TEKST & FOTO LONE BUCHARDT
Stormfuld i stille havn
Vi overtager vores båd for den kommende uge, en 35 fods Dufour, i Palma de Mallorca. De fleste udlejningsbåde ligger i den hyggelige marina, Port de Mallorca, der kun ligger få hundrede meter fra Palmas gamle bydel. Så snart båden er provianteret med mad og drikke, kaster vi fortøjningerne og sætter kurs mod øst. Vi er meget opsatte på at komme til havs. Og med to teenagere om bord skal temperaturen i havvandet testes ved første cala-stop som er den smukke Cala Pi, der ligger ved en meget smal indsejling med stejle klipper på begge sider. Vi når en snorkeltur i det turkisblå og lunkne vand, inden vi spiser frokost, der smager bedre med saltvand i håret. Det er ikke noget problem at ankre i den ellers så smalle og smukke kløft, hvor der kun er plads til få både, men i højsæsonen må det være som Helsingørmotorvejen mandag morgen. Hvis vi satte kursen direkte mod syd ville næste stop være Afrika – og der er langt. Selvom vindstyrken ikke er høj, kan vinden mærkes, og 4-6 m/sek. er ikke som herhjemme, men meget fin vind og vi skyder hurtigt 6-8 knob på vej mod aftenens destination S’Estanyol, 25 sømil fra Palma.Udlejningsfirmaet har advaret os om, at der på grund af årstiden tit kommer vind om eftermiddagen eller hen under aftenen, så vi blev anbefalet at søge havn inden solen går ned. Vi når godt i havn og sidder velplaceret på den lokale sejlklub og nyder en god paella, da det blæser op. Regnvejret og blæsten fortsætter hele natten, så bådene hopper og danser i hele havnen, som er stille og larmende på en gang. I løbet af natten må vi op og tjekke fortøjningerne for at sikre, at vores båd har det godt. Alle havnene på Mallorca er ligesom i det meste af Middelhaver uden pæle, som vi ellers kender det i Norden. Fortøjning sker med ankerliner som standard, og systemet er nemt, når først man har prøvet det et par gange, men de manglende pæle betyder også, at båden netop i den hårde vind, ligger lidt mere uroligt end vi er vant til.
Perle af en fiskerby
Vinden løjer af om formiddagen, og vi gør klar til hyggesejlads. Vi har en klar mission om bord på ”I feel fine”, som båden hedder. I dag skal vi finde den hyggeligste havn på østkysten, for vi skal fejre en ganske særlig rund fødselsdag. Valget falder på Cala Figuera, en lille fiskerby på østsiden ud for Santanyi med kun få pladser. Vi sætter kurs mod sydøst og skal runde fyret og Cap de Ses Salines. Der er en fin vind fra syd og med storsejl og genua skyder vi knap syv knob for en halvvind. Figuera har ry for at være lidt af en perle med små hyggelige gader uden biler og i en lille bugt, hvor små og store fiskerbåde lægger til i løbet af dagen. Bådens GPS driller lidt, og flere af de berømte cala’er er så gemte, at vi sejler efter bredde- og længdegraderne, så det føles som at finde en lille skat, da vi for ingen vind og stille motor tøffer ind i Cala Figueras smalle kløft. Vi er uden for sæsonen og får derfor uden problemer en af de kun fem havnepladser ved havnens bådebro. Cala Figuera bliver et af turens højdepunkter, selvom vi her også møder flest turister og danskere. Charmen i byen er meget langt fra grisefester, og der er flere gode bud på restauranter, hjemmelavet is og et par lokale gallerier. Vi benytter os af muligheden for at tage en lang gåtur fra havnens centrum til fyrtårnet ved bugtens indgang. På den yderste klippe møder vi et par klatrere, der med den smukkeste udsigt har taget turen op ad skrænten med duften af lavendelbuske og frisk oregano. Om aftenen har de fleste turister forladt havnen, og vi finder en hyggelig restaurant, hvor det mest er lokale. Den runde fødselsdag får en god afslutning.
Himmelsk øl
De fleste havne har kun få pladser inde ved selve molen, så ofte er der i stedet en del bøjer lige uden for havnen. Booking af plads foregår ved at man bruger sin VHF og kalder ind for at tjekke, hvor man skal ligge. I højsæson er det derimod ofte nødvendigt at booke plads et par dage i forvejen. Havnefogeden i Cala Figuera tager opgaven på sig som gæstfri og lokal guide. Efter betalingen af et yderst rimeligt anløbsgebyr på kun 25 euro, da havnen en af de eneste statsejede havne, får vi en salgstale omkring øgruppen Cabrera, der ligger kun ca. 10 sømil syd for Mallorca og ca. 20 sømil fra Figuera. Øen og naturreservatet Cabrera er et fantastisk paradis, som i dag er meget uberørt af mennesker, og som tidligere ikke var et muligt stop for tursejlere. Det mægtige fort på øen blev bygget i 1400-tallet for at beskytte Mallorcas transportskibe imod pirater, men det er også blevet brugt til at holde franske fanger under krigene med Napoleon. Her døde tusinder af franskmænd i forsøget på at flygte og af vand- og madmangel. Det er kun tilladt at fortøje i bugten ved Cabrera, hvis man på forhånd har bestilt og betalt for en bøje, og den tilladelse får vi hurtig bestilt. Selvom vi må krydse det meste af turen fra Figuera til Cabrera, viser det sig at være et fantastisk og anderledes stop. Da vi har fundet vores bøje i bugten, hvor der ligger flere andre både, smider vi gummibåden i vandet og sejler ind til kysten. Her ligger en lille taverna, hvor den lokale fadøl smager himmelsk efter seks timer sejlads. Vi springer vandreturen til fortet over, men en lille gåtur bliver det dog til på øen inden retur-sejladsen til vores båd og aftensmad om bord. Fisk, pasta og lokal hvidvin – en nem opskrift på sikker succes, når råvarerne er friske.
