TEKST & FOTO TORSTEN RASMUSSEN

Del 1

Det slidte dæk

Den store glæde ved båden handler ikke kun om, hvor godt båden sejler eller om der er hyggeligt i kahytten. Glæden opstår umiddelbart når man træder om bord på et flot vedligeholdt dæk. I to artikler forvandles det slidte dæk til et nyt og lækkert og nu i plast med teaktræslook.


Det første indtryk man får ved ombordstigningen er bådens udseende. Det kan være afgørende for om besætningen opnår den store sejlerglæde. Et dæk har flere funktioner ud over at se godt ud. Det skal være konstrueret så man får et godt fodfæste, også når det er vådt. Det skal kunne rengøres behændigt med miljøskånsomme rensemidler og samtidig beholde den naturlige teaktræsfarve. Afvisning af solens hårde UV-bestråler er ofte det kriterium, som sorterer dårlige belægninger fra gode belægninger. Et dæk i glasfiber med mønstret belægning på toppen er på de fleste glasfiberbåde en meget holdbar løsning, som holder i mange år og kun bliver nedbrudt i toplaget.

For de fleste bådejere er det ultimative et dæk med teaktræ. Men hvorfor ikke skifte den slidte belægning ud med en flot ny belægning, som er fremstillet i miljøvenligt materiale? Hemmeligheden er, at den ny belægning, som ligner teaktræ til forveksling, har god mod- stand overfor sol, sand og vand uden vedligeholdelse.
Det kan i mange sæsoner gøre dækket til en god og sikker arbejdsplads, når sejl og manøvrer skal håndteres.

Vi har for overskuelighedens skyld opdelt Gør det Selv-processen i:
Del 1: Demontering af gammelt dæk og fremstilling af skabeloner.
Del 2: Fremstilling af dækket og lægning af den nye dæksbelægning.
Syntetiske dæksbelægninger kan leveres i mange farver. Ens for produkterne er at de har mindre vægt end almindelig teaktræ. Produkterne bygges efter skabeloner på paneler og monteres på et jævnt underlag med fugelim. De kan slibes let hvis der er misfarvninger. Vedligeholdelse foregå med sæbevand.
DET GAMLE DÆK
Ældre bådes dæk er ofte beklædt med teaktræslister eller et materiale, som er fremstillet af et granulat af kork og gummi. Vedhæftningen til
underlaget er foretaget med lim og i nogle tilfælde er teaktræslisterne hæftet med popnitter eller skruer. På grund af solens UV-stråler og slid kan det gamle dæk med tiden ikke yde de antiskrid- og sikkerhedsmæssige egenskaber.
SKABELONER
Hemmeligheden bag det flotte resultat er de nøjagtige skabeloner. Her gælder det om at være omhyggelig, og vælge afdækningspap samt kraftig gennemsigtigt plastik til de udvendige hjørner og den gamle aftegning af dækket.
Skabelonoptegningen gøres nemmest, når alle beslag er fjernet. Større beslag med stor belastning, som fortøjningspullerter og skødespil, kræver udskæring så beslaget ikke hviler direkte på belægningen.

BÅD 558
BÅD 558

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.