TEKST FLEMMING THOMSEN
FOTO BLACK SEA MAP/JOHAN RÖNNBY/EEF EXPEDITIONS, RODRIGO PACHECO RUIZ
TEKST FLEMMING THOMSEN
FOTO BLACK SEA MAP/JOHAN RÖNNBY/EEF EXPEDITIONS, RODRIGO PACHECO RUIZ
Natten er faldet på, og mørket har sænket sig omkring det 76 meter lange ekspeditionsskib Stril Explorer. Skibet er et hypermoderne fartøj, der normalt anvendes til at finde olie i Nordsøen, men den svenske koncern MMT har udlånt det til en gruppe videnskabsfolk. Stril Explorer skærer sig støt gennem Sortehavets bølger, ca. 50 sømil fra den bulgarske kyst. Overvågningen af havbunden er rutinearbejde.
Ensformigt og søvndyssende
Skannerne opmåler havbunden, og en computeromsætter informationerne til stipledelinjer, kurver og farver, der kan aflæses påen skærm. Men forskerne har også sendt et fjernstyret undervandsfartøj ned på bunden. ROV-fartøjet (Remotely Operated underwater Vehicle) er udstyret med lysprojektører, laserog HD-videokameraer. Den bulgarske videnskabsmand Dr. Kroum Batchvarov følger undervandsfartøjet på skærmen i styrehuset på Stril Explorer. Det varer ikke længe, før han må ned og vække ekspeditionsleder, professor Jon Adams fra universitet i Southampton. På 500 meters dybde dukker et skibsvrag op.
Skibene dukker op
Det viser sig at være et velbevaret handelsskib fra Det Ottomanske Rige sandsynligvis fra det 17. århundrede. De to forskere må knibe sig i 17. århundrede. De to forskere må knibe sig iarmen, for selv dele af tovværket er bevaret. En 3D-printer bliver fodret med laseropmålinger, som undervandsfartøjet sender op. Omtrent 12 timer efter et fund er gjort, kan forskerne stå med en nedskaleret model i hænderne. Undervandsrobotten fortsætter, og snarttoner endnu et mirakel frem – et middelalderskib med sideror fra Venedigs storhedstid, noget lignende en ”kogge”, som var hansestædernes foretrukne skib – et mindre handelsskib, der eksempelvis kunne fragte vin, hvedeog oliven. ”Vi ved, at italienerne var ret fremtrædende i Sortehavet i middelalderen, men at se et skibaf den her type, der er samtidigt med Marco Polo, er ganske forbløffende,” udtaler professor Jon Adams i en pressemeddelelse.”24 timer i døgnet har vi haft det fjernstyrede undervandfartøj i vandet under vores ekspeditioner, ” fortæller den 57-årige svenske professor i marinearkæologi, Johan Rönnbyfra Södertörns högskola. Johan Rönnby har deltaget i undersøgelserneaf Sortehavet og var om bord på Stril Explorer, da det internationale forskerhold sidste år stødte på måske det mest opsigtsvækkende fund: Et græsk handelsskib fra 400 år før Kristus, der målte 23 meter. En kulstof 14analyse viste, at skibet var over 2400 år og alligevel så velbevaret, at marine-arkæologerne et øjeblik troede, at de var havnet på en tidsrejse. De græske skibe fra den klassiske tid kender vi blandt andet fra lerkrukker og fra beskrivelser i Homers værker Iliaden og Odysseen (700f.Kr.). Men ingen fra vores tid har nogensinde set et så intakt eksemplar i virkeligheden.
Det fundne handelsskib kender man billedmæssigt kun fra en vase på Det Britiske Museum i London, som viser Odysseus’ møde med sirenerne, der ville lokke ham til at sejle på grund. ”Vi kunne næsten ikke tro vores egne øjne.Glæden over denne opdagelse var ubeskrivelig, ”fortæller Johan Rönnby, som i årevis har arbejdet på dette arkæologiske felt; at finde nogle af de ældste skibsvrag i verden for at dokumentere dem, inden de forsvinder for evigt.