Rattet kan vippes
Vi prøvede at tage et par skarpe sving med båden, men Greenline 45 drejede blødt og sindigt rundt i en stor bue, uanset at vi drejede rattet i borde. Samtidig krængede båden højst 9-10 grader, så ingen skulle holde fast i svingene. Vi havde således en yderst komfortabel sejlads, hvor grejet ikke rutsjede rundt.Båden har to gode styrepulte i henholdsvis salonen og på flybridgen med rigelig plads til instrumenter og store multiskærme. Rattet kan vippes vertikalt og alt betjeningsgrej er placeret intuitiv indenfor rorsmandens rækkevidde.I salonen har rorsmanden et godt fast dobbeltsæde med god rygstøtte.
En vipbar pølle på sædets forkant vippes op som lændestøtte, når man står op og styrer. Sædet er så højt, at vi savnede en fodstøtte, men det er overkommeligt at montere. Under sejladsen havde vi et suverænt godt udsyn gennem bådens store vindspejl fra førersædet i salonen, hvor der er en skydedør ud til sidedækket. Solceller og 220 volt Salonen er lys med store tonede ruder, og i en båd på 45 fod er der naturligvis masser af plads til en magelig U-sofa om bagbord samt opbevaring om styrbord med plads til et tv. Denne opbevaring var i testbåden erstattet med en lang sofa, der er ekstraudstyr. I modsætning til resten af båden er salonbordet i rustik træ, som værftet kalder natur. Apte-ringen om bord er som standard i teak Alpi-finer, mens testbåden var ekstraudstyret med aptering i hvid eg Alpi-finer.Den agterste del af salonen er et stort L-pantry om styrbord med et køle/fryseskab i fuld størrelse overfor. Pantryet kan åbnes ud mod agterdækket, ligesom dørene agter i salonen kan åbnes helt, så salon og agterdæk bliver et stort rum.
Pantrybordet er af kompositmaterialet Kerrock, der har næsten samme egenskaber som Corian. Bådens induktionskomfur med to blus, den kombinerede ovn og mikrobølgeovn samt køle/fryseskab kører på 220 volt, hvilket der er i alle stik om bord.De 220 volt kommer fra en batteribank på 600 Ah, motorens generator og to solcelle-paneler på i alt 600 watt, der er fast monteret på salonens ruf foran flybridgen. Strømmen fra disse kilder kommer fra en automatisk 3000 watt inverter. Hvis man har brug for mere strøm end disse kilder kan levere, så er der masser af plads til en generator i motorrummet.
Solceller og 220 volt
Salonen er lys med store tonede ruder, og i en båd på 45 fod er der naturligvis masser af plads til en magelig U-sofa om bagbord samt opbevaring om styrbord med plads til et tv. Denne opbevaring var i testbåden erstattet med en lang sofa, der er ekstraudstyr. I modsætning til resten af båden er salonbordet i rustik træ, som værftet kalder natur. Apte-ringen om bord er som standard i teak Alpi-finer, mens testbåden var ekstraudstyret med aptering i hvid eg Alpi-finer.Den agterste del af salonen er et stort L-pantry om styrbord med et køle/fryseskab i fuld størrelse overfor. Pantryet kan åbnes ud mod agterdækket, ligesom dørene agter i salonen kan åbnes helt, så salon og agterdæk bliver et stort rum. Pantrybordet er af kompositmaterialet Kerrock, der har næsten samme egenskaber som Corian. Bådens induktionskomfur med to blus, den kombinerede ovn og mikrobølgeovn samt køle/fryseskab kører på 220 volt, hvilket der er i alle stik om bord.De 220 volt kommer fra en batteribank på 600 Ah, motorens generator og to solcelle-paneler på i alt 600 watt, der er fast monteret på salonens ruf foran flybridgen. Strømmen fra disse kilder kommer fra en automatisk 3000 watt inverter. Hvis man har brug for mere strøm end disse kilder kan levere, så er der masser af plads til en generator i motorrummet.
