images/PLUS/Artikel/559/Gotakanalen_to/Gtakanalen.jpg

TEKST HANNE HØIBERG FOTO HANNE HØIBERG OG PR.

Fem fantastiske havne

Forlæng sæsonen med spanske havne i verdensklasse 

Forår og efterår er de ideelle tidspunkter at stifte bekendtskab med en del af Middelhavet, der er forholdsvis ukendt af danske sejlere. I hvert fald når de selv står ved roret. For både Valencia og Alicante har for længst placeret sig internationalt som starthavne for nogle af verdens hårdeste kapsejladser.


Mod nord spreder Valencia sig som Spaniens tredje største by med spektakulær ny arkitektur, fascinerende historie og fantastiske restauranter. 95 sømil længere mod syd byder Alicante på ægte Middelhavs-atmosfære med palmekranset havnepromenade, fin gammel bydel og super bystrand. Begge råder over store, velbeskyttede marinaer. Og begge kom på sejlsportens verdenskort for godt 10 år siden – Valencia med America’s Cup i 2007, Alicante med Volvo Ocean Race i 2008.Mod nord spreder Valencia sig som Spaniens tredje største by med spektakulær ny arkitektur, fascinerende historie og fantastiske restauranter. 95 sømil længere mod syd byder Alicante på ægte Middelhavs-atmosfære med palmekranset havnepromenade, fin gammel bydel og super bystrand. Begge råder over store, velbeskyttede marinaer. Og begge kom på sejlsportens verdenskort for godt 10 år siden – Valencia med America’s Cup i 2007, Alicante med Volvo Ocean Race i 2008.

Dét alene er grund nok til at besøge de to havne på en del af den spanske Middelhavskyst, der ikke er den mest kendte af danske sejlere. Så hvorfor ikke bruge anledningen til at leje en båd og forlænge sæsonen forår eller efterår? Hvor mange danske sejlere automatisk fokuserer på Mallorca og de andre baleariske øer, når tanken går på sejlads i den spanske del af Middelhavet, er der flere gode grunde til at vælge kyststrækningen mellem Valencia og et pænt stykke ned på Costa Blanca.

Man kan kombinere storby- og sejlferie i ét. Mere end 300 solskinsdage om året og øst- sydøst som de fremherskende vindretninger giver et behageligt klima, hvor man kan sejle året rundt. Masser af (overraskende) gode lystbådehavne med fine, næsten luksuriøse facili-teter.Prisniveauet på alt fra havnepenge til bådleje ligger langt under niveauet på Ibiza og Mallorca. Ifølge Luis Mira, direktør i El Portet i Denia midt mellem Valencia og Alicante, er priserne ”steget vanvittigt” på Ibiza. I sommermånederne er havnepengene i Denia f.eks. 10 gange billigere end på Ibiza. I de havne, BÅD besøgte, koster en nat for en båd på 12 meter mellem 20 og 56 euro alt efter sæson. Gode flyforbidelser og lufthavne tæt på både Valencia og Alicante.Mens strækningen Valencia – Denia (40 sømil) er forholdsvis ensformig med lange strande og fladt landbrugsland, er Denia – Alicante (55 sømil) præget af klipper, der falder lodret ned i Middelhavet med fine bugter man kan ankre op i, og majestætiske monolitter der giver læ for de hyggelige havne. Der er to typer havne på kysten: Marinaer og klubber.

Umiddelbart mærker man ikke den store forskel, og begge byder gæstesejlere velkommen. Men det er værd at vide, at klubberne er non-profit organisationer, der drives for sejlsportens skyld – bl.a. med sejlerskoler for lokalområdets børn og unge – mens marina-erne drives som forretning. Som dansk sejler med størst kendskab til danske, svenske og tyske havne skal man lige vænne sig til det høje serviceniveau. Til altid at bestille havneplads på forhånd – i yder-sæsonen er det som regel tilstrækkeligt at tage kontakt over vhf’ens kanal 9 en halv time før ankomst – ellers ringe/maile et par dage i forvejen. Under alle omstændigheder bliver man ofte mødt af en dinghy, som viser vej til pladsen i marinaen. Og der er altid folk på land til at tage imod fortøjningerne.

+ VÆRD AT VIDE

Garbi er den termale øst-sydøstlige vind, der blæser i Valencia fra omkring klokken 12 til sidst på eftermiddagen fra marts til september. Styrken ligger mellem seks og 13 m/sek. Garbi var angiveligt afgørende for, at America’s Cup kom til Valencia.Costa Blanca er den knapt 200 kilometer lange kyststrækning i Alicanteprovinsen, der går fra Dénia i nord til Pilar de la Hardada i syd.

1 VALENCIA

Lige siden Valencia var vært for 32. udgave af America’s Cup i 2007 og kom på international sejlsports verdens-kort, har den store åbne marina nord for industri-havnen og syd for den brede strand Malvarrosa været sejlsportscentrum. Ikke nok med dét. America’s Cup har også ændret hele byens image. Før vendte Valencia nærmest ryggen mod havet, nu elsker valencianerne det en million kvadratmeter store område i den tidligere container- og industrihavn, der fik en total ansigtsløftning op til America’s Cup. Det er her, de cykler tur, spadserer eller løber på rulleskøjter. Her de går ud at spise på de mange restauranter. Og her sejlerskolerne folder sig ud, mens der bliver roet og padlet havkajak.Centralt i havnen står den minimalistiske bygning Veles e Vents, der blev opført som tilskuerpavillon til America’s Cup, men nu huser flere forskellige barer og restauranter. Udsigten over såvel havneindsejling som bassin fejler stadig ikke noget.La Marina de Vàlencia800 havnepladser fra syv til 35 meter, lamarinadevalencia.comLa Valencia Mar240 havnepladser fra otte til 120 meter, valenciamar.com

