TEKST ØYVIND BORDAL
FOTO BENJAMIN TØJNER, RAYMARINE, GARMIN, VICTRON, C ZONE
TEKST ØYVIND BORDAL
FOTO BENJAMIN TØJNER, RAYMARINE, GARMIN, VICTRON, C ZONE
Benjamin Götke er bådebygger og marine-elektriker, og har fulgt udviklingen indenfor elektricitet og elektronik til både tæt de senere år – blandt andet under en toårig langturssejlads, hvor han arbejdede på fartøjer i Caribien og Mellemamerika. Han bor i Xarradola, en Colvic Countess 37, sammen med sin kone og deres to døtre. Benjamin Götke er bådebygger og marine-elektriker, og har fulgt udviklingen indenfor elektricitet og elektronik til både tæt de senere år – blandt andet under en toårig langturssejlads, hvor han arbejdede på fartøjer i Caribien og Mellemamerika. Han bor i Xarradola, en Colvic Countess 37, sammen med sin kone og deres to døtre.
Vi har hørt om digital switching i en del år. Men det er tilsyneladende endnu ikke nået et bredt publikum. Hvordan kan det være?
”Det er rigtigt – digital switching er ikke noget nyt. Men det har taget lang tid at nå til et punkt, hvor det er relevant for almindelige sejlere. Udviklingen er gået meget langsomt. Der er flere årsager. Som med al ny teknologi har der været problemer med pålideligheden, og det har været svært at finde kvalificerede mekanikere, der kan servicere den slags systemer. DS giver heller ikke mening i en båd med et lille, enkelt el-system med få enheder tilsluttet. Det er også svært at konvertere en ældre båd til DS, fordi man skal lave det hele om. Men hvis man har en båd med meget udstyr installeret, og alligevel skal lave det hele om, så er det en rigtig god idé at benytte lejligheden til at installere det. Systemerne er blevet langt bedre og mere pålidelige nu, end de var for år tilbage.” Du er ved at installere det i din egen båd. Hvorfor?”Vi har tonsvis af udstyr om bord i vores båd, så for os er DS meget nyttigt. Der er kun tre kabler, der skal trækkes tværs igennem båden: Plus, minus og datakabel. Ude i forstævnen sidder relæboksen, hvor alle kabler og alle stik er samlet. Så er der en tilsvarende boks agter, en i salonen og en i motorrummet. Vi minimerer altså hele det omfattende kabeltræk ned til el-panelet. Der er tale om ret meget kabel, og bortset fra alt arbejdet, og alle de potentielle fejlkilder, er det også en vægtbesparelse på 60-70 %. Der var lige omkring 70 kg kabler og elektriske komponenter i min båd fra den gamle installation.”
Hvilke fordele er der ellers?
”En anden fordel med DS er, at systemet kan sættes op efter individuelle behov, og ændres løbende, eftersom behovene ændrer sig. For eksempel kan du sætte en bestemt kontakt til at styre nogle bestemte lamper. Hvis du en måned efter finder ud af at det ikke giver mening, så kan kontakten nemt programmeres om, så den samme knap nu tænder og slukker for alt lys i hele båden. Man kan gå endnu længere, og f.eks. installere en switch der hedder ’dagssejlads’, en der hedder ’natsejlads’, og en der hedder ’anker’. Når man så trykker på ’anker’, er det anker-profilen, der går ind over. Der kan også være en profil som hedder ’havn’. Når man trykker på den, slår systemet over på landstrøm. Nu er der er mere strøm tilgængelig, så køleskabet bliver måske lidt koldere, der er måske mere lys i lamperne, og ladningen af batterierne går også i gang.”
Skal man være ekspert for at bruge DS?
