TEKST SØSPORTENS SIKKERHEDSRÅD & TRYGFONDEN
Er du uheldig at støde på grund, kan du i de fleste tilfælde ofte komme fri ved egen hjælp eller med hjælp fra forbi-passerende både. Den nemmeste og ikke mindst klogeste løsning er naturligvis helt at undgå grund-stødningen, og det kræver en god planlægning af turen. Læg din rute hjemmefra på dit søkort eller GPS-plotter, så du ved, at der er vand nok under kølen, følg sømærkerne og sejl udenom områder med lavt vand. ”Og stol ikke blindt på elektronikken,” lyder det fra Sten Emborg, specialkonsulent i Søsportens Sikkerhedsråd:”Selvom du bruger den nyeste GPS-plotter, kan dens kort være baseret på over 100 år gamle kortmålinger og derfor indeholde fejl på helt op til 100 meter. Sandbanker kan have flyttet sig, og sejlrenderne ændrer sig også. Hold derfor godt udkig og hold ekstra god afstand til stenrev og andre hindringer – især når du sejler i områder, hvor du ikke er kendt. Hold løbende øje med dit ekkolod, så du er sikker på at du har tilstrækkelig vanddybde.”I
Dansk Søredningsselskab oplever de ofte, at både må trækkes fri. ”Af de 576 forebyggende søredninger, de var ude til i 2019, var de 130 grundstødninger. Men heldigvis er de fleste grundstødninger ukomplicerede,” fortæller Bo Vinten-Johansen, der er stationsleder i Dansk Søredningsselskab i Lynæs:”De fleste sejlere oplever på et tidspunkt at blive grundejere, som jeg kalder det, og er man uheldig at sidde fast på en sandbanke, kan man som regel nemt trækkes fri.
Grundstødningerne sker ligeledes oftest fordi, man sætter sin lid til GPS’en og søkortet og glemmer at sejle efter bøjerne og holde udkig. Jeg har været ude til en grundstødning, hvor sejlerne havde brugt deres GPS fra bilen til at navigere efter, hvilket, alle med en smule sejlerfaring ved, er helt galt. Bruger man en maritim GPS kortplotter til at sejle efter, kan der dog sagtens være forsinkelse på ens mobiltelefon, så båden er længere fremme, end GPS’en viser, og så opdager man forhindringerne for sent. Mit bedste råd er derfor at bruge både søkort og GPS beregnet til navigation til søs, men også at sejle efter bøjerne og holde øjnene på vandet, for grundt vand afsløres oftest ved farveskift.”
Når du er gået på grund
"Sker det alligevel, at båden går på grund, er din opgave som skipper først og fremmest at bevare roen og få overblik over situationen,” fortæller Sten Emborg. ”Tjek først, om alle personer om bord er uskadte og har redningsvest på. Dernæst gælder det om at finde ud af, om der er skader på båden. Det er kritisk, hvis der trænger vand ind, og er der hul på brændstoftanken, så er der risiko for forurening. Når du har dannet dig et overblik, og hvis der ikke er skader, kan du begynde arbejdet med at få båden fri,” siger Sten Emborg. Hvordan det skal foregå, afhænger af mange faktorer. Det kan f.eks. være vindretningen, om det er en sand- eller stengrund, og hvilke skader der er på båden. Er det en blød sandbanke kan du i nogle tilfælde komme fri ved egen hjælp ved at bakke, men i andre situationer er det nødvendigt med assistance fra en anden båd til at trække dig fri.