TEKST og FOTO HENRIK HANSEN

Beneteau Swift Trawler 35

Moderne trawler skabt til langtur

Der er lagt stor vægt på, at man skal kunne leve om bord på langtur i franske Beneteaus nye 35 fods trawler i Swift-serien. Vi har været på vandet med den kompakte halvplanende langturssejler.


Vi kan roligt afsløre, at vi havde et par gode timer på Aabenraa Fjord med den 33 fods Sealine C330, der viste sig at sejle på meget velfungerende skroglinjer, som er designet af den britiske bådkonstruktør Bill Dixon.

Siden etableringen af Sealine i 1972 i England har Sealine-brandet haft flere ejere, inden det i 2013 blev opkøbt af tyske Hanse Group og produktionen blev flyttet til de nye ejeres produktionsfaciliteter i Polen og Tyskland.

Sealine C330 var i 2015 den første Sealine cruiser i et nyt bådprogram under Hanse Groups ledelse, og båden er bygget over samme gode skrog som den åbne sportslige S330. Vægten af C330 er blot 5-600 kg tungere end sin sportslige søster, og da bådenes motorvalg er identiske, så er forskellen på bådenes topfart minimal.
Beneteaus nye Swift Trawler 35 har i det ydre design bevaret meget af det traditionelle trawler-design, men er reelt mere en moderne motoryacht end de robuste fiskerbåde, der for længe siden blev udviklet til komfortable lystbåde, der her til lands i mange år var forbundet med Grand Banks-bådene.
Swift Trawler 35 er den nyeste og næstmindste i franske Beneteaus Swift-serien på fire halv-planende trawler-typer på 30, 35, 44 og 50 fod, hvor den erstatter den populære 34’er fra 2009, der nåede at blive bygget i over 350 eksemplarer.

Det er både med letdrevne skrog, der giver de lidt tunge skrog en overraskende livlig acceleration, og på mange punkter minder mere om moderne planende motorbåde end traditionelle trawlere eller deplacementbåde. Samtidig er det både, hvor der er lagt vægt på robust og sikker sejlads langt til havs, og med en høj ræling i cockpittet ved sidedækket om styrbord samt et højt søgelænder på flybridgen.

Vi sejlede 35’eren kystnært på Middelhavet ved Ginesta syd for Barcelona i Spanien. Vejrmæssigt var det en rolig dag med let vind og en moderat krapsø på en lang Middelhavsdønning, der er typisk for den spanske østvendte kyst.
Her opførte Swift 35eren sig fint med en god og rolig gang i dønningen og de hæksøer, vi fandt undervejs, dels fra andre både og dels vores egne, når vi lavede vendetester.

Styringen var nem med det hydrauliske styresystem, der er standard, og samtidig reagerede båden hurtigt og præcist på alle bevægelser af rattet. Der var desuden lige den nødvendige fasthed i systemet, der gør det afslappende at sejle lige ud over længere stræk, hvor man dog typisk vil sætte autopiloten på. Bådens venderadius var overraskende lille i forhold til bådtypen.

EKSTRAUDSTYR i testbåd
Lounge 2018 Trim Level 230V-50 HZ pakke med 1000 Watt elektrisk ankerspil, pumpe til dækvask, 12/220V-700 VA inverter, Raymarine 9” skærm med Downvision ekkolod i styrehus, Raymarine 9” på flybridge, cover til sæder, konsol og bord på flybridge, ferskvand fra land og 30 l køleskabsskuffe på flybridge.
Opgraderet elektronikpakke 2018 med autopilot p70RS og repeater på flybridgen, multifunktionel 12” skærm i styrehus og på flybridge,
der erstatter to 9” skærme fra Lounge-pakken samt dobbelt sæt VHF med AIS.
Fortøjning/ankringssæt, foldesæder agter i cockpittet med indigo kanter, teleskopiske davider, lukkesæt agter, bimini på flybridgen, ekstra hynder med indigo kanter, hæktruster med dobbelt kontrol, dieseldrevet bådvarme, tæppe i salon og i kahytterne samt massiv trædørk i cockpit og styrbord sidedæk.

Swift Trawler 35 leveres kun i en version med en enkelt Cummins QSB6.7l dieselmotor på 425 hk som eneste motorvalg. Den trækker over en fast aksel. Med fem personer om bord opnåede vi en topfart på 19,2 knob ved en snert over 3000 omdrejninger.
En fornuftig cruisingfart ligger lige omkring 14 knob ved ca. 2550 omdrejninger, hvor båden er oppe på stabil planing, hvor også komfort, god fremdrift og god driftsøkonomi matcher ganske fint. Her sejler Swift Trawler 35 efter vores måling med et forbrug på 0,29 liter pr. sømil, og faktisk sejler båden med 0,01 liter mindre forbrug pr. sømil ved fuld fart, hvor den forbruger 76 liter diesel i timen.

