TEKST & FOTO JØRN FINSRUD

NORDKAPP 905 GRAN COUPE

Den sejeste fra Nordkapp

Insekterne på frontvinduerne vidner om en båd med fart.


Vi sejler fem knob på vej ud af havnen fra Nordkapps hovedkvarter ved Strømstad. På hækken sidder to to-taktere på tilsammen 400 hk. Vi fik fortalt, at båden første gang blev prøvesejlet med 600 hk. Topfarten blev målt til 57 knob, og med lidt småjusteringer kunne den helt sikkert havde nået 60 knob.

BEHAGELIG FART
Uden for fem knobs zonen bliver der givet gas, og båden accelererer behageligt, og før vi ved af det ligger vi på 40 knob, og mærker næsten ikke at båden nærmere sig 50. Hvor stærkt det går mærkes først på agterdækket, da vi vil fotografere og får fartvinden i ansigtet.
Med skydedøren agter lukket sidder alle tre om bord godt tilbagelænet ved bådens top-hastighed, og vi kan tale sammen med lave stemmer, mens motorerne arbejder med 5400 omdrejninger. Båden sejler helt udrama- tisk gennem et par skarpe sving.

NORDKAPP-DNA’ET
Nordkapp har begivet sig ind i styrehussegmentet med denne 905 Gran Coupe, som er deres hidtil største båd. Udefra er de smarte og sporty linjer med til at gøre de fleste styrehus- både lidt tunge at se på, men Nordkapps DNA er så godt bevaret i linjerne, at man nemt kunne gætte sig til det rigtige bådmærke til trods for at det er et helt nyt segment for producenten, der mest er kendt for både i daycruiser, bow- ridere og konsolbåde størrelsen.
Ideen med båden er gammel og stammer fra Gran Noblesse, der blev ændret til Gran Coupe og påbegyndt for 4-5 år siden. Nu er skroget klart, og kan helt sikkert bruges til daycruisere m.fl.

KØJEPLADSER
Båden er præget af god finish, og selv i forkahyttens stuverum kan man se kulfibermøn- stret. Kahytten har køjeplads til tre voksne i en god størrelse dobbeltkøje. Til bagbord er køjen forlænget med en enkeltkøje, som har en længde på næsten tre meter. Der er gardiner samt knapper, så der kan opsættes lystætte gardiner til Nordens lyse nætter.
Er det ikke nok med tre sovepladser, er der mulighed for en halvanden mands køje i styrehuset. Denne fås ved at lægge bordet ned og anvende ryghynderne fra sofagruppen. Derved har man en køje på 1,92 x 1,10 meter. Venskabet må afgøre om det er en enkelt- eller en dobbeltkøje.
Toiletrummet til styrbord, foran fører- pladsen, er enkelt, men stilfuldt. Her er glas- vask, lyst træværk, et toilet, skabe til opbeva- ring, et spejl samt vindue med gardin.
Skal der bades, foregår det på badeplatformen.
STYREHUS
I styrehuset findes et køleskab med fryseelement under førersædet, og bådens pantry – en vask og kogeapparat – er til bagbord under passagersædet, der kan vippes frem. Gasflasken er fremme i stævnrummet, der er ventileret efter forskrifterne. Pladsen foran passageren har stik til lader og usb-stik.
Stoffet på sæderne tåler rødvin og andet, som normalt er vanskeligt at vaske væk.
Taglugen er en softtop og elektrisk. I fart var vi meget positivt overrasket over hvor godt det fungerer. Selv med lugen trukket helt tilbage i næsten 50 knob, er der næsten ingen vindstøj. Man glemmer næsten at lugen er åben.

