images/PLUS/Artikel/559/Gotakanalen_to/Gtakanalen.jpg

TEKST MALENE GUDE

FOTO
 FAM. GUDE.

Götakanalen - tværs gennem Sverige

Del 2: Vänern og Trollhätte kanalen

I anden del af kanalsystemet tværs gennem Sverige sejler vi over EU’s største sø, Vänern, og når til Göteborg via Trollhätte kanalen.


I Sjötorp finder du den første sluse – eller sidste, alt efter sejlretning – mellem Vänern og Göta kanalen. Her ligger folk med den smukkeste udsigt og lurer på godt vejr til at sejle over eller rundt i Vänern, der som EU’s største sø med en størrelse som Sjælland snarere minder om et hav.

Jeg har læst, at vejret på Vänern hurtigt kan skifte til en rask lille storm. Vejret har indtil nu været fint, og en vejrmelding med en flig af 10-12 m/sek. i midten af søen kan ikke afskrække os. Vi er ligesom i vanen efter en blæsende tur fra Øresund til syd for Stokholm. Det bliver faktisk helt rart med lidt ”rigtig” sejlads efter Göta kanalens ”turistsejlads” i smult vand, og hjemad skal vi jo også. Henover søen må vi, for en 18 m høj bro forhindrer os i at sejle syd om øerne udfor Sjötorp og ned i læ forbi Mariestad.I Sjötorp finder du den første sluse – eller sidste, alt efter sejlretning – mellem Vänern og Göta kanalen.

Her ligger folk med den smukkeste udsigt og lurer på godt vejr til at sejle over eller rundt i Vänern, der som EU’s største sø med en størrelse som Sjælland snarere minder om et hav. Jeg har læst, at vejret på Vänern hurtigt kan skifte til en rask lille storm. Vejret har indtil nu været fint, og en vejrmelding med en flig af 10-12 m/sek. i midten af søen kan ikke afskrække os. Vi er ligesom i vanen efter en blæsende tur fra Øresund til syd for Stokholm. Det bliver faktisk helt rart med lidt ”rigtig” sejlads efter Göta kanalens ”turistsejlads” i smult vand, og hjemad skal vi jo også. Henover søen må vi, for en 18 m høj bro forhindrer os i at sejle syd om øerne udfor Sjötorp og ned i læ forbi Mariestad.Vi starter stille og roligt ud for genua og 2-4 m/sek. Vi skal nord om Kalvöerne, og gennem et par afmærkninger med vinden lige i snuden.

Da vi kommer derhen får vi to store vindspring, og det blæser lyn-hurtigt op til 10-12 m/sek. Søerne rejser sig, mens sigtbarheden daler til det elendige. Vi får en lynhurtig sejlads med godt gang i og noget navigation at se til. På vejen møder vi kun én sejlbåd og en aldeles mørbanket fiskekutter. De mener det altså med vejrmeldingen. Godt vi var beredte.

Skærgård i Vänern

Vi har hørt, at man kan bruge 20 år alene i Vänern, som har vidde, højde og rummer masser af skærgård, eventyrlige slotte og utallige muligheder. Der er en første gang for alting, og da vi er arbejdsramte, kan vi desværre ikke bruge hele sommeren her. Vi vælger et stop midtvejs i søen i Ekens skærgård, hvor vi særligt har fået anbefalet at ligge ved Läckö Slot. Her viser det sig kun at være op til to meters dybde. I det hele taget drømmer jeg om at stikke 1,5 m, for der er mange lokkende steder med under to meters dybde. Med en dybgang på 2,18 m vælger vi en anden anbefaling lige om hjørnet, fiskerlejet Spiken, hvor der er lidt mere vand – i hvert fald yderst, hvor man kan ligge efter aftale. Så jeg ringer havnefogeden, og heldigvis siger han: ”Ja, det går nok, du skal bare ikke sejle længere ind end til dieselstanderen.” Det er rart at vide, for da vi kommer frem, er der siv og ikke meget svajeplads. Vi får kilet os ind bag en lille kutter og ligger på tre meter vand med den smukkeste udsigt for 120 SEK. Havnepenge er inkluderet i kanalbilletten, mens du skal betale i søerne. I øvrigt er der flere indbydende steder at ligge for svaj.Det er klaret op. Vinden lægger sig under aften. Vi får røget sik (helt-fisk) og varme vafler på kajen. Svensken aftenbader. Vi har bestilt morgenbrød. Alt er skønt. Jeg forstår til fulde, at man kan vende tilbage hertil år efter år.

