EKSTRAUDSTYR i testbåd
Lounge 2018 Trim Level 230V-50 HZ pakke med 1000 Watt elektrisk ankerspil, pumpe til dækvask, 12/220V-700 VA inverter, Raymarine 9” skærm med Downvision ekkolod i styrehus, Raymarine 9” på flybridge, cover til sæder, konsol og bord på flybridge, ferskvand fra land og 30 l køleskabsskuffe på flybridge.
Opgraderet elektronikpakke 2018 med autopilot p70RS og repeater på flybridgen, multifunktionel 12” skærm i styrehus og på flybridge,
der erstatter to 9” skærme fra Lounge-pakken samt dobbelt sæt VHF med AIS.
Fortøjning/ankringssæt, foldesæder agter i cockpittet med indigo kanter, teleskopiske davider, lukkesæt agter, bimini på flybridgen, ekstra hynder med indigo kanter, hæktruster med dobbelt kontrol, dieseldrevet bådvarme, tæppe i salon og i kahytterne samt massiv trædørk i cockpit og styrbord sidedæk.
God lydisolering
Vi kunne bevæge os rimeligt ubesværet omkring i båden, både i salonen, i cockpittet og på flybridgen, og lydisoleringen er så god, at vi kunne snakke sammen i salonen uden at hæve stemmen.
Salonen er praktisk indrettet med førerplads fremme om styrbord og et stort U-pantry om bagbord, hvor der er to rustfri stålvaske, varmt og koldt trykvand, komfur med to blus og en gasovn indbygget under komfuret. Her er også et 130 liters køleskab med frontåbning og et 220 volt udtag.
Agten for pantryet er der skabe med god stuve- plads uden det går ud over det gode udsyn gennem salonens store vinduespartier. Salonen kan åbnes 2/3 ud mod cockpittet med skydedøre. Dørken er i samme niveau i salonen og cockpittet.
Om styrbord har 35’eren en god lang sofa bag førerpladsen og stort salonbord, der kan trækkes ud. Der kan desuden sidde flere om bordet med løse stole. Sofaen kan omdannes til dobbeltkøje. Motorrummet er placeret under salonens dørk, hvor der er luge ned til motoren.
Swift Trawler 35 er således en båd, hvor hele familien kan opholde sig, lave mad, spise og hygge sig i salonen under sejlads uden at skulle under dæk mere end absolut nødvendigt. I høj sø er det dog altid en udfordring at lave mad i alle 35 fods både.
God udnyttelse af forskibet
En langtursbåd på blot 35 fod vil altid være kompakt og velindrettet, og det er 35eren efter vores mening et godt eksempel på. Her er der lagt vægt på opholdsarealet i salon og cockpit, og man har formået at udnytte pladsen om læ i forskibet bedst muligt.
Forskibet rummer en ejerkahyt helt fremme, en gæstekahyt om bagbord og et toiletrum om styrbord, der alle er afbalanceret mellem at fylde mindst muligt og samtidig tilbyde den rumlige komfort, der er brug for på langtur. Her er kom- pakt, men ikke knebent med plads.
Forkahytten har en queen size ø-køje med to klædeskabe og stuverum under køjen, mens gæstekahytten har to brede køjesenge.
Større cockpit med åben hæk
Cockpittet med stige op til flybridgen er efter bådens længde ikke overvældende, og det har Beneteau kompenseret for, ved at man kan åbne hækken i havn eller for anker, og på den måde inddrage badeplatformen i cockpittet. Den agterste del af flybridgen overdækker hele cockpittet, hvor der er et stort stuverum til fendere og andet grej under dørken.
Flybridgen har en fin førerplads fremme med repetition af alle væsentlige instrumenter. Her sidder rorsmanden i en komfortabel dreje- stol, mens familie og venner kan slænge sig i en stor U-sofa med et klapbord, hvor der kan sidde op til seks personer omkring.
Konklusion
Efter vores forholdsvise korte sejltur med Swift Trawler 35 så mener vi, at den lever op til sit formål som langtursbåd til en lille besætning på fire personer, der kan have en eller to over- nattende gæster med undervejs. Det er ikke optimalt at bruge salonen som kahyt på langtur. Der kan dog snildt være op til 10 personer om bord på dagture.
Swift Trawler 35 har gode sejlegenskaber. Den sejler trygt, pålideligt og går godt i bølgerne. Samtidig rullede den ikke nær så meget i sø på tværs som vi forventede. Endelig virkede den robust uden generende knirke- og knagelyde.