Walk-in i kahytterne
Bådens største kahyt er i Greenline 45 Fly utraditionelt placeret under salonen, hvor den breder sig i hele bådens bredde med eget toiletrum, hvor der er adskilt brusekabine. Der er ståhøjde på 2,16 ved indgangen og en højde over køjen på 1,02 meter. Kahytten er meget lys med to store vinduer i fribordet. Dobbeltkøjen er en king size model på 183x203 meter. Her er desuden garderobe-skabe, og skabe i borde under vinduet om bagbord og en sofa om styrbord. Det er standard med et walk-in skabsrum til hver af bådens to kahytter. I den testede båd var disse rum dog lagt sammen til en ekstra kahyt med en enkelt køje. Denne ekstra kahyt fås desuden med en overkøje eller en dobbeltkøje.
Vinduer hele vejen rundt
Forkahytten er bådens gæstekahyt med en queen size dobbeltkøje på 160x190 meter. Der kommer masser af lys ind fra kahyttens store vinduer næsten hele vejen rundt i ruffet. Der er endda en stor åbning i bådens høje lønning, så man har udsyn fra forkahytten. Der er skabe i borde, garderobeskabe og indgang til eget toiletrum med adskilt brusekabine. Der er også en nødudgang i ruffet over køjen. På ruffet over forkahytten er der en stor solseng med plads til 2-3 personer og mulighed for at løfte hovedgærdet. Udepantry agter og oppeFlybridgen er ganske stor fordi den også er hardtop over agterdækket. Her er en solseng fremme ved siden af styrepulten med dobbelt førersæde, en L-sofa agter og et bord i teak, samt et udepantry med vask, køleskab og mulighed for en elektrisk grill.
Der fås både bimini og hardtop til flybridgen. Nede på agterdækket er der en sofa agter med et bord i teak, og en del af dørken er en kæmpeluge, der giver adgang til bådens kæmpe-store motorrum, hvor der er god plads til at komme rundt om de store motorer, drevene og bådens øvrige installationer.Der er to udgange med låge i rustfri stål til bådens store badeplatform, der i testbåden var udstyret med hydraulisk løft. Det er praktisk at man kan sænke badeplatformen når man bader og især hvis man vil søsætte en gummibåd, som der er plads til på platformen.
Dansk fingeraftryk
Greenline 45 Fly bliver produceret på det tidlige Seaway Yachts i Slovenien, der har et solidt dansk fingeraftryk fra Jørgen Bonde, Egå, der var medstifter af værftet. Jørgen Bonde trak sig fra ejerkredsen i 2011, og i 2015 blev Seaway solgt til den russiske forhandler af værftets Shipman, Skagen Yachts og Greenline både, Vladimir Zinchenko, der døbte værftet om til SVP Yachts. Jørgen Bonde var som medejer af Seaway med til at søsætte den første Greenline 33 hybridbåd. Greenline 45 er helt moderne bygget med skrog og dæk i et sandwich-laminat af vinylester, der i sig selv giver et stivere laminat end almindelig glasfiber. Vinylester kaldes også ”semi-epoxy”.
Vores gennemgang af Greenline 45 Fly viste en rigtig god kvalitet i apteringen, f.eks. med døre der sluttede fint til karmene, solide hængsler og en tykkelse, der overbeviste os om, at de ikke slår sig.Båden er indrettet så man kan opholde sig komfortabelt om bord, uanset om båden er i havn eller til søs, fordi den sejler hvad vi vil kalde gedigent. Der er også gode greb til at holde sig fast med overalt. Greenline 45 sejler hurtigt, men samtidigt adstadigt, så hverken personer eller grej bliver kastet rundt, uanset hvor vildt man prøver at sejle, for båden nægter simpelthen at sejle som en sportsbåd. Bortset fra farten.