Det er altid sjovere at sejle, når båden manøvrerer adræt med god retnings- stabilitet. Moderne både med frithængende balanceror og kort køl manøvrerer meget adræt, mens ældre både med skeg og hængslet ror typisk reagerer langsommere med større venderadius. Til gengæld har de ofte bedre retningsstabilitet.
Kjell Storm Hansen har sin Nimbus 30 ”Stormskaden” fra 1982 liggende i den lille Espergærde Havn, hvor det er udfordrende at manøvrere ind og ud fra pladserne. Især med en ældre sejlbåd, der typisk har længere køl end både fra de seneste årtier. Derfor har han taget konsekvensen og skåret omkring en tredjedel af skeget, for at få en mere adræt båd.
”Båden vender nu med en mindre radius, og den er også blevet nemmere at bakke med for motor i havnemanøvrerne. I forvejen var den meget retningsstabil, og det har heldigvis ikke ændret sig efter jeg har skåret af skeget,” fortæller Kjell Storm Hansen om sejlegenskaberne efter ombygningen.
BÅD har været en tur på vandet ud for Espergærde med både ”Stormskaden” og en anden Nimbus 30 med originalt skeg. Her testede vi venderadius med begge både for motor. ”Stormskaden” drejede overraskende fint og smidigt rundt om kostene ved indsejlingen til havnen, når vi lagde roret helt i borde, men havde stadig en noget større vende- radius end en moderne cruiser, der typisk har noget kortere køl og ingen skeg. Vi benyttede kostene som referencepunkter.
Referencebåden med det originale skeg overraskede os ved at dreje næsten lige så godt. Vi opdagede dog hurtigt, at vi kunne lægge roret ca. 15 grader mere i borde på denne båd. Her havde vi forklaringen på, at forskellen ikke var større.
Rorpinden på Nimbus 30 er ikke monteret på rorstammen, men er ført frem i cockpittet, så man f.eks. kan sidde i ly under sprayhooden og styre i dårligt vejr. Rorpindens aksel er forbundet til selve rorstammen med to langskibs stålstænger, der er monteret i drejekopper på tværbjælker i stål på henholdsvis den fremførte akslen til rorpinden og selve rorstammen. Bag tværbjælken på rorpindens aksel er der monteret en træklods til at forhindre roret i dreje helt i borde.
Efter turen i referencebåden vil Kjell Storm Hansen nu modificere træklodsen, så han også kan dreje roret 15 grader mere.