TEKST JESPER MØLLER
FOTO JESPER MØLLER & DIVERSE LOKALE TURISTKONTORER

På Europas floder og kanaler

1000 km i en HUSBÅD

To unge mænd købte en husbåd i Holland og sejlede den hjem via Europas floder og kanaler.


Hvis du vil ha’ en husbåd, som kan sejle, må du ud i Europa for at finde den. Det lykkedes for Jonas og Tobias, som havde lyst til at bo på vandet, men også gerne ville have mulighed for at sejle en tur ”med huset på ryggen”. I Holland fandt de den tyskbyggede Seades 43 TA. Opbygget på et trimaran-skrog i glasfiber og med en solid 75 hestes Yanmar i det midterste skrog.

Ovenpå er der hvad der nærmest kan kaldes et moderne sommerhus på ca. 60 m2 fuldt udstyret med moderne køkken, badeværelse, to soveværelser og en stor dagligstue med udgang til en terrasse i soppehøjde.

Lige indenfor er en velordnet styre-plads med alt det nødvendige udstyr. Store vinduer og ståhøjde på 2,40 m giver masser af lys og rumfølelse.

Båden er naturligvis ikke bygget til havsejlads, men med sine tre skrog og en dybgang på 1,10 m sejler den bedre end man umiddelbart skulle tro.

Efter en besigtigelsestur gav Joans og Tobias et bud på båden, som blev accepteret. Og så var de to unge mænd pludselig båd- eller husejere.

Turen hjem

Med en masse sejlererfaring i bagagen, men uden erfaring i kanalsejlads og sluser, hjalp er erfaren kanalsejler med ruteplanlægning og gode råd inden hjemturen startede med en bustur til Amsterdam. Udover de to ny ejere var der to mand mere med som besætning. Fra Amsterdam gik turen til Lathum i den sydlige del af Holland med en Uber taxi.

Mandag den 26. juni 2017 kl. 12.00 kom den spændte besætning til Lathum, hvor de kunne færdig- gøre papirarbejdet og installere sig i båden. Afgangen blev sat kl. 14, og planen var at nå til Wesel på Rhinen ca. 75 km væk. Men en kraftig mod-strøm gjorde at farten over grunden ikke kunne snige sig op over ca. 5,5 km/t. (ca. 3 knob).

Jonas fortæller om starten på turen: ”Klokken var 00.37 og ja, vi sejlede stadig. Vi havde håbet, vi kunne skyde en fart på ca. 5-6 knob, men med strømmen imod, og uden at presse motoren mere end 2400 RPM gik vi ca. tre knob – noget lang-sommere end vi havde håbet på. Vi foretog et provianteringsstop i Emmerich og startede en vagtturnus med to på vagt og to under dynerne.”

Jonas fortsætter sin fortælling: ”Kl. 05.46 fik vi gæster om bord, det tyske Wasserschutspolizei, som lige skulle se, hvad vi var for nogen. De tjekkede pas, kanalbevis, bådens papirer, dokument for betalt moms osv. Det tog halvanden time, men alt var i orden.

Vi kom til den første sluse, Fried-richsfeld Schleusen kl. 07.50 og var igennem 08.21. Vi havde på forhånd tænkt os at kalde over VHF’en, men før vi kom helt derhen, skiftede de to røde lys til grønt og porten begyndte at gå op.

Det var første gang nogen af os sejlede i en sluse, men vi havde læst lidt på lektien. Hvis man bare tager det roligt, og følger slusepersonalets anvisninger, er der ingen problemer i at sluse.

Hvis man kommer ind i en sluse med et stort skib, skal man dog vente med at smide fortøjningerne indtil han er ude, da man ellers kan blive taget af det kraftige skruevand.”

Vi sejlede stort set døgnetVi sejlede stort set døgnetrundt i syv dage. Her er detaften på Dortmund-Emskanalen lige før vi drejerind på Mittellandskanalen.

Væk fra Rhinen og strømmen

Fra Rhinen gik turen op af Wesel-Datteln Kanalen, hvor der ikke er strøm af betydning, så nu kom farten op på de forventede 5-5,5 knob.