Langtur med 11 liter i timen
Ved afslappet sejlads uden hastværk sejler 35’eren meget komfortabelt, især til familieliv om bord, ved knap otte knob og 1500 omdrejninger, hvor motoren blot beder om 11 liter diesel i timen, eller kun en syvendedel af forbruget ved fuld fart.
Båden smed som sine søskende gavmildt røgvand ud til siderne, men aldrig ikke ind i cockpittet og generede ikke det gode udsyn fra førerpladsen i salonen.
Solsengen på ruffet fik heller ingen sprøjt fra bølgerne. Derimod strømmede hækbølgerne ind under bådens to store luger agter i cockpittet, og ind på dørken, hvis vi tog gassen af for hurtigt, så hækbølgerne kunne indhente båden.

Når vi styrede, så kunne vi vælge mellem at sidde på det høje dobbelte førersæde, eller stå rimelig komfortabelt bag rattet på en lille dørk, der kan klappes ned under rattet. Høje personer behøver ikke klapdørken. Forkanten af det dobbelte førersæde kan vippes op på sædet som ekstra rygstøtte. Det giver også lidt bedre plads mellem rattet og sædet. Der er udgang via en skydedør fra førerpladsen og ud på sidedækket.
Når man skal på langtur, så er det også vigtigt, at båden er nem og komfortabel at opholde sig om bord på. Det kunne vi af gode grunde ikke teste fuldt ud i det rolige vejr, men dagens gode dønning gav os et klart praj om, at 35’eren også i sø ligger godt i vandet.

God lydisolering
Vi kunne bevæge os rimeligt ubesværet omkring i båden, både i salonen, i cockpittet og på flybridgen, og lydisoleringen er så god, at vi kunne snakke sammen i salonen uden at hæve stemmen.
Salonen er praktisk indrettet med førerplads fremme om styrbord og et stort U-pantry om bagbord, hvor der er to rustfri stålvaske, varmt og koldt trykvand, komfur med to blus og en gasovn indbygget under komfuret. Her er også et 130 liters køleskab med frontåbning og et 220 volt udtag.
Agten for pantryet er der skabe med god stuve- plads uden det går ud over det gode udsyn gennem salonens store vinduespartier. Salonen kan åbnes 2/3 ud mod cockpittet med skydedøre. Dørken er i samme niveau i salonen og cockpittet.
Om styrbord har 35’eren en god lang sofa bag førerpladsen og stort salonbord, der kan trækkes ud. Der kan desuden sidde flere om bordet med løse stole. Sofaen kan omdannes til dobbeltkøje. Motorrummet er placeret under salonens dørk, hvor der er luge ned til motoren.
Swift Trawler 35 er således en båd, hvor hele familien kan opholde sig, lave mad, spise og hygge sig i salonen under sejlads uden at skulle under dæk mere end absolut nødvendigt. I høj sø er det dog altid en udfordring at lave mad i alle 35 fods både.

God udnyttelse af forskibet
En langtursbåd på blot 35 fod vil altid være kompakt og velindrettet, og det er 35eren efter vores mening et godt eksempel på. Her er der lagt vægt på opholdsarealet i salon og cockpit, og man har formået at udnytte pladsen om læ i forskibet bedst muligt.
Forskibet rummer en ejerkahyt helt fremme, en gæstekahyt om bagbord og et toiletrum om styrbord, der alle er afbalanceret mellem at fylde mindst muligt og samtidig tilbyde den rumlige komfort, der er brug for på langtur. Her er kom- pakt, men ikke knebent med plads.
Forkahytten har en queen size ø-køje med to klædeskabe og stuverum under køjen, mens gæstekahytten har to brede køjesenge.

Større cockpit med åben hæk
Cockpittet med stige op til flybridgen er efter bådens længde ikke overvældende, og det har Beneteau kompenseret for, ved at man kan åbne hækken i havn eller for anker, og på den måde inddrage badeplatformen i cockpittet. Den agterste del af flybridgen overdækker hele cockpittet, hvor der er et stort stuverum til fendere og andet grej under dørken.
Flybridgen har en fin førerplads fremme med repetition af alle væsentlige instrumenter. Her sidder rorsmanden i en komfortabel dreje- stol, mens familie og venner kan slænge sig i en stor U-sofa med et klapbord, hvor der kan sidde op til seks personer omkring.

Konklusion
Efter vores forholdsvise korte sejltur med Swift Trawler 35 så mener vi, at den lever op til sit formål som langtursbåd til en lille besætning på fire personer, der kan have en eller to over- nattende gæster med undervejs. Det er ikke optimalt at bruge salonen som kahyt på langtur. Der kan dog snildt være op til 10 personer om bord på dagture.
Swift Trawler 35 har gode sejlegenskaber. Den sejler trygt, pålideligt og går godt i bølgerne. Samtidig rullede den ikke nær så meget i sø på tværs som vi forventede. Endelig virkede den robust uden generende knirke- og knagelyde.



Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.