Skal man være ekspert for at bruge DS?” Nej, tvært imod. DS giver mulighed for at lave en mere automatiseret båd, som ikke kræver så meget erfaring og kompetence at håndtere. Nyere både er mere komplicerede, og mange gamle både har et el-system, som er blevet meget rodet efter tidligere ejeres forskellige ændringer og reparationer. Desuden kommer der mange nye sejlere til, og en del af dem ved ikke så meget om hvordan man varetager et elektrisk system i en båd. Med DS kan alt det her programmeres, så det sker automatisk. Det kan laves sådan, at hvis spændingen på batterierne kommer under et vist niveau, så forsvinder knapperne til at tænde store strømforbrugere uden kritisk betydning, f.eks.vaskemaskine eller aircondition. I stedet kommer der en besked om at tænde genera-toren, eller sørge for ladning på anden vis. Hvis man ønsker det, kan ladningen også startes automatisk. Båden passer altså sig selv i langt større omfang, og der vil højst sandsynligt opstå færre fejl på grund af forkert brug af systemet.”
Det er måske især smart, når der er flere, som bruger båden?
”Ja, specielt er det jo nyttigt i udlejningsbåde, som tit sejles af uerfarne folk, som i sagens natur ikke kender båden. Jeg installerede DS i en udlejningskatamaran på Guadeloupe, og tilsluttede en satellit-komponent, så systemet var tilgængeligt online. Dermed kunne folkene på kontoret følge med i hvad der skete om bord. De kunne bestille reservedele, og gøre klar til reparationer og vedligehold, allerede inden båden kom i havn. Det medførte at den var hurtigere klar til nye lejere. Mindre stress og mere omsætning! Jeg har lige haft en kunde, der lå på Canariøerne og havde problemer med en inverter. Fordi båden har DS, kunne jeg logge på inverteren fra min computer i København, og fejlsøge hjemmefra.”
Så det er muligt at følge med fra distancen via smartphone eller computer?
”DS giver de samme muligheder som hele digitaliseringen gør, helt generelt. Alle data er tilgængelige, også historisk. Med et alminde-ligt SD-kort og NMEA 2000-netværk kan du nemt logge data over to måneder, og genspille alt hvad der er sket om bord i den periode på din computer. Du kan sætte systemet op, så du f.eks. får en sms en gang om ugen, som fortæller hvor meget lænsepumpen har kørt. Måske kan du se at lænsepumpen altid går i gang kort efter at trykvandspumpen er startet. På den måde kan du nemt finde ud af, at der må være en lækage i trykvandssystemet.”
Er der andre fordele?
”Ja, i systemer der kører NMEA2000 kommer alt op på kortplotteren i cockpittet. Du er færdig med at kravle ned under dæk for at tænde eller slukke et eller andet. Det kan gøres fra styrepositionen ved et tryk på kortplotteren. I den mere tekniske afdeling er der også den fordel, at digital switching har digitale sikringer. Der er stadig en fysisk sikring, men i tillæg altså en software-sikring. Den digitale slår fra tidligere, og kan kobles til igen fra kortplotteren. Det skaber en større sikkerhed, og mere komfort: Man behøver ikke stå og rode i sit el-panel hver gang en sikring slår fra. Faktisk behøver man slet ikke at have et el-panel. Traditionelle el-paneler har jo også deres sårbarheder – f.eks. korrosion.”
”Det gode gamle el-panel med mekaniske afbrydere er efter min mening på vej ud. ”Det gode gamle el-panel med mekaniske afbrydere er efter min mening på vej ud. Jeg skal i hvert fald ikke have det længere i min båd.”
Er vi virkelig på vej væk fra det traditionelle el-panel ved kortbordet?”
Udviklingen, som jeg ser det, er at flere og flere sejlere tager udgangspunkt i sit hus derhjemme. Der er ikke så mange, som er vokset op med både længere. Mange har aldrig sejlet før, når de køber en båd. Og i et hus går man ikke ned i kælderen og tænder for noget på el-panelet. Hjemme har du en stikkontakt og en bryder, som er placeret der hvor du skal bruge det. Det gode gamle el-panel med mekaniske afbrydere er efter min mening på vej ud. Jeg skal i hvert fald ikke have det længere i min båd.”
