BÅD 559
Tekst Hanne Høiberg
Foto Frederik Sivertsen/Sejlsportsligaen, Neuza Aires Pereira/Sail Cascais, m.fl.

Women on Water

WOW-effekten

På bare to år har netværket Women on Water vist sin kolossale styrke. Ikke alene ved at etablere sig rundt omkring i danske sejlklubber og arrangere international regatta i efteråret. Der er også kommet afdelinger i udlandet …


”Du behøver ikke være elitesejler for at være med i Women on Water. Bare du synes, det er sjovt, og har mere lyst til at sejle end sidde på café med veninderne … For WOW handler jo i sidste ende om at få flere kvinder på vandet.””Du behøver ikke være elitesejler for at være med i Women on Water. Bare du synes, det er sjovt, og har mere lyst til at sejle end sidde på café med veninderne … For WOW handler jo i sidste ende om at få flere kvinder på vandet.”Når Henriette Koch, tidligere OL-sejler og en af initiativtagerne til Women on Water, tænker tilbage på de to år, der er gået, siden netværket blev skudt i gang, fremhæver hun tre ting:
1) Det er gået stærkere end ventet.
2) WOW-konceptet er genialt i en travl hverdag, fordi det er nemt at sejle stævner, mødes med gamle og nye sejlerveninder og få kvalitetstimer på vand og land.
3) WOW var nok for elitært i begyndelsen. 

I dag har netværket langt over 500 medlemmer og stor aktivitet både i Danmark og udlandet med bl.a.:
  • Egne WOW-hold i bl.a. Lynæs Sejl- og Kajakklub, Hellerup Sejlklub, Aarhus Sejlklub, Kongelig Dansk Yachtklub, Sundby Sejlklub og flere på vej.
  • Et hold i 2. division i 2018, to i 2019 og tre i 2020.
  • Stævnevinder i 2019 og på podiet hen over sæsonen.
  • WOW Copenhagen Sailing Regatta i Sundby 2018 og 2019, begge med internationale gæster fra WOW Portugal, Sverige, Schweiz og Tyskland og over 100 kvinder om bord. 
  • Netværksmorgenmøder i København og Aarhus.
  • WOW i udlandet, bl.a. Sverige og Portugal. 
  • Vinterstyrketræning på Konditaget Lüders, København. 

Women on Water arbejder med begrebet ”taskesejlads,” hvor du kommer med din taske med sejlertøj og sammen med holdet bare kan tage ud at sejle, fordi Sejlsportsligaen/sejlklubben har båden parat. ”For mig og mange andre kvinder, der har travlt med erhvervskarriere og eventuelt også børn og familie, passer det perfekt,” fortæller Henriette Koch. ”Både fordi båden ligger klar og tilrigget, fordi det er en god måde at være sammen med veninderne på, og fordi de netværk, der bliver skabt på vand, bestemt også er nyttige på land.” Endelig har Henriette Koch fået et andet syn på målgruppen.”Oprindelig forestillede vi os, at WOW var for kvinder på topniveau, men efterhånden er det gået op for os, at det er vigtigt at have en pipeline af unge piger, så vi både sikrer næste generation af sejlere og skaber stærke netværk blandt kvinder på tværs af alder og sejlererfaring.”