Kurs mod Palma
Da de første solstråler rammer bugten i Cabrera vågner vi og beslutter os for at sætte kursen mod Palma, knap 25 sømil mod nordvest. Vi skal nå i havn inden kl. 16.00, så dykkeren kan tjekke, at vi ikke har lavet skader. Men inden da skal vi lige nå et sidste stop for anker. Vi har en god halvvind og kan slutte vores lille uge på havet ved Mallorca af med god vind i sejlene. Palma bliver anløbet tidsnok til at tanke diesel, og vi har en god aften i byen, som viser sig at være en rigtig fin oplevelse. Palma er en miniudgave af Barcelona uden stressende tjenere, der råber turister an for at sælge sangria og dårlig tapas. Vi har en dag ekstra efter vi har afleveret båden og får derfor mulighed for at se byen og havnen fra landsiden. Palma favner et rigt og varieret udbud af gode restauranter, god shopping og mange hyggelige små pladser, hvor man selv i efterårsferien kan nyde en pause i parken eller på fortovsrestaurant udenfor. Byens katedral Sa Seu er blevet varemærke for hele Mallorca og et besøg værdigt. Sidste aften finder vi en dejlig tapasrestaurant og slutter aftenen af på en lokal bar, hvor de viser fodbold. Det lokale hold RC Mallorca tager imod Real Madrid til aftenkamp. Bund møder top på et stadion kun få kilometer fra hvor vi sidder. I dag er det bundholdet, som trækker det længste strå. Det sidste døgn i byen Palma bliver en virkelig fin afslutning på en uges ferie til havs. Mallorca har vist sig at være et overraskende godt bekendtskab, og vi kommer helt sikkert igen til solskinsøen.
Det er muligt at sejle omkring Mallorca hele året, men det er bedst fra april til oktober.
I forårsmånederne frem til ultimo maj er vandet forholdsvis koldt og badevandstemperaturen er nede på gennemsnitligt dansk sommerniveau omkring 18-20 grader, men det kan være en god måde at tage forskud på sejlsæsonen.
Juni er god, for der er vandet varmt og endnu ikke så mange turister.
Juli er fin, men med flere turister og derfor mere pres på havnene.
August er meget varm og dyr, da det er her, de store lande som Tyskland, England og Frankrig holder ferie.
September er perfekt og især i slutningen af måneden og indgangen til oktober. På det tidspunkt er badevandet perfekt efter opvarmning gennem hele sæsonen.
Oktober er også fin, og priserne falder betydeligt sammenlignet med sommerpriserne. Det er en god måde at forlænge sejlsæsonen på.
Vinden ved Mallorcas kyst er normalt meget pålidelig, og sommervindene giver en stabil brise gennem dagen, perfekt til en sejlferie. Selv i vintermånederne er der bugter på Mallorca, der forbliver beskyttede af bjergene – som f.eks. Puerto Pollensa og Port d’Alcudia.
Større fartøjer kan klare den stærkere vind længere fra kysten og sejle omkring Mallorcas 554 km lange kystlinje. I vintermånederne kan farvandet i kanalen mellem Mallorca og Menorca blive forholdsvist barskt og bølger rammer ofte Mallorcas østkyst.
Mallorca er nemt at rejse til, da stort set alle store flyselskaber har flyrejser til øen enten direkte eller med mellemlanding. Vi fandt flyrejser med mellemlanding for fire personer for under 8000 kr. i efterårsferien.
Der er mange bureauer som står for udlejning af både på Mallorca. Vi lejede igennem det danske bureau Seatravel.dk, som har kontakt til flere af bureauerne på øen. Prisen for en uge varierer afhængig af tiden på året. I højsæsonen, som er juli og august, kan prisen derfor være dobbelt op. Vi betalte 9000 kr. for en 35 fods båd i uge 42, som ikke er lavsæson. Dertil kommer der leje af påhængsmotor som typisk er 100 euro og i nogle tilfælde leje af linned. Gummibåd er ofte inkluderet i prisen for båden. Havneafgifterne er for højsæson omkring 250-400 kr. per nat, hvis det er private havne. De statslige, som der kun er meget få af, ligger typisk på under det halve.