vil prøve kræfter med disciplinen. J/Boats har godt fat i kapsejladspublikummet til inshore banesejladser, hvor først J/80 og siden J/70 med rette har være klubbernes og sejlernes foretrukne båd til besætninger på op til fem personer. Med deres seneste båd J/99 forsøger det amerikansk/franske værft nu at få hul igennem til doublehanded offshore kapsejlads. Båden har mange klassiske J/Boats dyder men på flere punkter adskiller den sig markant fra resten af J/familien. 

Mest signifikant er, at den har et fast semi-langt bovspryd. Dermed har den ikke har et udtrækkeligt bovspryd som ellers har været selve signaturen for hvad en J/Boat er gennem de seneste to årtier. Derudover er J/99 forholdsvis bredere og med mere skrogstabilitet end flere af de seneste modeller og endelig har de som udgangspunkt ikke rulleforsejl, men en fok med hager eller med headfoil. Og så er mast og rig et helt kapitel for sig – så vi starter der.


Mast og rig – ud af boksen

Vi starter på toppen med en mast og rig, der er specialudviklet til J/99. Det er virksomheden AG+ Spars, der har udviklet masten. De er specialister i master til joller og racerbåde og producerer aluminiums-og kulfibermaster. Der er tale om et nyt aluminiumsprofil med det frække navn, M450.

Der er lavet et specifik ekstruderingsværktøj til profilet som integrerer masteprofilet med hulkelen i ét stykke. Der er dermed ingen efterbearbejdning med montering af hulkelskinne. Hulkelen tillader brug af enten vogne eller et forligsbånd og dimensionerne er fuldt kompatible med det meget anvendte Antal Batten Car-vognsystem.

Bunden af masten er helt lukket med en plade, og man finder på ruftaget et hul så vand løber ud.M450 er ikke en kulfiber mast, men den er både lettere og mere fleksibel end en klassisk aluminiumsmast. Fraværet af samling og skinne til vogne til storsejlet giver flere fordele. Dels begrænser det vægten og gør løsningen konkurrencedygtig i forhold til kulfibermaster. Dels reduceres risikoen for brud og korrosion, da der ikke er de mange gennemføringer, hvilket øger mastens holdbarhed. Endelig er en aluminiumsmast markant billigere end en kulfiber. For vanter og stag er der valgt en løsning, der ligger fint i tråd med resten af bådens setup – de valgte løsninger er betydeligt billigere end de dyreste og betydeligt bedre end standardløsninger – derfor er vanter og stag i Dyform eller Compacted Wire, som har 30 % højere brudstyrke og 25 % mindre stræk end en standardwire. Det er ikke så stærkt som todrig eller PBO kunststof, men det er meget billigere. 

Kompakt og effektivt cockpit

Det effektive hækstag med en udveksling på 1:48 er effektivt til trim af masten og dermed til toppen af storsejlet, der optinalt kan købes med en mindre squaretop. Masten er ført gennem ruftaget og står på kølen. Det samlede setup er et overbevisende stift system.

Cockpittet er enkelt og åbent. Det er sat op til effektiv boathandling for to personer, så liner og trim samler sig cirka midt i cockpittet, hvor rorsmand og co-skipper har storskøde, løjgang, hækstag og fokkeskøde lige ved hånden mellem sig, mens fald, reb, cunningham, kickingstrap og tack-line er placeret på ruftaget inden for co-skippers rækkevidde. En smart udskæring i cockpitvæggen forrest sikrer at tovværk og liner ikke havner på dørken, men forsvinder ind i sit rum. Det er kompakt, enkelt og effektivt, men ikke for enkelt, der er plads til, at den gode trimmer kan vride de sidste 1/10-dele fart ud af båden blandt andet med 3D-fokkeskødesystemet. Spillene, to på ruftaget og to i cockpittet er fra Harken, blokkene er fra Seldén.

Båden vi testede havde dobbeltror. Den fås også med enkeltror og endda med ratstyring både dobbelt og enkeltrat. Båden er designet, så den henter en del af sin stabilitet fra skrogfaconen, når den krænger. Det betyder, at den skal krænge mere en end standard J/Boat. Det giver dermed mening at vælge dobbeltror-udgaven, da det med et enkelt rorblad vil blive en udfordring at holde grebet i vandet, når båden for alvor lægger øret til f.eks. på en hård skæring. Når man sejler shorthanded vil autopiloten være i brug en stor del af tiden. Derfor vil dobbeltror-løsningen også her give mening, da autopiloten i et dobbeltror-setup vil sejle markant længere pr. kilowatt.

Om læ – nøgtern aptering

Om læ er båden nøgternt apteret. Det er tydeligt, at J/Boats har haft fokus på at spare vægt for bedre performance og penge for de kapsejladsmindede, der ikke har så store krav til komfort. For eksempel er der malet direkte på bådens skot, ligesom skabe og hylder er erstattet af et poselignende arrangement, som man normalt bruger i cockpittet til organisering af skøder, fald og andet tovværk. Ikke desto mindre er der en salon med bord bygget uden om masten, to bænke med plads til i alt seks personer, navigationsplads med kortbord, pantry med vask og kølerum, to blus og ovn, to agterkahytter og en forkahyt/stuverum til sejl med et toilet gemt bag hovedskottet til bagbord.


