TEKST MORTEN BRANDT
FOTO PETER BRØGGER//AARHUS EVENT
Vi kommer bag om historien om Round Denmark Race rekorden, når en af ophavsmændene til den nye bane eventorganisator Morten Brandt fortæller om forløbet. Midt i juni røg der er presse-meddelelse ud til landets medier. En af offshore sejlsportens helt store ikoner, den i Danmark bosiddende hollænder Bouwe Bekking, ville forsøge at sætte rekord på en ny distance med navnet Round Denmark Race. Båden, rekorden skulle sætte i, var VO65’eren Childhood1 og med om bord havde Bouwe Bekking lige dele kompetencer og stjernestøv. Først og fremmest var der hans trofaste danske væbner, offshore specialisten Jens Dolmer, og belgiske Louis Balcaen, der har et par Volvo Ocean Race under bæltet. Derudover talte besætningen ”Kurs mod fjerne kyster” brødrene Emil Midé og Theis Erichsen og den danske OL-medaljetager Katja Salskov-Iversen. Endelig var den århusianske sejlsportsmæcen, grundlæggeren af software virksomheden Trifork Jørn Larsen, om bord. Erichsen brødrenes rolle var On Board Reportere. De skulle dække rekordforsøget live om bord på båden for Childhood fonden og for TV2 og efterfølgende skulle de producere to udsendelser til TV2 om rekordforsøget.
Sejlads uden barriere
Forud for rekordforsøget var der gået en række møder mellem Sailing Aarhus, Aarhus Event, Bouwe Bekking og siden hen jeg selv. Udgangspunktet for disse møder var nyheden om, at Danmark fra 2021 ville få en helt ny og meget lang distancekapsejlads; Round Denmark Race. Det fremgik af en pressemeddelelse udsendt i april, at sejladsen var den tidligere Danmark Rundt Singlehand Inshore undfanget af Erik Venøbo i 2015. Fra 2021 ville sejladsen fremstå i en totalt renoveret og omkalfatret inshore fleetrace-udgave, mens den ville blive sejlet i en offshore udgave i 2023. Begge sejladser skulle sejles singlehand, doublehanded og i både med fuld besætning. Reglerne ville være de samme som jeg i BådNyts regi udarbejdede i samarbejde med Torsten Rasmussen, da Silverrudder Challenge så dagens lys i 2012 – ingen måleregler, ingen kapsejladsregler – så få barriere som muligt.
Kielerkanalen begrænser
Det var imidlertid offshore banen på 780 sømil, der havde fanget Bouwe Bekkings opmærksomhed. Han ønskede ikke at vente med at deltage til 2021. I stedet ville han starte i år, og det skulle være i en enkeltstartudgave af Round Denmark Race. Opgaven var således at afsøge mulighederne for og potentialet i at lave en tredje bane i forbindelse med Round Denmark Race. Dermed ville vi få tre sejladser: To traditionelle kapsejladser og en enkeltstart, hvor der sejles mod uret for at slå den stående rekord. Den oprindelige skitse til Round Denmark Race Offshore inkluderede en gennemsejling af Kielerkanalen. Her ville man naturligvis stoppe tiden på Kielerbugten og starte den igen vest for Cuxhafen.
På denne bane udgør Kielerkanalen i sig selv en begrænsning, da rigtig store både ikke kan være med pga. en maksimal gennemsejlingshøjde på 40 m. Start og mål i DanmarkDenne begrænsning ønskede vi at undgå, da ambitionerne for rekordbanen er store. Derudover kom en vigtig og kuriøs detalje for en dag, da den nye bane blev lagt. En detalje, der skulle en udlænding til at se: ”Det virker for mig underligt at have en bane, man kalder Danmark Rundt, som har start og mål i Tyskland. I min verden er det mere naturligt, at en sådan sejlads har start og mål i Danmark,” påpegede Bouwe Bekking. Det han sigtede til var sejladsen Danmark Rundt som KDY har arrangeret siden 1987 og som havde været forlægget til den oprindelige Round Denmark Race Offshore bane.
Denne bane er en enkeltstart på 775 sømil, og den har netop Kielerkanalpassengen indeholdt. Stiller man op for at slå rekord på denne bane, kan man formelt starte, hvor man vil, men reelt er der kun ét sted at starte, og det vil være i Tyskland ud for Cuxhaven. Og dermed vil man gå i mål et andet sted i Tyskland nemlig ud for fyrtårnet på Kielerbugten. Sådan er det fordi det optimale vejr til en rekord på denne bane er en lavtrykspassage, hvor vinden drejer fra syd til nordvest i det helt rigtige tempo, som følger med båden banen rundt.