Netværk på tværs
 Før vi går i yderligere detaljer, er det værd at skrue tiden tilbage til 31. januar 2018, hvor WOW blev åbnet officielt ved et netværks-arrangement på initiativ af Henriette Koch, mangeårig topsejler Josefine Boel Rasmussen og Nynne Desirée Ammundsen fra Sejlsports-ligaen. Men faktisk havde idéen spiret længe.Efter OL i 2012 sagde Henriette Koch helt farvel til olympisk sejlads for at fokusere på sin erhvervskarriere. Som civilingeniør i medicin og teknologi fik hun først job på Stanford Universitet i Californien, siden i medicinal-industrien. Da hun efter knapt tre år var tilbage i Dan-mark – uden at have sejlet – blev hun ringet op af Lotte Melgaard (matchrace-deltager i OL 2012), der ville have hende med igen. ”Der fandt jeg ud af, hvor svært det kan være at komme ind i sejlads, hvis man ikke kender nogen – det kan være lidt af en lukket klub. Jeg begyndte at tænke over, hvordan vi kan få dét, vi foretager os sammen som kvinder på en café eller til en spinningtime, ned på havnen. Siden begyndte jeg at sejle med Josefine Boel Rasmussen, og Sejlsportsligaen kom ind over, fordi også de gerne ville have flere kvinder ind i ligaen.”Resultatet blev Women on Water. Og selv om det primært handler om sejlads, pointerer Henriette Koch, ”at man lærer utroligt meget af hinanden også rent professionelt. Det er jo nogle skarpe kvinder, der er med i WOW.”
Ikke kvindekampIkke kvindekampMen er det overhovedet nødvendigt med et særligt kvindenetværk her i 2020, hvor vi – i det mindste formelt – har ligestilling?Det korte svar er: Ja. For der er stadig langt fra teori til praksis. Som Nynne Desirée Ammundsen fra Sejl-sportsligaen siger:”Selvfølgelig kan man(d) sagtens sige ’kom bare med om bord’ til kvinderne. Men helt konkret sker der det, at mændene tager over, og kvinder ofte kan agere anderledes om bord end mænd. De er nok dedikerede og engagerede, men tager også hensyn til hinanden på en anden måde.Du kan da godt sige, at vi har lavet en slags kvoteordning med bestemmelsen om, at der nu skal være tre WOW-hold i Sejlsportsligaens 2. division – ligesom der er ungdomshold. Men vi vil hellere gøre det på denne måde end f.eks. efterligne svenskerne. Dér er kravet i liga-sammenhæng, at der skal være en kvinde og en ungdomssejler om bord på hver båd.”

Fra Henriette Koch lyder det:
”Jeg er bestemt ikke feminist og skynder mig at smutte, hvis talen falder på kvindekamp. Alligevel kan jeg se, der er potentiale i at kvinder sejler sammen. Der er en anden stemning på en ren kvindebåd. Vi sejler på en anden måde, stiller andre spørgsmål. Jeg husker f.eks. et skippermøde op til en kapsejlads, hvor mændene normalt stiller en masse sejltekniske spørgsmål, men det eneste, der blev spurgt om på kvindeholdet, var helt lavpraktisk: Er der en spand om bord, så vi kan tisse? Alt det andet havde vi læst på i forvejen.”

Fra Aarhus til Cascais
Selv om WOW har bredt sig til sejlklubber Danmark rundt, håber Nynne Ammundsen og Henriette Koch, at WOW får en stærkere forankring. F.eks. som det er sket i Aarhus Sejlklub. Her henvendte idrætsstuderende Christina Andersen sig for snart halvandet år siden, fordi hun gerne ville sejle J/70. Og endte med at samle først én, siden næsten to WOW-grupper, der nu er fast del af sejlklubbens J/70-sejladser og træner en gang om ugen – året rundt. Som hun fortæller: ”Det var jo bare at få gang i en gruppe på Facebook.”Fra Vedbæk Sejlklub kommer Oddvør Johannesen med endnu et eksempel på netværkets styrke. Som langturssejler, aktiv i ungdomssejlerskolen, kaptajn med egen 42 fods sejlbåd og mor til fire sejlerbørn havde hun været med til en enkelt WOW-prøve-sejlads i Skovshoved Sejlklub, men var ellers temmelig uerfaren på det felt. Rent tilfældigt fik hun i efteråret invitation til en WOW-kapsejlads i Portugal, rykkede hurtigt og mødtes med sit hold i Cascais ugen efter – få dage før sejladserne. ”Der var én fra Lissabon, en fra Belgien, en fra Irland og altså mig. To gode sejlere og to mindre gode med mig som den ene,” fortsætter hun. ”Alting var utrolig velorganiseret med otte helt nye både i SB20-klassen. Vi skulle sejle matchraceprogram næste dag, hvor det blæste omkring 10 m/sek., så vi bestemte os for at give den gas, selv om vi aldrig havde sejlet sammen før. Vores mål var at overleve – komme i mål hver gang. Vi var trods alt oppe mod tidligere OL-sejlere.””Jeg følte mig i mit S. Det var ufattelig sjovt, vi gejlede hinanden op, storgrinede, men hjalp også hinanden. Det var en fantastisk oplevelse at møde nye seje kvinder. Nu havde jeg set mine egne børn sejle konkurrence de sidste 10 år, men aldrig prøvet det selv. Det har jeg nu. Og er grebet. Derfor vil jeg også arbejde hårdt for at få J/70’erne og et WOW-hold til Vedbæk Havn,” slutter Oddvør Johannesen.

