TEKST ØYVIND BORDAL
FOTO CHRISTIAN TOFFT/HELLERUP SEJLKLUB
Vi møder ham i Hellerup, hvor han hjælper sejlerne i gang med WASZP. En uges tid tidligere var han i Skovshoved, hvor en endnu større flåde med WASZP er ved at være i gang.15 både ankom nemlig Danmark i en container tilbage i april, og 10 af dem udlejes nu af KDY til unge sejlere. De er typisk gået sammen i grupper på to-tre, som deler en båd. På den måde er det økonomisk og praktisk tilgængeligt for alle at komme til at sejle Moth. De sidste fem både sælges – to af dem er indkøbt af Hellerup Sejlklub. Projektet er finansieret af Wessel & Wett-fonden, en mangeårig samarbejdspartner i KDY.
Foilende båd og masser events WASZP-klassen er med eksplosiv fart kommet godt i gang i mange lande verden over. Den foiler, den er ikke for dyr, det er relativt enkelt at lære at sejle den, man kan gøre det alene – og den har et fantastisk cool look. Desuden er den designet af en mand, som regnes for et geni på området. Ydermere er der allerede en masse events og kapsejladser for WASZP-sejlere, designet på en langt mere tidssvarende måde end traditionel sejlsport. Alt i alt er det er ikke så underligt, at unge sejlere har taget den til sig.
Legenden Andrew McDougall Når historien om WASZP-klassen skal skrives, vil Adriano Petrino være et centralt navn. For nogle år siden mødte han bådens designer, australske Andrew McDougall. McDougall var allerede en legende indenfor design af windsurfersejl (KA Sails) og sejl til Moth-klassen – og senere de legendariske Moth-modeller Bladerider og Mach 2, som har domineret Moth-klassen totalt i en lang årrække.
Tilgængelig for flereDa Petrino mødte McDougall, havde han lige besluttet at skabe en foilende enmandsjolle til et bredere publikum. Moth-klassen er nemlig meget teknisk og ikke mindst økonomisk krævende, og henvender sig til en lille elite. Men McDougall oplevede at flere og flere gerne ville prøve at foile. Formålet med WASZP blev derfor at gøre oplevelsen af at foile alene i en lille båd tilgængelig, også for sejlere på et mere almindeligt niveau.
Det betød at den skulle være betydelig billigere og nemmere at sejle end Moth, være one design og kunne bruges af sejlere i et bredere vægtspekter. Sikkerhed var også en væsentlig faktor. WASZP blev, med andre ord, altså undfanget som en slags foilingens svar på Laserjollen.
Snart 1000 både
Helt fra begyndelsen af projektet begyndte Petrino at bistå McDougall med forretnings-siden af konceptet: Udvikle klassen, bygge et netværk op som kunne sørge for reservedele og service, salg, produktion og så videre. Og det er gået rigtig godt: I dag er der solgt knapt 1000 både, fordelt på mere end 40 lande. Der er stærke klasser bygget op på meget kort tid i lande som Norge, New Zealand, Australien, England, Italien, Frankrig, Japan og Argentina.
Hjælper danske sejlere i gang
En stor del af æren for det tilfalder Adriano Petrino, som altså lige nu er i gang med at hjælpe danske sejlere i gang. ”Mit mål er at blive overflødig,” siger han, ”jeg ser gerne at der hurtigst muligt kommer andre, som kan overtage lokalt og drive klassen videre.”
Har fjernet kompleksiteten
”WASZP kan sejles af teenagere, store børn, mænd og kvinder, og der kræves ikke noget stort budget,” forklarer han. ”Der er to størrelser sejl at vælge mellem, og båden kan let rigges og pakkes sammen på 10-15 minutter og fragtes på biltaget. Vi har fjernet kompleksiteten, og hvis man har jolle-erfaring, er det nemt at komme i gang. Båden kan købes online, den koster ca. 80.000 kr. – og mange vælger at gå sammen i grupper, og deles om en båd. KDY og Hellerup Sejlklub har købt både, og lavet systemer hvor man betaler en årlig kontingent for at få tilgang til WASZP-sejlads – endda med instruktion og drift af bådene inkluderet. Målet har været at fjerne alle forhindringer for at komme i gang samt alle de ting, som typisk får folk til at trække sig fra noget, de egentlig har lyst til.”
Med i SailGP
”Klasserne i de forskellige lande har typisk tre-fire nationale events. Lige nu er det selvfølgelig udsat på grund af Corona, men det er hvad vi regner med at se her i Danmark i 2021. Internationalt er der WASZP Games med 60-80 både, og klassen er også stærkt repræsenteret under Foiling Week på Gardasøen. En af de helt store ting for os er deltagelsen i SailGP: De har købt en container med 15 både, og de følger alle serien rundt i verden. Hvert sted arrangeres der kapsejlads i WASZP, parallelt med F-50-katamaranerne. Det giver unge sejlere på vej frem en chance for at møde den professionelle verden, og ikke mindst danne netværk med deres største helte.”
Plads til andet end kapsejlads
”Så hvad er forklaringen på klassens succes? Vi observerer andre sportsgrene, og ser hvad der virker. For eksempel har vi lagt mærke til at i idrætter, som tiltrækker mange deltagere, her fylder selve konkurrencen meget lidt af tiden. Der er masser af tid til sociale ting, udveksling af viden og så videre. I sejlsport er der en tradition for lange dage på vandet med mange race, mens vi har valgt at satse på få og korte race – og dermed masser af tid til at socialisere, noget som de fleste finder mindst lige så vigtigt som selve konkurrencen.