TEKST & FOTO HENRIK HANSEN
De to duellanter
Targa 96 ”Himmelstrejfer” fra 1978 og LM 28 ”Lamadi” fra 1983 havde begge ret nye og velplejede motorer fra dette årti, og begge fremstod pæne og rene i rengjorte motorrum. Det er tydeligt, at der er passet godt på bådene gennem årene, om end der ikke er brugt meget tid på vedligeholdelse af træ-apteringen. På dette punkt var Targa’en i bedst stand nemmest at gå til, for at hæve apteringens niveau.
I LM 28’eren er det tydeligt at der er utætheder i styrehus og ruf, som der ikke er taget tilstrækkelig hånd om. Vi hører at det er et almindeligt problem ved de nyere LM-både. Her er det gået ud over fineren i pantryet og ude i hjørnerne af især hovedskottet.
Targa 96 fra 1975 blev dengang opfattet som en motorsejler, men var reelt en af de allerførste både, der brød barrieren mellem sejlbåde og motorsejlere og var med til at bane vejen for den moderne cruiser med høj opholdskomfort og stor motorkraft. Otte år senere var LM 28 i 1983 med til at skyde barrieren helt i sænk, skønt båden ironisk nok var en mere ægte motorsejler med forholdsvis mindre sejl og med styrehus mod Targa’ens vindspejl. Begge bådene havde et beskyttet cockpit, og hvor LM 28 havde et meget rummelig cockpit, så havde Targa 96 et dybere og kortere cockpit på grund af bådens store agterkahyt. Begrebet ”motorsejler” forsvandt sidst i firserne, da værfter verden over begyndte at bygge mere voluminøse og velsejlende både med stor motorkraft, der var målrettede crui-singbåde, uden skelen til om bådene var gode på en kapsejladsbane. Det var også i denne transformation af de moderne både at begrebet ”cruiser/racer” mistede sin magi og fadede ud af sejlersproget.
Især Targa 96 og LM 28 var blandt de første både i denne transformation, fordi begge både viste, at man sagtens kunne forene de bedste egenskaber fra de hyggelige, komfortable motorsejlerne med ægte velsejlende og relativt hurtige sejlbåde. Med udfasningen af den klassiske motorsejler, så forsvandt styrehuset også fra markedet, som vi kendte det fra f.eks. LM, Mascot, Winga og Møn. Flere værfter som f.eks. Luffe og Moody har til gengæld genoplivet den klassiske dækssalon, som vi også ser i stor stil i moderne motorbåde. Værfter som X-Yachts, Hallberg-Rassy, Najad, Malö og Moody bygger i dag komfortable cruisingbåde med vindspejl som den viste Targa 96, men de bygger kun større både fra 37-38 fod og opefter.
Det er i dag kun Hallberg-Rassy, der bygger en 31 fods cruiser med vindspejl. Netop fordi der ikke har været bygget motorsejlere i omkring 30 år, og at der ikke er bygget matchende både i denne bådstørrelse, så er både som LM 28 og Targa 96 i overraskende høj kurs på brugtmarkedet, set i forhold til mange andre af datidens velkendte både.
Det endelige valg stod netop mellem LM 28 og Targa 96, da Lotte og Per Nielsen, Hvidovre købte båd her i foråret 2020 efter at have gennemsøgt bådmarkedet grundigt i over et halvt år.
De havde i 12 år haft en Polaris Drabant, som Per havde gjort tip-top i stand. Desværre fik båden et alvorligt righavari sidste år som betød, at de valgte at købe en lidt større båd med mere komfort.Det endelige valg stod netop mellem LM 28 og Targa 96, da Lotte og Per Nielsen, Hvidovre købte båd her i foråret 2020 efter at have gennemsøgt bådmarkedet grundigt i over et halvt år. De havde i 12 år haft en Polaris Drabant, som Per havde gjort tip-top i stand. Desværre fik båden et alvorligt righavari sidste år som betød, at de valgte at købe en lidt større båd med mere komfort.”En ny rig og følgeskaderne på båden ville løbe op i omkring 20.000 kr. mere end forsikringen ville yde, så båden blev erklæret totalskadet,” fortæller Per Nielsen om baggrunden for årets bådkøb.
”Vi er begge gået på efterløn og ville gerne have en mere pensionistvenlig båd med ståhøjde i kahytten og et dybere cockpit,” fortæller Lotte Gudmundsen om de grundlæggende præmisser for valget af ny brugt båd.”Ja,” supplerer Per smilende. ”Vi kravlede rundt i Drabanten, så det tog lige en uge at vænne sig til ikke slå hovedet.””Vi kan godt lide at sejle for sejl, så båden skal også kunne sejle fornuftigt for sejl, men vi har også tit ligget og krydset, og er endt med at køre for motor. Derfor har vi primært kigget på motorsejlere. Det har også været vigtigt for os, at båden havde en nyere motor. Der måtte også gerne være et køleskab om bord. Det havde begge de to både, som vores valg stod imellem,” fortæller Per Nielsen.
”Vi har ikke en stor familie, der elsker at sejle, men vi har et barnebarn, der gerne vil med, så derfor har vi lagt vægt på, at båden er stabil og sikker. Vi har ikke brug for syv køjepladser, og vil derfor hellere have en ikke for stor båd, der er nemmere at håndtere. Vi har været glade for, at vi altid kunne få plads i havnene med Polarisen, så båden skulle heller ikke være for bred,” fortæller Lotte Gudmundsen. ”Vi havde også vægtet at budget for købet maksimalt måtte være 200.000 kr, nu vi er gået på efterløn. Prisen på Targa’en lå over vores budget, men vi havde en god dialog med sælgeren. Valget faldt dog på en LM 28 fra 1983 til 162.000 kr. med en Yanmar motor på 18 hk fra 2014,” forklarer Per Nielsen, der eller var en tur helt til Randers for at se på Targa’en. ”LM 28 har hele tiden været i vores tanker, og vi købte en båd, der stod lige for næsen af os på havnen med helt nyt vinterstativ.
Den er under tre meter bred, så vi lettere kan få plads i havnene. Den har desuden bovpropel og rullebom. På minussiden har det talt, at der skal laves mere træarbejde på LM’eren end på Targa’en, men det kan jeg gå at hygge mig med, nu jeg er gået på efterløn,” fortæller Per Nielsen.