TEKST ØYVIND BORDAL, FOTO PRODUKTFOTO, PANBO.COM

VESPER MARINE’S CORTEX-SYSTEM

Vhf-radioen flytter ind i vores årtusinde

Nye sejlere, som er opvokset i den digitale virkelighed, har tit svært ved at forstå nødvendigheden af den antikvariske boks, der hedder VHF. Nu sker der omsider et kvantespring.


CORTEX specs 03bHvordan ser din VHF-radio ud?
Tænk lige efter. Er det ikke nogenlunde som den du ser på billedet her?
Det er der rigtig store chancer for – VHF- radioen har næsten set sådan ud siden starten af 90’erne. I løbet af en enkelt generation har al anden maritim elektronik gennemgået en revolutionerende udvikling, hvor vi er gået fra stenalderen til Star Wars. Men vores VHF- radio er i grove træk den samme sorte boks. Jo, den har fået DSC, GPS og senest er der nogle modeller, der har indbygget AIS. Men selve funktionen, brugerfladen og designet er i grove træk uændret.

PÅ TIDE
Unge sejlere fravælger tit VHF’en, og det er synd, for den har faktisk en væsentlig sikker- hedsmæssig funktion. Derfor er det på høje tid at den opgraderes til den måde, vi bruger digital teknologi på i dag.
Det er der omsider nogen der har gjort. Og som det ofte sker med nye ting, så kommer de første skridt ikke fra de store, kendte brands. Den nye generation VHF introduceres af en forholdsvis lille producent fra New Zealand ved navn Vesper Marine.

TRE I ÉN
Cortex skal ikke ses som kun en VHF-radio. Det er et helt skalerbart system, hovedsagligt bestående af VHF-radio, AIS-transponder og båd-monitor. Og den er alle de tre ting på en måde, vi ikke har set før. Det handler nem- lig rigtig meget om brugerflade, og dermed brugervenlighed. Det handler om hvordan mulighederne præsenteres, deles og bruges.


BRUGER-OPLEVELSEN I FOKUS
Der er masser af VHF-radioer på markedet med GPS, AIS, netværkstilknytning og mulighed for at tilknytte diverse håndsæt. Forskellen er først og fremmest, at i Cortex er det hele pakket sammen og præsenteret i en helt ny form. Det er helt grundlæggende en anden oplevelse at bruge det. Man taler ikke ind i en mikrofon, man har en enhed med touchscreen. Enheden er tilpasset det maritime miljø, det vil sige at touchscreen er læsbar i direkte sollys, den er
tilpasset handsker og brug med våde fingre, og der er knapper og drejehjul nedenunder, som backup. Den er solid og vandtæt.

”Ved at trykke på et fartøj, kan du kalde det op på VHF direkte via DSC. Væk er alle de komplicerede tastetryk, som i mange år har betydet at få fritidssejlere overhovedet bruger DSC-opkald.”

TAP OG KALD OP
Du kan altså zoome ud og ind med fingrene, akkurat som på en smartphone. På skærmen ser du AIS-markerede fartøjer. De kan vises i fugleperspektiv, plotter-mode eller vælges fra en liste. Ved at trykke på et fartøj, kan du kalde det op på VHF direkte via DSC. Væk er alle de komplicerede tastetryk, som i mange år har betydet at få fritidssejlere overhovedet bruger DSC-opkald. Brugen af VHF, AIS og navigations/ kollisionsmonitorering er med andre ord flyt- tet ind i 2019. Det er blevet nemt at bruge.

SOTDMA ELLER CLASS B+
Cortex består af en sort boks med tilslutninger til diverse eksterne enheder – samt håndsæt, der kan tilkøbes i det antal man synes man har brug for, og de findes i to typer – med ledning, eller trådløs. Der er selvfølgelig også en antenne. I den sorte boks er selve radio- delen, AIS, AIS- antennesplitter, GPS, wi-fi og NMEA2000. Det hele er førsteklasses kompo- nenter af seneste generation, for eksempel er AIS ikke bare almindelig klasse B. Den seneste version til fritidsbåde hedder SOTDMA eller Class B+. Den sender med større styrke (5 watt), og benytter samme system til at håndtere og distribuere signalerne, som de professionelle Class A-transpondere. AIS Class B+ er altså hurtigere, sikrere og har længere rækkevidde.

LAVT STRØMFORBRUG
En stor del af Cortex-konceptet er det omfat- tende alarm- og overvågningssystem. Du kan sætte alarmer for fartøjer på kollisionskurs, ankeralarm og mand over bord, og der er også tænkt over den praktiske begrænsning, der tit er med den slags funktioner: De stjæler for meget strøm, fordi et stort system skal være tændt. Overvågningssystemet kan være aktivt i baggrunden, og spiser meget lidt elektricitet.

DATA VIA NMEA2000
Monitorfunktionen omfatter også fjernover- vågning og eventuelt styring af båden og dens funktioner. Når du er væk fra båden, kan du bruge din smartphone eller tablet til at aflæse position, eventuel fart, og alt hvad du ellers vil monitorere via sensorer. Det kan være vind- styrke og retning, vandstand, temperatur, vand i båden, motordata og så videre. Systemet kan kobles til bådens NMEA2000 netværk, og hente alle data herfra. Også på din telefon – uanset hvor du befinder dig.
Hvis du undrer dig over at du ikke også kan kalde op, altså bruge VHF-radio via telefonens app, så skyldes det officiel regulering. Det er ganske enkelt ulovligt, som reglerne er p.t.

VESPER MARINE CORTEX – OPSUMMERING

  • Avanceret VHF/AIS/Monitorsystem med brugervenlighed, som du kender det fra din smartphone.

  • Eget wi-fi-netværk sender alarmer og data fra bådens NMEA-netværk til din smartphone/ tablet.

  • Op til 10 mobile enheder kan kobles på, og vise andre fartøjer (AIS), samt alle bådens data på touchscreen.

  • VHF-opkald til andre fartøjer foregår ved at tappe på skærmens AIS-visning og bede systemet kalde op (DSC-kald). Det kræver to tap med fingeren.

  • To apps følger med: Cortex Onboard og Cortex Monitor. Opdateringer af systemet sker via appen Onboard. Nogle af dem kræver abonnement.

  • Black box med stærk og hurtig GPS, som er tilgængelig for bådens NMEA-netværk. Den kan være bådens primære GPS.

  • Class B+ AIS (hurtigere, sikrere, længere rækkevidde).

  • Integreret AIS-antennesplitter.

  • Overvåg båden hjemmefra, eller styr funktioner som varme, pumper etc. (kræver ekstra- udstyr).

  • Kan integreres trådløst med alle store producenters MDF, via NMEA2000.

  • Pris: Systemet inkl. VHF, AIS, Monitor og ét håndsæt koster godt og vel 12.000 kr. Ekstra håndsæt koster ca. 4000 kr. Abonnementer (hyppige opdateringer, ekstra funktioner) koster 100-200 kr. pr. måned, men er ikke nødvendige.

  • Producent: vespermarine.com Dansk forhandler: marineworld.dk

BÅD 558
BÅD 558

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.