FAKTA OM TROLLHÄTTE KANAL OG GÖTA ÄLV

  • Forbinder Kattegat og Vänern til Göta kanalen.
  • Rejsetid 3-4 dage over Vänern og gennem kanalen – brug gerne mere tid i Vänern.
  • Seks sluser – store.Gennem og under broer. Åben året rundt – typisk kl. 9-18.
  • Højeste punkt er Vänersborg 43,8 m over Kattegat.82 km lang – hvoraf 10 km er gravet rende. Resten er sejlads i elven.
  • Maks. fartøjslængde 89 m, bredde 13,4 m og dybde 5,3 m. Sejlfri højde 27 m.
  • Flere steder er maks. dybde i havne 2,3 m.

Smukt og kringlet

Vi kom ind nordfra af en afmærket rende. Hvis vi troede, at vi havde mødt kringlede løb i Göta kanalen, så er det her kringlet i en ny dimension med småøer og skær overalt. Med fingeren i kortet, øjne på bøjer og skær fandt vi ind gennem stenkar ad renden til Spiken. Vanvittig smukt og lidt grænseoverskridende. Næste dag er igen blæsende, men heldigvis har vi vænnet os til at sejle mellem de mange bøjer. Vi skal en anden – kringlet – vej ud, og rammer desværre et skær, da vi i et drej kommer for langt til bagbord. Det er heldigvis ikke værre end, at vi selv kan sejle videre, men æv for en påmindelse om, at man ikke holder skarpt nok øje, når man sejler i skærgården – der skal ikke meget til.Vi slipper indenskærsløbet i Ekens skærgård og møder atter Vänerns bølger. Vi sejler lige fri af grundene for genua, sætter storsejl og har en dejlig sejlads med den rette sejlføring ned over bølgerne til Vänersborg og indsejlingen til Trollhätte kanalen.

HVAD KOSTER DET?

  • I 2020 er prisen 1100 SEK per vej i Trollhätte kanalen. Betaling for samtlige sluser ved Kanalcentralen ved Trollhättan slusen. Der kommer en slusevagt og opkræver via kreditkort. 
  • Vil du vide mere? http://www.sjofartsverket.se/Batliv/Trollhatte-kanal11/
  • Vil du hele vejen til Østkysten? Vi gav 8042 SEK for ”turpas” inkl. overnatninger for en båd op til 12 meter hele vejen fra Mem i øst til Göteborg i vest. Søkort Mem-Göteborg 479 SEK. 

SØKORT

  • Sjöfartsverkets Båtsportskort er MEGET detaljerede, og det er rigtig brugbart i de områder med MANGE bøjer, skær og grunde, ikke mindst i Vänern. Også god information om broåbninger i Trollhätte kanalen.

LOKALE TIP

  • Husk VHF-kanal 9 åben, så du kan tale med brovagten.
  • Vær obs på strømmen, når du skal vente på broåbning.
  •  Broerne er med få undtagelser fjernstyrede, men lyt med fordel på kanal 9.

SÅDAN SLUSER DU

  • De seks store sluser har en dobbeltbund, så bassinet er roligt selv om, der løber rigtig meget vand under slusning. Du skal dog stadig være vågen og følge med i fortøjningerne.
  • Du kan bruge en god bådshage og skifte ”hak” op/ned ad en stige.  
  • Ligger du ved en pullert må du skifte pullert undervejs op/ned. Vi brugte to lange fortøjninger, så vi hele tiden havde fast i en pullert.