Knivskarp på kryds

Man er ikke i tvivl om at J/Boats mener det alvorligt når man går på vandet. Båden sejler rigtig godt. Især på kryds fik man en oplevelse af at være et med båden og elementerne. Vi testede den i en god kraftig mellemluft med vindstød på til 10 m/sek. Rorsmanden har alle vigtige liner lige ved hånden. Så når der kommer et pust kan man vælge at slække på storskødets fintrim, eller man kan hale hækstaget og lukke luft ud den vej eller man kan slække på løjgangen – alle muligheder er til stede og det virker forbilledligt.

I vendingerne er det god plads til, at man kan gå rundt bagom storskødet. Co-skipperen kan sætte fokkeskødet op så det krydser, og kan dermed trimme fokken fra luv. Det er håndterbart selvom det tager en smule ekstra tid i vendingerne. Man sidder godt og har et fint udsyn. Forestiller man sig at man sejler double-handed kapsejlads vil skipper og gast være lige ved siden af hinanden og mulighederne for at tale trim og taktik vil således være optimale. Forestiller man sig, at båden skal bruges til kapsejlads med en besætning på fire eller fem vil cockpittet imidlertid føles trangt. Måske er det netop her, at optionen med rat kan give mening, da rattet vil skabe mere plads. Vi gik ca. 6,7 knob på kryds med en sand vindvinkel på 38 grader, hvilket er forventelig godt. Den bonus man får i båden er følelsen af en virkelig stiv båd, der, når den har tabt lidt fart, efter at have ramt en sø, hurtigt er tilbage på target-speed – man mærker accelera-tionen og at båden er svær at holde tilbage. Dette ville måske have været en endnu større oplevelse med tre mand på kanten på kryds.

Lidt tung på læns  

På læns er båden levende sjov og funktionel at sejle. Man siger jo at tal ikke lyver, og en del af forklaringen på hvorfor det ikke gik hurtigere er at båden er relativt tung med sine officielle 3900 kg. Ikke desto mindre vil jeg hævde båden var sjovere at sejle på læns og halvvind i de hhv. 12 og otte knob vi noterede. Forklaringen er igen at J/99 er utrolig responsiv og at detaljerne er i orden. For eksempel er det rart, at man som rorsmand kan have kickingstrap-linen, der er ført ud i begge sider, i hånden når man presser båden maksimalt. Sådan er det fordi det er folk, der har forstand på kapsejlads, der har rigget båden op og givet denne line en ekstra halv meter, så den er tilgængelig for rorsmanden.

Flere bonus points

Det var også bonuspoint for detaljerne til ”set og drop” af forsejl. Bådens bovspryd har to føringsbeslag i rustfrit stål til forsejlenes tack-liner. Tack-linen til Code 0-sejlet er en 2:1 udveksling, som betjenes via en aflaster på fordækket, mens tack-linen til gennakeren kører 1:1 og er ført tilbage til cockpittet. Ideen i dette setup er at man normalt vil droppe sin Code-0 på indersiden af fokken på fordækket, mens gennakerne bjærges fra cockpittet under bommen. Det skal her bemærkes at fordækket er støbt med en fodliste de sidste ca. to meter som sikrer gasten når han/hun arbejder. 

Alsidigt konceptJ/99 er designet med flere formål for øje. Man forsøger at ramme kapsejlads med komplet besætnig, man forsøger at ramme doublehand, man forsøger at ramme singlehand, man forsøger at være gode på IRC målereglen, man forsøger at være gode på ren performance. Det er mange ting at forsøge at ramme, og mens nogle af målene overlapper, er der andre, der gør det modsatte. Er det overhovedet muligt at lave en båd, der gør det godt efter en måle-regel og som samtidigt sejler optimalt? Svaret er at det i hvert fald ikke er IRC-målereglen, der tilgodeser begge dele. Det blev tydeligt eksemplificeret under testsejladserne hvor J/99 ikke kun følge den kortere Dehler 30 OD, hverken på læns eller kryds. Dehleren er lavet uden at tage hensyn til måleregler. Den ville derfor tabe stort på mål, men i ren performance var den som sagt markant hurtigere. J/99 vil dog være sjov at sejle kapsejlads i enten single, double eller med fuld besætning. Værftet tilbyder en shorthand-pakke, hvor båden har 100 l vandballast i hver side. Det er en permanent installation så man skal tænke sig om inden man bestiller. Der tilbydes to forskellige køle, der kan skiftes relativt let, så man kan klare sig efter enten ORC- eller IRC-reglerne – det koster 30.000 euro at få værftet til at skifte kølen. 

BÅDs dom   

J/Boats har lavet en kapsejler, der i princippet kan tilpasses alle kapsejleres behov. Alligevel er det tydeligt at IRC-reglen er vigtig i Frankrig, hvor værftet holder til og hvor der er et stort marked. IRC straffer lette både og mon ikke det er en del af forklaringen på hvorfor en topmoderne 33 fods kapsejler rammer fire tons. I vores optik er det for tungt, da det kommer til at tage toppen af det vigtigste for de fleste kapsejlere – sejlgælden. Værfter som Pogo Structures og Seascape har vist, at man let og lækkert kan bygge både i glasfiber, så det bestemt inden for det muliges kunst for J/Boats hvis de ønsker det. Er man imidlertid interesseret i at sejle efter ORC eller IRC doublehanded vil J/99 være et utroligt stærkt kort. Båden vil give mange gode oplevelser og sejre, og det vil være en fornøjelse for både skipper og co-skipper at håndtere den offshore som inshore.


BÅD 561

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.