images/PLUS/Artikel/560/Albin_Alpha_29/Albin_alpha.jpg

TEKST & FOTO HENRIK HANSEN

Både for enhver: Albin Alpha 29

Perfekt til den unge familie

Den 29 fods Albin Alpha Den 29 fods Albin Alpha er en velsejlende og livlig lille cruiser velegnet som første båd for unge sejlere og børnefamilier. Det er en eftertragtet brugtbåd til udbudspriser fra knap 100.000 kr. til 150.000 kr.


En båd for den som virkelig vil sejle.” Sådan lød bedømmelsen, da det svenske Båtnytt prøve-En båd for den som virkelig vil sejle.” Sådan lød bedømmelsen, da det svenske Båtnytt prøve-sejlede Albin Alpha i 1985, og det danske Bådnyt fandt at Alpha 29 sejlede utroligt højt på kryds, havde god retningsstabilitet og at den sejlede fem knob på kryds i 6-7 m/sek.

Vi fandt også at Alpha 29 var hurtig og tillige dejlig livlig, da vi var en tur på vandet ved Holbæk med den aktuelle ”Høvlen” i en dag med særdeles frisk vind. Vi sejlede med fuldt storsejl og fok, hvilket var lige i overkanten på kryds. Et reb i storsejlet ville have været fornuftigt, hvis vi havde været ude med familien. Det havde næppe påvirket farten negativt. På kryds loggede vi snildt op til 5,5 knob på fuld højde og med et let rorpres, så vi havde nemt ved at mærke båden og trimme sejlene. På en dyb agten-for-tværs loggede vi 6,5 knob på bådens Garmin kortplotter. Alpha 29’eren krængede rigeligt på kryds i den meget friske vind, men viste på intet tidspunkt tegn på, at den kunne finde på at skære op i pustene. Tværtimod. I et af dagens kraftige pust prøvede vi at få ”Høvlen” til at falde af på kryds uden at slække på skøderne. Båden krængede ganske vist voldsomt, dog uden at få rælingen i vandet, men vi kunne ikke få den til at falde ret mange grader, men til gengæld havde roret hele tiden et solidt greb i vandet, og Alpha 29’eren lod sig på ingen måde provokere til at skære op. Dette svarer helt til erfaringerne fra Bådnyts testsejlads. Her kunne teamet endda trimme båden så neutralt på roret, at den holdt kursen, når de slap rorpinden i længere perioder.
Produktivt værft
Albin Marin udsprang af familien Larssons motorfabrik, Albin Motor, der byggede bådmotorer i Kristinehamn ved Sveriges største sø Vänern. Familien ønskede at bygge motorbåde til deres motorer, og det blev til de berømte Albin motorbåde, hvor især Albin 23 og Albin 25 har været populære i Danmark. Der kom hurtigt gang i produktionen af sejlbåde, der alle blev meget populære i den nye æra med glasfiber både i tresserne og halvfjerdser. Det er både som Vega, Scampi og Ballad. I alt byggede Albin Marin 18 forskellige sejlbåde, syv motorbåde og en motorsejler. Værftet gik konkurs i 1980, blev opkøbt og fusioneret med f.eks. Shipman og gik igen konkurs i 1982. Navnet var et godt brand, så Albin Marin genopstod og flyttede midt i firserne til Visby på Gotland, hvor de fleste Alpha 29 er bygget. Værftet gik definitivt konkurs omkring 1988-89. Senere blev der bygget nogle få Alpha 29 hos Bianca Yachts i Rudkøbing.

Perfekt til singlehand

Albin Alpha 29 har et højt flot sejlplan med 7/8-rig og et stort sejlareal, der giver god fart i let- og mellemluft. Ved almindelig familiesejlads bør man derfor lige tage et reb i frisk vind, så båden får mindre krængning end da vi var på vandet. Båden er født med genua, men efter vores vurdering er det nemmest og bedst at nøjes med en rullefok. Det koster næppe noget på farten i andet end let vind. Alpha 29 er generelt meget nem at sejle, og med sin gode kursstabilitet og lange rorpind, så er båden faktisk helt perfekt til singlehandsejlads. Man kan nå alle hal med rorpinden i den anden hånd, så hvis man sejler mest som besætning, så vil det efter vores mening være en ide at afkorte rorpinden med ca. 20 cm. Det giver bedre plads i cockpittet i f.eks. vendinger.Vi har talt med en ejer af Albin Alpha, som på tyvende år stadig er vældig glad for båden, og det er nok derfor Alpha 29 kun drypvis kommer på brugtmarkedet. Det er simpelthen en dejlig lille båd, man bliver glad for.

En Cumulus med Nova-hæk 

Sidste var der kun tre både med gyldig DH-certifikat, men i alt 48 danske både har haft DH-certifikat i bådens nu 36-årige levetid. Målet var heller ikke at bygge en kapsejler, men derimod en moderne familiebåd med tre kahytter i et smukt og velsejlende skrog. Albin ville søsætte en båd der var hurtigere, rummeligere og pænere end konkurrenten Maxi Fenix.Alpha 29 skulle desuden være en lidt større og mere moderne efterfølger til konstruktøren Peter Norlins populære Cumulus 28, der blev bygget i et imponerende antal på hele 567 både fra 1978 til 1984. Albin lod dog ikke Peter Norlin designe en helt ny båd, men tog skroget fra Cumulus og forlængede det med en hæk som den større Albin Nova. Desuden blev roret flyttet ind under agterskibet, mens det var hængslet på hækken på Cumulus. Denne kombination viste sig at fungere godt. I 1987 fik Alpha 29 flere mindre modifikationer og  badeplatform. Det var i hele produktions-perioden standard med en lille 7 hk saltvandskølet Yanmar motor og fast aksel. Der blev desværre kun bygget ca. 239 Albin Alpha, fordi den blev ramt af finanskrisen og Albin-værftets definitive forlis sidst i firserne.

