Dam med pumpe
Scandica 450 er en alsidig allroundbåd til alt fra en stille aftentur på fjorden, en havnerundfart, en familieudflugt til stranden, en sjov sejltur ude på åbent vand med fuld fart og til trolling.
Der er dog især lagt vægt på det sidste. Forrest i båden er en sokkel til montering af en ekstra stol, og der kan monteres en el-motor i stævnen til stille trolling. Batteri til motoren kan placeret i et vandtæt rum under fordækket.
Der er også indbygget en stor lukket dam i forrummet under den hævede dørk, mellem- dækket, i forskibet. Testbåden havde indbygget en el-pumpe til at pumpe vandet ind og ud af dammen.
Der er desuden et langt stuverum om bagbord til fiskestænger og andet langt grej. I basis- versionen uden styrepult er der et tilsvarende rum om styrbord. Der er trykt et målebånd på bådens indvendige folie, så man lynhurtigt kan måle længden på fangsten.
Der fås monteringsgrej til at sætte på gribe- bøjler på bådens ræling, så det er nemt og hurtigt at fæstne fiske- og trollinggrej.
Aluminium giver gode fordele
Scandica 450 er en ægte trailerbåd, der var let at søsætte og hale op på traileren igen. Den har alle trailerbådens fordele, som f.eks. altid at komme hurtigt over landevejen til nye farvande, at kunne medbringes på ferie i bil og at kunne komme helt op på stranden.
En trailerbåd i aluminium har desuden andre fordele i forhold til joller af glasfiber eller gummi. Den tåler f.eks. ubegrænset sol, og kan rengøres med højtryksspuling uden at få ødelagt laminatet. Den er også mere robust i materialet til at sejle op på en strand uden at få skrabet gelcoaten af. En aluminiumsbåd er også mere robust og sikker ved kollisioner med f.eks. sten på lavt vand, fordi den får en bule i stedet for at få en flænge, som man risikerer med en glasfiberbåd.
Bygget af robuste alu-plader
Scandica 450 er bygget af saltvandsbestandige aluminiumsplader med betegnelsen AA 5083, der ifølge vores oplysninger betyder høj korrosionsbestandighed og at pladerne bevarer ekstraordinær god styrke efter svejsning. Båden er solidt bygget med kraftige plader på fire millimeter i bunden og tre millimeter i fribordet.
Alt om bord er håndsvejset sammen. Skroget er fuldsvejset udenbords og punktsvejset indenbords. Kun det hævede mellemdæk i forskibet med to stuverum er popnittet på, fordi man så hurtigere kan afmontere det, hvis man f.eks. skal rette en bule i forskibet ud.
Styrepulten er også svejset på båden, og er derfor ikke et ekstraudstyr man bare lige kan eftermontere. Man må vælge mellem den helt åbne basis-version eller styrepult-versionen.