Det virker umiddelbart sårbart, i et maritimt miljø. Hvad nu hvis det holder op med at virke?
”Ja, det største kritikpunkt har været pålidelighed. Når det nu er styret af software, kan vi stole på det? Hvad nu hvis det ikke virker?Jeg plejer at sige, hvor tit har du egentlig op-levet at din kortplotter ikke virker? Det sker jo faktisk meget sjældent. De gode DS-systemer er desuden forsynet med en manuel backup. Mastervolt har f.eks. deres C Zone, som kører trådløst med Raymarine. Her er kravet netop, at der altid skal være en manuel backup, så du også kan vælge at tænde og slukke for dine kredsløb analogt. I USA er det endda et lovkrav, at der skal være en mekanisk eller analog backup.”
TEKST ØYVIND BORDAL / FOTO ØYVIND BORDAL, NIELS PETERSEN/INTOUCH7
I en villa ved den gamle vindmølle i Ramløse sidder Niels Petersen og udvikler elektroniske komponenter og systemer. Det har han I en villa ved den gamle vindmølle i Ramløse sidder Niels Petersen og udvikler elektroniske komponenter og systemer. Det har han gjort i en menneskealder, med kunder både i luftfarts- og bilindustrien. Men Niels er også sejler, og nu har han udviklet et nyt digital switching-system for fritidssejlere og campingfolk. Det har han gjort sammen med sin mangeårige samarbejds-partner, Klaus Karkov.
Mindre vægt, nem installation
BÅD er på besøg for at se hvordan det egentlig ser ud, når et traditionelt, analogt system til fritidsbåde forvandles til et digitalt, datastyret system. ”Mængden af kabler der skal trækkes i en moderne båd er stor,” fortæller Niels. ”Og de skal alle sammen ende op bagved kortbordet, hvor el-tavlen står. Den måde at gøre det på, indebærer et stort installationsarbejde. Desuden sætter det en række begrænsinger for designere og bådebyggere. Det gør vi nu op med. Alt der skal til, er et lille datakabel bagved displayet. Samlet set bliver vægtbesparelsen betydelig. I camping-branchen, som er vores største kunde, er vægtbesparelse også hammer vigtigt. I InTouch7 er der kun to tykke kabler fra batteribanken til den digitale switchboks.”.
Hvilken bus?” InTouch7 kører i et datasystem, der hedder LIN bus. LIN bus er en version af CAN bus, som NMEA2000 også bygger på. I bilindustrien bruger man både LIN bus og CAN bus. Man vil gerne kunne skille tingene ad, så det vitale ikke bliver forstyrret af ting, der ikke er så vigtige. F.eks. sådan at systemet til at rulle vinduerne op og ned, ikke kan gå ind og forstyrre systemet til ABS-bremserne. Man gør det af sikkerhedsmæssige årsager. Vi ville ikke bruge NMEA2000 af flere grunde. En af dem er, at vi ikke vil blande os i den kommunikation, der kører til navigation, autopilot og så videre. Det er nøjagtig det samme som i bilindustrien, hvor man ikke blander sædevarme og airbag i samme bus. LIN bus bruges også i forvejen på camping-området, som er et stort marked for os. Desuden er NMEA 2000 behæftet med en dyr licens, og det vil selvfølgelig gøre systemet dyrere for kunderne.”
Bus er datakommunikation
Hvis du ikke er helt klar over hvad en ”bus” egentlig er, er du i godt selskab. Niels Petersen forklarer nærmere: ”Det er ganske enkelt datakommunikation. Det vil sige, kommunikation mellem microprocessorerne i systemet. En bus er den protokol man bruger i kommunikationen mellem touchpanelet og de power-switcher, som styrer strømmen til lys, pumper, instrumenter og andre forbrugsgrupper. Det er også den, som står for aflæsning af diverse sensorer.