Det er ikke en hvilken som helst uge den danske præsident for World Sailing Kim Andersen går ind i, fra i dag søndag - og 8 dage frem, til søndag den 3. november.
World Sailing holder deres årlige generalforsamling på Bermuda, hvor delegerede fra hele verden møder op for at drøfte sejlsportens fremtid. Når der ikke er tale om en hvilken som helst uge, så er det fordi den danske præsident er ophavsmand til en helt ny strategi for det samlede World Sailing – en total omkalfatring af vedtægter og måder man bygger processer op i World Sailing, mere herom sidst i artiklen.
Dansk forslag
418 delegerede fra 68 nationer er mødt ind på Bermuda for at drøfte sejlsportens fremtid. Op til årets generalforsamling er der indsendt hele 189 forslag, som ekspert komiteer i ugen op til generalforsamlingen skal gennemgå før de bliver forelagt Council. Over to dage – den 1. og 2. november vil Counsil godkende- eller afvise fremsendte forslag, ud fra de anbefalinger som komiteerne i ugens løb når frem til. Det hele skal der stemmes om på årets generalforsamling søndag den 3. November.
Det er i netop Council at Hans Natorp, næstformand i DIF, sammen med Ulfur Hrobjartsson (ISL) i gruppe G repræsenterer Nordic Sailing Federation, bestående af otte lande i Nordeuropa: Sverige, Norge, Finland, Island, Estonia, Estland, Litauen og naturligvis Danmark. Med på Bermuda er også formand for Dansk Sejlunion Line Markert, samt DS direktør Christian Lerche.
Det vil selvfølgelig være alt for omfattende at gennemgå de fremsatte forslag, men ét af dem, bliver med danske øjne interessant at følge. Dansk Sejlunion har nemlig indsendt et forslag, om ændringer af World Sailings regler. Målet er at imødegå gentagelser af "Iker Martinez-sagen" fra VM i Aarhus 2018.
Forslaget går ud på at skabe gennemsigtighed i forbindelse med behandlingen af sager om snyd ved internationale topstævner - og samtidig sikre, at der skal mere end blot én person til at tage stilling til, om en sag skal behandles eller ej. Forslaget er en direkte udløber af den såkaldte Iker Martinez-sag, der opstod ved World Sailings VM i Aarhus.
Finnjollens dage er talte
Finnjolle sejlerne verden over kæmper for at beholde deres højtelskede Finn på det Olympiske program, et OL program som er under voldsom forandring. Som det ser ud lige nu, så er Finnjollen ude af OL efter Tokyo 2020, og altså ikke at finde i programmet for Paris 2024, hvor en ny disciplin i two-hand-mix-offshore race ser dagens lys. En distancesejlads over 3-4 dage, hvor hele verdens befolkning får mulighed for at følge deltagerne om bord som vi kender det fra Volvo Ocean Race, og det er planen at der bygges et e-univers op, hvor sofa-sejlerne kan deltage i samme disciplin. Det vil være første gang en OL disciplin bliver ’delt’ ud over Internettet på den måde. Ganske interessant at se hvad det betyder for interessen for sejlsport.
Udfordringen ved at fjerne Finnjollen fra OL programmet er, at der efterfølgende ikke findes en jolletype for mænd der vejer +85 kilo – og da det også er jollen som har eksisteret længst tid i det Olympiske program, og lige siden 1956 skabt de største legender gennem sejlsportens historie, så vil der uundgåeligt være mange følelser involveret ved sådan en beslutning. Om det lykkes via benhårdt lobbyarbejde at få Finnjollen tilbage på en eller anden måde, skal jeg ikke kunne spå om – personligt vil jeg savne denne disciplin, som til tider er blevet sammenlignet med at fjerne 100 meter fra atletikken. Finnjollens OL-eksistens er som sådan ikke til afstemning, men lur mig – der vil blive udført lobbyarbejde som sjældent set, og ingen ved hvad morgendagen bringer, før Kim Andersen har ringet med klokken søndag den 3. november.
En ting der skal stemmes om på Bermuda er hvilket Surfudstyr deltagerne skal benytte til Paris 2024. Hvilket bræt – foils eller ej?
World Sailor of the Year
En anden, set med danske øjne, yderst spændende indslag i kommende uge bliver når Sailor of the Year skal kåres. Her er Anne-Marie Rindom, som den første dansker i nyere tid, indstillet til titlen, og skal op mod to andre kandidater, fra Frankrig Delphine Cousin Questel - Surfer, og fra Spanien Violeta del Reino – Parasejler. Der er ikke nogen der fortjener denne hæder mere end Rindom. Med en VM- samt en EM medalje i bagagen, og et par World Cup sejre, så er der ganske enkelt ingen der resultatmæssigt kommer op på siden af Rindom. Vi må bare håbe og krydse alt hvad vi kan – tirsdag aften er vi meget klogere. Du kan som menig være med til at afgøre hvem der løber med titlen - har du ikke stemt på Rindom endnu, kan du gøre det via linket her
Nu eller aldrig
Tilbage til det tidligt omtalte omkalfatring af hele World Sailings struktur. Et kæmpe arbejde har stået på i meget langt tid. Tilbage i maj måned udsendte World Sailing i et udkast, forslag til den nye struktur. Dette medførte en del feedback til World Sailing. Via et online survey, en masse samtaler samt diskussioner med relevante personer verden over, er man kommet frem til et nyt udkast, som kommer til afstemning på Bermuda.
Hvis den nye struktur gennemføres, så splittes det magtfulde Counsil i to – et OL-Counsil og et, ja lad os bare kalde det et Bredde-Council, som skal dække ’resten’ af sejlsporten. Som så mange andre gange, når delegerede skal træffe vigtige valg hvor deres egen poster står på spil, så kan det ofte være svært at sætte det lange lys på og se muligheder i fremtiden. Beslutningen som mange skal træffe går ganske enkelt ud over dem selv – og når der går politik i den, så kan alt ske. Kim Andersen har som præsident virkelig været udsat for kritik. Helt klart mest på grund af den nu afgåede CEO Andy Hunt, og hans måde at styre dagligdagen i World Sailing på. Andy Hunt er fortid. Han valgte, ifølge World Sailing, at søge nye udfordringer, og Andy Hunt vil ikke være at finde på Bermuda!
Andy Hunt var ikke Kim Andersens opfindelse. Hunt blev ansat af Kims forgænger Carlo Croce, men spørgsmålet er om Hunt har påført hele den øverste ledelse af World Sailing så meget miskredit, at det kan risikere at gå ud over det enorme arbejde Kim Andersen har lagt i den nye struktur?
No body knows – men én ting er sikkert, hvis ikke den nye strategi bliver stemt igennem her i 2019, så går der mange år før muligheden opstår igen. I 2020 skal der nemlig være valg til præsidentposten, og her bliver der kampvalg – og derfor ikke tid til at have fokus på strategi og processer.
Christian Lerche, direktør i Dansk Sejlunion vil løbende holde os menige informeret på Unionens Facebookside, og her på Bådmagasinet vil vi naturligvis holde et vågent øje, og bringe hvad der for de danske sejlere vil være interessant i ugens løb, stay tuned.