Fælles interesser
Vi ønskede at forfølge ideen med at starte og slutte i Danmark og nu blev forskellige banemuligheder vendt. Det lå hurtigt fast at den ene start/mållinje skulle ligge ud for Rømø, hvor dansk territorialfarvand starter. Det lå også fast, at banen skulle forbi det vestligste, nordligste, østligste og sydligste punkt i Danmark, så vi med troværdighed kunne kalde den for en Round Denmark Race bane. Det blev herfra forhandlet på plads, at målgangen skulle være i Aarhus, vel nok den by i landet der har det bedste øje for potentialet i sejlsporten. Bouwe Bekking og Childhood1 projektet, Aarhus Event og os fra Round Denmark Race, så hurtigt de mange fælles interesser, der lå i at lave et rekordforsøg på den nye distance med målgang i Aarhus.
The Ocean Race og Aarhus
For dem der skulle have glemt det, så er Aarhus ”stop over” by for The Ocean Race, som det tidligere Volvo Ocean Race i dag hedder, i 2023. Her kommer hele feltet af VO65’ere og foilende IMOCA60’ere til at ligge i to uger. Derfor var et besøg i danske farvande af en af de sandsynlige deltagere i The Ocean Race en kærkommen gevinst for byen for at få en første mulighed for at fortælle om den kommende satsning som værtsby for en af verdens hårdeste havkapsejladser.
For Round Denmark Race var lidt af en appelsin i turbanen da vi kunne fortælle, at de kommende års fleet-kapsejladser før under og efter rekordforsøget var i gang. ”Vi hjælper hinanden her, og vi hjælper sejlsporten. Aarhus, Childhood1, The Ocean Race og Round Denmark Race. Vi trækker i samme retning og får rettet opmærksomheden mod havkapsejlads, og hvad det handler om. Med både som Childhood1 og med en moderne bane viste vi, at man kan skabe stor interesse for sejlsporten, når vi går sammen og hjælper hinanden,” siger Bouwe Bekking.Samtidig er det noget af det sjoveste sejlads jeg nogensinde har prøvet.
Det er på en måde et mirakel: Man flyver jo faktisk. Man sejler i luften! Tænk det.I et par dage efter var jeg øm i hele kroppen. Men også meget opløftet. Lidt løbetræning ville være godt, tænkte jeg. Og så nogle flere timer i den lille satan. Så skal jeg virkelig flyve!
Lillebæltsbroen er for lav
Tilbage til banedesignet, hvor det fortsat var et åbent spørgsmål, hvordan rekordjægerne skulle komme fra det sydligste punkt Gedser Odde til Aarhus. Lillebælt var en mulighed, men det viste sig at en VO65’er som Childhood1 har under 50 cm fra antennen i mastetoppen til undersiden af den gamle Lillebæltsbro, hvor gennemsejlingshøjden er 33 m.I lighed med de øvrige sejladser, jeg har været involveret i, var rettesnoren også her at minimere antallet af barrierer. Vores ræsonnement blev derfor den nye bane skulle kunne byde stort set alle både velkommen.
Ambitionen er de helt store
Vi ønsker at tiltrække VO65’ere, VO70’ere, foilede både, flerskrogsbåde som MOD70’ere eller fra Ultim klassen. De nævnte både deltager i dag i kapsejladser i Normandiet og i Den Engelske Kanal. Eksempelvis var den hurtigste båd i 2019 udgaven af sejladsen Round the Island den franske Ultim trimaran Actual Leader – den er 31 m lang, 21 m bred og har en masthøjde på 37 m. De ca. 450 sømil fra Isle of Wight til Rømø svarer til 24 timers transportsejlads. Den eneste begrænsende faktor på Round Denmark Race rekorddistancen er de 55 m som Øresundsbroen holder i gennemsejlingshøjde. Yderligere er ruten lagt, så den i videst muligt omfang ikke generer den intense kommercielle trafik i de danske, svenske og tyske farvande som passeres.
Med The Ocean Race på programmet for 2023 vil det være blandt ambitionerne at flere af deltagerne prøver kræfter med ruten. Dels håber vi at nogle af dem har lyst til at udfordrer Bouwe Bekking og Childhood1s rekord og få deres navn på pokalen, som blev the Holy Grael of Sailing, dels håber vi flere har lyst til at stifte nærmere bekendtskab med forholdene i Nordsøen, Skagerrak og Kattegat. Viden de kan få brug for når der er målgang i Aarhus efter passagen af Nordatlanten på det måske afgørende ben fra Newport i USA.