Nye rollemodeller
WOW’s succes til trods er økonomien en ud-fordring, og derfor efterlyser netværket kommercielle partnerskaber.”Meget gerne en sponsor der f.eks. har en agenda på virksomhedsniveau omkring kvinder og ledelse. Det ville harmonere super godt med vores filosofi,” siger Henriette Koch.”Det ville være ideelt, hvis vi kunne holde stævne både forår og efterår. Men jeg har også set, at der er brug for rollemodeller. På alle niveauer. Derfor er det fantastisk, at Laser Radial-sejleren Anne-Marie Rindom blev World Sailor of the Year 2019.”Lyder det fra Henriette Koch, der bestemt også er rollemodel, men ikke har lyst til at blive sat på en piedestal af den grund. ”Det er sikkert svært for en 17-årig at ringe til mig. Men har hun først sejlet sammen med mig – eller trænet sammen med mig på konditaget – er det noget andet og meget nemmere. Det er også formålet med WOW.”
WOW
WOW handler i høj grad også om at netværke på land, hvilket der var rig lejlighed til efter sejladserne i Copenhagen Sailing Regatta.
WOW
I vinterens løb tilbyder WOW fællestræning på Konditaget Lüders i Københavns Nordhavn. Også en god måde at netværke på.
WOW
I vinterens løb tilbyder WOW fællestræning på Konditaget Lüders i Københavns Nordhavn. Også en god måde at netværke på.

Forskningsprojektet er støttet af Trigon Fonden, som har hjemme i Frederikshavn.

Sejlsportsligaen

SejlsportsligaenSejlsportsligaen”Ligesom der er Superliga i fodbold, har vi Sejlsportsligaen, ejet af de danske sejlklubber, hvor de bedste klubhold møder hinanden ved en række stævner året igennem.”Sådan forklarer Nynne Desirée Ammundsen, brand manager i Sejlsportsligaen, hvad ligasejlads går ud på. Der sejles i J/70, sportslige kølbåde der er actionprægede og sjove at sejle i. Sejlerne ejer ikke bådene selv, det gør Sejlsportsligaen. Man booker sig blot på som hold og deltager så i fire stævner med en afsluttende finale i løbet af året. Sejlsportsligaen er blandt initiativtagerne til WOW.
WOW
Henriette Koch ved et af WOW’s morgenmøder, hvor hun fortæller, hvordan hun bruger sin OL-erfaring i sit professionelle liv.
WOW
Nynne Desirée Ammundsen, brand manager i Sejlsportsligaen, er blandt initiativtagerne til WOW.
WOW
Der er stil over WOW’s arrangementer. Her præmieoverrækkelse under Copenhagen Sailing Regatta i Sundby Sejlforening.
WOW
Der blev sejlet tæt i hård vind ud for Cascais under den portugisiske afdeling af WOW’s første kapsejlads i november sidste år.
WOW
Billedet her fortæller alt om, at WOW-kapsejladsen i Cascais – med Oddvør Johannesen som eneste danske deltager – blev en kæmpe succes.

BÅD 559

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.