images/PLUS/Artikel/559/Gotakanalen_to/Gtakanalen.jpg

TEKST SØSPORTENS SIKKERHEDSRÅD & TRYGFONDEN

Tursejlads

Undgå grundstødning på sommersejlturen

Hvis du tilbringer sommerferien til søs, kommer du sikkert til at sejle i ukendt farvand. Det øger risikoen for grundstødning, som hurtigt kan ændre den hyggelige sejltur til en kaotisk situation. Her er gode råd fra SejlSikkert til at undgå grundstødning, og til hvad du skal gøre, hvis uheldet er ude.


Er du uheldig at støde på grund, kan du i de fleste tilfælde ofte komme fri ved egen hjælp eller med hjælp fra forbi-passerende både. Den nemmeste og ikke mindst klogeste løsning er naturligvis helt at undgå grund-stødningen, og det kræver en god planlægning af turen. Læg din rute hjemmefra på dit søkort eller GPS-plotter, så du ved, at der er vand nok under kølen, følg sømærkerne og sejl udenom områder med lavt vand. ”Og stol ikke blindt på elektronikken,” lyder det fra Sten Emborg, specialkonsulent i Søsportens Sikkerhedsråd:”Selvom du bruger den nyeste GPS-plotter, kan dens kort være baseret på over 100 år gamle kortmålinger og derfor indeholde fejl på helt op til 100 meter. Sandbanker kan have flyttet sig, og sejlrenderne ændrer sig også. Hold derfor godt udkig og hold ekstra god afstand til stenrev og andre hindringer – især når du sejler i områder, hvor du ikke er kendt. Hold løbende øje med dit ekkolod, så du er sikker på at du har tilstrækkelig vanddybde.”I

Dansk Søredningsselskab oplever de ofte, at både må trækkes fri. ”Af de 576 forebyggende søredninger, de var ude til i 2019, var de 130 grundstødninger. Men heldigvis er de fleste grundstødninger ukomplicerede,” fortæller Bo Vinten-Johansen, der er stationsleder i Dansk Søredningsselskab i Lynæs:”De fleste sejlere oplever på et tidspunkt at blive grundejere, som jeg kalder det, og er man uheldig at sidde fast på en sandbanke, kan man som regel nemt trækkes fri. 

Grundstødningerne sker ligeledes oftest fordi, man sætter sin lid til GPS’en og søkortet og glemmer at sejle efter bøjerne og holde udkig. Jeg har været ude til en grundstødning, hvor sejlerne havde brugt deres GPS fra bilen til at navigere efter, hvilket, alle med en smule sejlerfaring ved, er helt galt. Bruger man en maritim GPS kortplotter til at sejle efter, kan der dog sagtens være forsinkelse på ens mobiltelefon, så båden er længere fremme, end GPS’en viser, og så opdager man forhindringerne for sent. Mit bedste råd er derfor at bruge både søkort og GPS beregnet til navigation til søs, men også at sejle efter bøjerne og holde øjnene på vandet, for grundt vand afsløres oftest ved farveskift.”

Når du er gået på grund

"Sker det alligevel, at båden går på grund, er din opgave som skipper først og fremmest at bevare roen og få overblik over situationen,” fortæller Sten Emborg. ”Tjek først, om alle personer om bord er uskadte og har redningsvest på. Dernæst gælder det om at finde ud af, om der er skader på båden. Det er kritisk, hvis der trænger vand ind, og er der hul på brændstoftanken, så er der risiko for forurening. Når du har dannet dig et overblik, og hvis der ikke er skader, kan du begynde arbejdet med at få båden fri,” siger Sten Emborg. Hvordan det skal foregå, afhænger af mange faktorer. Det kan f.eks. være vindretningen, om det er en sand- eller stengrund, og hvilke skader der er på båden. Er det en blød sandbanke kan du i nogle tilfælde komme fri ved egen hjælp ved at bakke, men i andre situationer er det nødvendigt med assistance fra en anden båd til at trække dig fri.