Toilettet trukket agterud

Cockpittet blev designet dybt, børnesikkert og helt enkelt med to lange vandrette kistebænke og en bred cockpitkarm, hvor man kunne sidde og styre med rorpindsforlængeren. Storskødet blev trimmet på en løjgang på et trin foran nedgangen. Trim og trimgrej blev anbragt ganske fornuftigt, også set i forhold til nutidens både.I datidens både blev toilettet typisk placeret mellem forkahytten og salonen, mens Alpha 29 på helt moderne vis fik et særskilt, og overraskende rummeligt toiletrum agter i salonen.Alpha 29 var også utraditionel med et moderne langskibs pantry agter i salonen om styrbord. Det var med to vaske med trykvand via fodpumpe, et halvkardansk ophængt gaskomfur med to blus og ovn samt en rummelig køleboks. 

Dette kostede noget på længde af den styrbord køje, der dog stadigvæk fungere fint som køje til et barn. Ellers blev båden rimelig klassisk indrettet med dobbeltkøje i forkahytten, hvor køjen fyldte hele kahytten, og en rimelig moderne dobbeltkøje under cockpittet. Der blev også indbygget et lille åbent klædeskab om styrbord, mellem pantryet og kistebænken modsat dobbeltkøjen. I forhold til dagens standard for agterkøjer, så er der mindre højde over køjen, der er beskedne 1,87 m. Samtidig man skal være lidt smidig, når man skal til køjs. Derfor er denne køje nok mest egnet til børnene om bord. Alpha 29 er en meget veldisponeret båd, med stort set al den komfort man i dag forlanger af en familiebåd, blot komprimeret i et 29 fods velsejlende skrog der ikke føles gammeldags.

Motoren er en vigtig prisfaktorI brugte både med original motor på over 30 år bør man som køber være særlig opmærksom på, hvordan den er vedligeholdt. Især med saltvandskølede motorer som Albin Alphas Yanmar. En motor på over 30 år har en begrænset levetid, især hvis den ikke er passet omhyggeligt, og en ny motor-installation koster let over 60.000 kr. eller mere, hvis den skal installeres af professionelle. Det kan næsten fordoble prisen for mange små brugte både fra firserne.

Høvlen” er i fin standog fuldstændig sejlklar

Vi har fundet Albin Alpha 29 D-102 ”Høvlen” til salg for 98.000 kr. hos Tobias Schmidt Larsen, YachtBroker Nordsjælland.

Den velholdte båd er fra 1985 og har fået ny 9 hk Yanmar motor i 2005, der stadig ser ud som ny efter 15 år. Det indikerer at motoren er løbende vedligeholdt, og den spandt fint, da vi var en tur på vandet med ”Høvlen”.Den originale dørk i ”Høvlen”s salon var ødelagt af vand, der var løbet ud over dørken fra den gennemgående mast.

Den er udskiftet til en anden og mindre medtaget original dørk af den nuværende ejer, der også har fået smedet en rustfri stålkant på mastesporet og et dræn, så vandet fra masten nu løber ned i sumpen. Dørken er dækket af et gråt gulvtæppe, og kan stadig reddes til at ligge frit med skraber, sandpapir, knofedt og lak. ”Høvlen” fremstår helt original om læ med en aptering, der er i over-raskende fin og intakt stand efter 34 år.

Dog er der for nyligt indbygget et køleskab i et garderobeskab mellem pantryet og agterkøjen. Der har været teak på kistebænkene og cockpitkarmene, men det var meget nedslidt så den nuværende ejer har høvlet den originale tynde teak af, og har i stedet malet bænke og karme hvide med lidt antiskrid pulver i malingen, så man kan sidde og stå fast. Det er virkelig pænt udført og virkede perfekt, da vi var ude at sejle med båden. Storsejlet er fra 2005 og virkede meget nyere. Det indikerer, at der ikke er sejlet meget med båden de senere år, og at den næppe har været meget ude i råt vejr. Fokken var pletfri og tilsyneladende aldrig brugt, da vi satte sejl. Den var dog ikke original, så forliget var et par centimeter for langt og havde sejlpinde i agterliget. Det passer ikke lige til et rulleforstag, så ejeren får fokken rettet hos en sejlmager. Fribordet, dækket og ruffet fremstod velholdt og blankpoleret, så båden også her virkede langt nyere end bådens 34 år. Hynderne om læ er også i fin stand og forholdsvis nye.

Da vi sejlede med ”Høvlen” ville vi gerne have haft en lidt slæk gjord i stedet for wiren øverst i søgelænderet agter. Så havde vi siddet helt komfortabelt og styret på cockpitkarmen, mens vi på turen måtte sidde lidt foroverbøjet, når vi krængede i pustene.Alt i alt får man utrolig meget båd for pengene med denne beskedne båd, der på alle måder er fuldstændig sejlklar og kun kræver almindelig vedligeholdelse fremover.

Udstyr i ”Høvlen
Yanmar 9 hk motor fra 2005, to-bladet foldepropel 2005, storsejl fra 2005, genua fra 2005, helt ny fok, spiler, spilergrej, Harken rulleforstag, nyere bompresenning, sprayhood, cockpitkaleche, cockpitbord, cockpithynder, badestige, anker, Garmin 720 kortplotter, kompas, Clipper log, Clipper ekkolod, Simrad autopilot, Isotherm køleskab, el-varmeblæser, holdingtank, 230 V landstrøm, batterilader og to nyere 100 Ah batterier.


BÅD 560

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.