FØRERPLADSEN
Her er to 12 tommers multifunktionsskærme, løsningen koster lidt mere men det digitale bådliv giver flere muligheder og mere information. Båden kan også leveres med en skærm, men fordelen med to er, at der er kortplotter på den ene og motordata på den anden. Her findes også plads til mobilen, og lademulighed både til traditionel 12 volts udtag og usb-stik.
Nyt i denne båd er at den har Evinrude iDock, som vi desværre ikke fik testet, da systemet ikke var optimeret. Båden har bovpropel, og kan leveres med hæktruster, hvis ikke der vælges iDock. Vores erfaring med andre påhængsmotorer med joystick-styring viser, at man har mere kontrol med en traditionel hæktruster.
Med førersædet i fremadrettet position er det nemt at komme til og fra pladsen, men med sædet vendt mod sofagruppen skal man sno sig lidt mere.
Førerpladsen er ergonomisk med en stol, som kan justeres frem og tilbage. Den kan også svinges mod sofagruppen agter. Dermed er der plads til seks personer rundt om bordet, hvis ikke vask og blus skal bruges. Under sædet til styrbord er der adgang til Webasto varmeanlæg eller aircondition. Webasto-anlægget er på fire kW.

UDEPLADS
Agtersofaens ryg kan vippes, så det er muligt at sidde enten med front i sejlretningen eller kigge bagud. Sofagruppen kan fjernes ved at løsne et par vingeskruer, hvilket gør det let og ubesværet at bevæge sig rundt på båden selv med kalechen oppe. Denne er monteret, så den ikke går længere ud på siden end at man kan bevæge sig uden for den, når man f.eks. skal ud agter. Man slipper også for at knappe kalechen op, når man bevæger sig rundt ved fortøjning af båden. Kalechen er i tre dele.

Udover agtersofaen findes en lille boks, der kan bruges til siddeplads. Boksen kan som agtersofaen fjernes for at give bedre dørkplads. Dog vil der være meget åbent ud til badeplatformene på hver side af motorerne.
Under bagbord platform er der plads til anker og spil. Platformene er trukket ekstra langt bagud så det er nemmere at lægge til med hækken. På agterdækket er også adgang til saltvandsspuling til bagbord og bruser med mulighed for varmt vand til styrbord.

Plads til fiskestænger
Under agterdækket er der plads til fiskestænger, men der er ikke mulighed for styring uden for styrehuset. Derimod kan det tænkes at Evinrudes iDock kan være en fordel ved finmanøvrering fra agterdækket. Men indtil videre kan Evinrude kun understøtte en iDock motorstyring.
På fordækket findes en stor solseng, der kan pakkes sammen og dækkes med en med- følgende presenning, som gør det nemmere at opbevare hynderne.
I stævnen er gjort plads til et spil, og der findes også en badestige, som kan vippes op af en luge.

På taget findes nogle små knapper, der gør det er muligt at påsætte en vaskbar havnepresening, hvis man er meget plaget af måger.
Standard leveres båden med to skydeluger, og vi får her et godt indtryk af en softtopløsning, som er velfungerende og praktisk

Klik og zoom

FART OG FORBRUG
Vi sætter os til rors og prøver båden i forskellige fartområder. Planingstærsklen ligger i området 2000 omdrejninger, og forbruget er lige det højeste med tre liter pr. sømil. Men straks efter at båden er kommet op og plane, på 3000 omdrejninger, er forbruget reduceret til 2,1 liter pr. sømil.

Bådens cruisingfart er på 3500 omdrejninger med et forbrug helt nede på 1,90 liter pr. sømil. Hvilket må siges at være flot. Farten er så 27 knob, og føles som en behagelig hastighed. Giver vi den 500 omdrejninger mere, er vi hurtigt op på 34 knob, og med et højere forbrug på 2,3 liter i timen. Hvilket holder jævnt op til 41 knob ved 4500 omdrejninger.

De sidste 1000 omdrejninger op til højeste omdrejningstal, som er 5500, har et jævnt forbrug på 2,7 liter pr. sømil. Motorerne bruger så 121 liter i timen, hvilket ikke rækker til meget mere end to timers sejlads for den 309 liter store benzintank med en hastighed af 51 knob.


BÅD 558
BÅD 558

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.