Sådan gør du, Sådan gør du, hvis du er stødt på grund

1. Få overblik over situationen

  • Det første, du skal gøre, er at bevare roen og skabe dig et overblik over situationen. 
  • Er nogen kommet til skade?
  • Er der sket skader på båden?
  • Trænger der vand ind?
  • Løft bundplader og tæpper og tjek, om der kommer vand ind.
  • Er der gået hul på brændstoftanke og dermed fare for forurening?

2. Tilkald hjælp

I en nødsituation med personer i livsfare skal du kalde hjælp med det samme ved brug af VHF eller ved at ringe 1-1-2 på mobilen. Det er vigtigt, at du kan oplyse din position. Har du SejlSikkert Alarm appen skal du bruge den røde nødknap, som sender et direkte nød-signal til JRCC (Joint Rescue Coordination Centre) med din position. Alternativt kan der anvendes nødsignaler som f.eks. røde nødblus.

Heldigvis udvikler de fleste grundstødninger sig ikke til en nødsituation, og har du blot brug for assistance fra andre sejlere, kan du bruge den grønne knap i SejlSikkert Alarm appen. Har du brug for yderligere assistance til at få båden fri af grunden, eller hvis der trænger vand ind, kan du kontakte bjergningsassistance eller Lyngby Radio på VHF Kanal 16. Det er vigtigt, at du kan oplyse din position. Ved en ikke kritisk grundstødning kan du bruge almindelige opmærksomhedssignaler hvide eller grønne håndblus eller raketter, Pan Pan/Urgency eller vifte med en tovende. 

Vær opmærksom på, at hjælp til bjergning kan koste honorar til bjergeren, og det er derfor en god idé at huske at aftale dette inden accept af bjergningen. Hjælp i en redningsaktion af mandskabet fra de offentlige myndigheder er til gengæld gratis, og det gælder også, hvis du kontakter Dansk SøRedningsSelskab (DSRS) på vagttelefonen på de enkelte stationer eller via JRCC på VHF. Stationerne kan findes på www.dsrs.dk og bør være en del af en sejlers forberedelse til en tur på det blå.

3. Læg en plan for fritagning

Hvis der ikke trænger vand ind nogen steder eller på anden måde er fare for besætningen eller miljøet, kan man forsøge at tage båden fri af grunden. Den bedste strategi for at komme fri af grundstødningen afhænger af den enkelte situation.

  •  Hvilken vej kom du ind på grunden?
  • Er det bedst at bakke ud, og i hvilken retning?
  • Er du på en sandbanke eller på en stengrund?
  • Hvad er bådens position?Hvilken vej kommer vinden fra? Kan du ved brug af sejl trække dig fri af grunden?
  • Kan båden lettes for vægt?
  • Tøm vandtanke, flyt bagage/udrustning, besætning eller andet over i en evt. gummibåd.
  • Kan båden krænges?
  • Sæt evt. en person på bommen af en sejlbåd eller hele besætning på hækken for at lette forenden af båden.
  • Kan båden trækkes fri ved at udlægge et anker foran eller bag båden fra en jolle eller med hjælp fra en svømmer med ankeret på en redningskrans?
  • Brug evt. et spil til at trække i ankerlinen.  

Dækker min forsikring?

Går du på grund, får båden ofte skader. Normalt dækker en kaskoforsikring de fleste typer af skader på båden inkl. inventar, skrog, motor, skibsjolle samt redningsflåde eller gummibåd. Hvis vragfjernelse er nødvendigt, dækker en kaskoforsikring sædvanligvis også det. Vær opmærksom på at værdisætte din båd korrekt, så du ikke er underforsikret, og dermed ikke kan få fuld erstatning ved en skade. Sker der forurening ved grundstødningen, dækker kaskoforsikringen sædvanligvis også, når forureningen er pludselig og sker i direkte sammenhæng med grundstødningen. Det er dog altid en god idé jævnligt at tjekke op på din forsikring, så du er sikker på at være dækket godt ind.

BÅD 562

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.