2 DENIA – 40 sømil 

ValenciaMed en beliggenhed nogenlunde halvvejs mellem Valencia og Alicante og Ibiza bare 63 sømil mod øst kan det ikke undre, at Denia har en stor, moderne lystbådehavn med alle faciliteter i forskellige marinaer og klubber. Den historiske by bærer UNESCOs stempel som City of Gastronomy og har 300 restauranter, som primært serverer fisk og skaldyr, bl.a. de berømte røde Dénia-rejer, paella og grillede grøntsager. Marina el Portet360 havnepladser for både op til 20 meter beliggende i den mest stille og eksklusive del af havnen, marinaelportetdedenia.esReal Club Náutico Denia600 havnepladser for både op til 20 meter, cndenia.es (kun spansk).Marina Denia400 havnepladser mellem 12 og 60 meter, marinadedenia.com

 


3 CALPE – 18,5 sømil syd for Denia

Turistbyen Calpe folder sig ud ved foden af det gigantiske, 600 meter høje forbjerg Penon de Ifach. Set fra den fine havn med lystbåde i den ene side, fiskerbåde i den anden, virker Calpe hyggelig og livlig med sit mix af ældre huse flankeret af Costa Blancas karakteristiske højhuse med hoteller og lejligheder. Plus fine blå flag-klassificerede sandstrande. Hver aften kl. 18 minder fiskeauktionen om Calpes fortid som rendyrket fiskerby.Calpe Yacht Club264 havnepladser for både op til 30 meter, rcnc.es (kun på spansk).

 


4 ALTEA – syv sømil syd for Calpe

Der er to dele af Altea. Den gamle, kridhvide by på bakken, som ligner landsbyerne i Andalusien, og den nye langs Alteabugten. Altea Yacht Club ligger i den sydlige del af bugten – en rigtig god havn med masser af aktivitet inden for både sejl- og rosport. 20 minutters gang op ad den stejle bakke når man den gamle landsby, der har etableret sig som Costa Blancas kulturelle hovedstad med kunstgallerier, et fint kunstmuseum og eget kunstfakultet på Miguel Hernández Universitetet.Der er to dele af Altea. Den gamle, kridhvide by på bakken, som ligner landsbyerne i Andalusien, og den nye langs Alteabugten. Altea Yacht Club ligger i den sydlige del af bugten – en rigtig god havn med masser af aktivitet inden for både sejl- og rosport. 20 minutters gang op ad den stejle bakke når man den gamle landsby, der har etableret sig som Costa Blancas kulturelle hovedstad med kunstgallerier, et fint kunstmuseum og eget kunstfakultet på Miguel Hernández Universitetet.Altea Yacht Club185 bådpladser, cnaltea.com

5 ALICANTE – 30 sømilsyd for Altea

Højt over Valenciaregionens næststørste by troner Santa Barbara-borgen på en klippe og har lige siden 800-tallet forsvaret havnen centralt i byen. I dag er borgen for længst indtaget af turister, ligesom havnen fik sin moderne berømmelse som starthavn for Volvo Ocean Race i 2008. I dag er navnet ændret til The Ocean Race, og også de to kommende kapsejladser, 2021-2022 og 2025-2026, får start i Alicante.Højt over Valenciaregionens næststørste by troner Santa Barbara-borgen på en klippe og har lige siden 800-tallet forsvaret havnen centralt i byen. I dag er borgen for længst indtaget af turister, ligesom havnen fik sin moderne berømmelse som starthavn for Volvo Ocean Race i 2008. I dag er navnet ændret til The Ocean Race, og også de to kommende kapsejladser, 2021-2022 og 2025-2026, får start i Alicante.Ud over en stemningsfuld historisk bydel, den brede palmekransede havnepromenade Explanada de Espana og bystranden Santa Bárbara er der et tredje must i Alicante: Ocean Race Museum på nordpieren mellem lystbådehavnen og det store forbassin  Moll de Llevant. Her giver en interaktiv udstilling et levende oplevelse af 45 års historie med verdens hårdeste kapsejlads – lige fra de første almindelige ketchriggede sejlbåde, der deltog i 1973-74 , til Imoca 60-bådene, der vil folie sig gennem The Ocean Race i 2021-22.  Marina Alicante748 bådpladser op til 60 meter, marinaalicante.com

+ LEJ EN BÅD
Rigtig mange firmaer udlejer sejlbåde i Valencia. Så hvem skal man vælge? BÅD har fået anbefalet Quicksail, hvis direktør Isabel Gil Forteza er et kendt og respekteret navn i Valencias sejlsportskredse. Quicksail har ikke egne både, men står som formidler. Et priseksempel:

39 fods Beneteau Oceanis: leje en uge fra 2350 til 2950 euro, afhængig af sæsonen. Oktober-marts er billigst, juli-august dyrest. 

Tjek på barcoscharter.com

Vil man kun sejle strækningen Valencia – Alicante er det muligt at hyre en skipper til at sejle den retur. Pris: 150 euro plus transfer i form af en togbillet til omkring 20 euro.

Det danske udlejningssite boatflex.com har flere både til leje i Valencia-området. Priserne ligger mellem 11.000 og 33.000 kr. for en uge for både mellem 12 og 13 meter. 

BÅD 559

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.