Det står hurtig klart, når man taler med Friedrich Deimann, at han går grundig til værks med tingene. ”Vi møder ofte påstande om at naturlige materialer ikke er lige så gode som syntetiske,” siger han. ”Men vi tror på data. Ikke meninger. Meget af vores tid går med at teste, forske og verificere data. Vi har tal fra tests vi har lavet i samarbejde med universitetet i Bremen, der viser at vores laminat af hørfiber med biologisk epoxy, og kernemateriale af enten kork eller genbrugs plastflasker, har egenskaber der er direkte sammenlignelige med glasfiber. Lige bortset fra vægten – vores materiale er lettere.” Konceptet har fået navnet NFC – Natural Fibre Composites. Deimann kalder det også biokomposit, og det er 80 % CO2 neutralt og recirkulerbart (kan brændes, selv om der stadig er enkelte petrokemiske komponenter). Eftersom der endnu kun er en meget lille produktion, er prisen selvfølgelig noget højere end traditionel komposit.
27 fods båd på 1200 kg
”Da vi byggede Flax 27, testede vi laminatet for de fleste mekaniske egenskaber i sam-arbejde med universitetet i Bremen, og sammenlignede med traditionel sandwich-glasfiber. Resultaterne var, at de var direkte sammenlignelige. Og vægten var betydelig lavere. Inden vi byggede Flax 27, som er den største båd vi har bygget indtil videre, måtte vi vide mere om vores materiale – vi havde blandt andet brug for en laminatplan – så vi henvendte os til Judel/Vrolijk, som er meget anerkendte båddesignere. De lavede beregningerne, og det gjorde det muligt at bygge båden stærk nok, og stadig meget let. Flax 27 er otte meter lang, og vejer kun 1200 kg.
Bente 24
Inden de kom så langt, har GreenBoats bygget cykler, bænke, kiteboard, en lille motorbåd og en sejljolle (skiff) – men det store gennembrud kom først, da de byggede Bente 24 tilbage i 2015. ”Først da kunne vi se, at vores koncept faktisk virkede – og ikke kun i små brugsgenstande som bræt og joller, men også i en egentlig kølbåd med en 12 meter høj mast og en to meter dyb køl, der udsættes for store belastninger. Jeg vidste, at vi var nødt til at vise det i praksis, for ellers ville ingen tro på det.”
Sov i garag
Vi møder Friderich Deimann på METS i Amsterdam, hvor han holder foredrag og giver interviews om sit projekt. I dag er GreenBoats anerkendte i branchen, men begyndelsen var svær, fortæller han: ”Bente 24 var et stort arbejde, og vi havde næsten ingen penge. Vi sov i den garage hvor vi byggede båden, og det var ikke så let, for der var lige præcis plads til båden derinde. Jeg fik heldigvis hjælp af venner, som godt nok ikke var bådebyggere, men som stillede op for at hjælpe. Vi fik også lidt bistand af sponsorer, først og fremmest til materialerne, men vi havde stadig ikke råd til at færdiggøre båden. Så vi meldte os til bådudstillingen i Düsseldorf, hvilket medførte at vi simpelthen var tvunget til at få båden færdig – og sælge den under udstillingen.
Det gav os en lang betalingsfrist hos banken og vores kreditorer, men det var jo en stor risiko at tage. Vi nåede ikke at få båden færdig, men tog derned alligevel, og satte den op, således at man kunne se materialerne og hvordan den var bygget. Og heldigvis blev den solgt. Derefter tog vi hjem, betalte vores regninger, og byggede båden færdig, så den kunne leveres til den nye ejer. Og det blev vores gennembrud. Resultatet blev at vi vandt en lang række priser, og det var lige hvad vi havde brug for på det tidspunkt. Vi fik flere kunder, og kort efter kunne vi leje os ind i ordentlige lokaler, hvor der var plads og faciliteter til at fortsætte arbejdet, og lave flere projekter.”