Undervejs lykkedes det at finde en havn, hvor det var muligt at få byttet en gasflaske. Gasflasker kan ellers være et problem, da hvert land tilsyneladende har sit eget system.

Jonas fortæller videre: ”Klokken var nu 21.18, og siden vi forlod politiet havde vi lagt 55 sømil og seks sluser bag os på 14 t. og 20 min. Kanalsejlads tager den tid den skal. Om natten kørte vi endnu engang natskifte, så vi kunne sejle uafbrudt.”

Endnu en sluse

”Vi havde tænkt os at lægge til ved kajen i Münster, og gå til ro indtil slusen åbnede kl. 06, men det viste det sig, at den var døgnåben tirsdag til lørdag.

Kl. 00.15 ankom vi til Münster Schleusen eller sluserne. Der er nemlig tre sluser på Dortmund-Ems-Kanalen. Vi kaldte op på kanal 22, hvor vi blev dirigeret ind i den midterste. Én stor sluse, hvor pullerterne følger vandet op og ned. Det var nemt, ikke noget med at skulle flytte fortøjninger for hver meter.

Klokken var nu 10.53, og vi havde sejlet 164 sømil. Vi ville lægge til ved Lübecke, hvor vi skulle have tanket diesel. Det er en god idé at få tanket de steder, der er mulighed for det, da der kan være langt imellem.

Vi fik fyldt tanken op til en pris på 1,21 euro/l. Der kunne være 315 l og vi havde sejlet 186 sømil, så vi havde brugt 1,69 l/pr. sømil – ca. 8,5 l i timen.

Ankomst Hannover kl. 21 og kl. 23.15 nåede vi til en meget stor sluse ved navn Anderten. Vi steg næsten 15 m på 15 min. Så det gik stærkt, og der var en del strøm inde i slusen.

Næste dag var vi igennem Mittel-landskanalen, og kl. 6.30 drejede vi af til venstre op ad Elbe Seiten kanal.”

Hul i kanalen

Kanalen forbinder Mittelland-kanalen med floden Elben og har en længde på 115,14 km. Kanalen åbnede for trafik 15. juni 1976.

Anledningen til byggeriet var at omgå et afsnit af floden Elben og Mittellandkanalen, som gik gennem DDR.

Kanalens inddæmninger skulle også fungere som kampvogns-forhindringer ved et eventuelt angreb fra øst. Byggearbejdet begyndte i 1968 og blev færdigt i 1976. Fra den ene ende til den anden er der en højdeforskel på 61 m.

En sluse i Uelzen (løftehøjde 23 m) samt løfteværket Scharnebeck (løftehøjde 38 m) udligner denne højdeforskel.

Få uger efter indvielsen den 18. juli 1976 var der i nærheden af Lüne- burg et dæmningsbrud og knap fire millioner liter vand oversvømmede et område på ca. 10 km2.

Ved afslutningen af Elbe Seiten kanal drejer man til højre, og sejler et kort stykke modstrøms på Elben, inden man drejer til venstre ved Lauenburg.

Afhængig af vandmængden i Elben kan strømmen sætte meget hårdt.

Fra Lauenburg til Lübeck er det ren promenadesejlads gennem fem lette sluser, hvor højdeforskellen kun er 1-2 m.

I saltvand for første gang

Når man passerer Lübeck kommer man ud på floden Trave, hvor der er heftig trafik af containerskibe og færger.

Og saltvand. Det var med nogen spænding at turen over Østersøen blev planlagt. Vejrmeldingen så ikke alt for godt ud, så besætningen valgte at gå ind i en havn på Femern og afvente bedre vejr.

Da det gode vejr kom, gik turen over Østersøen til indsejlingen ved Gedser uden problemer. Båden/huset vakte ganske vist nogen opsigt undervejs.

Efter hjemkomsten blev båden taget på land og undervandsskroget blev malet.

Desuden blev der foretaget lidt ombygning på indretningen og to Webasto varmluftsfyr blev suppleret med en luft-til-luft varmepumpe, som har sørget for en fin varme i vinteren, der er gået.



Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.