HISTORIE

  • Allerede i 1500-tallet var der planer om at bygge sluser og dermed gøre floden sejlbar hele vejen mellem Kattegat og Vänern. Det lykkedes i 1800.
  • Man kan i dag se resterne af Polhems sluser ved vandfaldene i Trollhättan.
  • Sveriges og Trollhätte kanals første sluse, Lilla Edet, blev færdigbygget i 1607 og er den vestligste sluse.
  • Sluserne ligger tæt i Trollhättan og er bygget i 1916, men løbende renoverede.
  • Hvert år fragtes ca. 3,5 mio. ton gods, og i sommer-månederne passerer 3-4000 fritidsbåde gennem kanalen.SAAB museet ligger i Trollhättan.
  • Se Trollhättefallen bruse, når de gamle sluser åbnes hver dag kl. 15.00 – i perioden 15/6-15/8.

Nu kan vi vist det dér med sluser – og kan endelig fejre det med de krabber, vi har glædet os sådan til.
I Lilla Bommen ligger du direkte i centrum af Göteborg med gå-afstand til alt. Det er også dyrt i havnepenge. En dagsbillet fås dog for 100 SEK.

Trollhätte kanalen og kanal 9

Hvor Göta kanalen er mini-put og frilandsmuseum, så er Trollhätte kanalen rå industri og kæmpesluser – og vi er kommet lige ind fra bøh-landet. I søsportskortene står mobilnummeret til Dalsbobroens brovagt, og at vi skal kalde ham, når vi er ved en bestemt afmærkning nord for Vänersborg. ”Ja, jeg ser jer,” svarer han, og timer broen til at åbne præcis, når vi når frem. Jeg har nok ikke været den største VHF-bruger, men her i industriområdet og med de mange broer, finder jeg ud af, at det faktisk er drønsmart at have den anbefalede kanal 9 åben. Da vi skal under den sidste bro, Göta Älv broen, ved Lilla Bommen i Göteborgs centrum misser vi en broåbning, fordi lyset ikke skifter fra til rødt til grønt. Der er 100 % enighed om, at vi i hvert fald ikke skal under en bro, der pludselig kunne finde på at lukke ned over os, og der ligger også en pram og venter på den anden side. Inden jeg får trykket på VHF-knappen, er broen lukket. Brohøjden er 18,3 m og vi rager 18,6 m op. ”Kør bare under”, melder brovagten på VHF’en og forsikrer mig om, at der 19 m fri højde – i hvert fald den dag.

Trollhätte kæmpesluser

Der er ren motorsejlads hele vejen fra Trollhättan til Göteborg. Vi når til Åkerssjö, som er et sjovt havnestop lige før den første store sluse i Trollhättan. Her ligger du med en usædvanlig og imponerende fornemmelse af at kunne røre de store tankskibe, der sejler ind eller ud af slusen lige ved siden af dig. Har du tid, så venter en tur af Kärleksstien, et kig på SAAB museet og de gamle sluser – og i sommertiden er det værd at være på pletten, når sluserne åbnes hver dag kl. 15.00.Næste morgen venter den store sluseprøve. En lokal Ron Holland 43 sejler ind i slusen lige før os. Perfekt så kan vi lige lure på, hvordan de gør. En bådshage og et par lange fortøjninger, så du kan gribe i en stige eller tage fat om en af de store pullerter inde i slusevæggen, og så er det ellers bare at følge med vandstanden. Der er flere både i sluse-bassinet, og selvfølgelig er der noget bevægelse i vandet, og nogle pladser virker mere attraktive end andre. Med god affendring og hele tiden en fortøjning med tilbageløb i land, så går det derudaf.Vi følges med ”Ron Holland” hele vejen til Kungälv, hvor vi over-natter ved en fredelig træbro, får en hyggelig bådsnak og går tur med tre får rundt om den gamle fæstning. Her opdager vi, at man ikke længere kan ligge på den nordlige side, hvor der er fuldstændig groet til.



BÅD 559

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.