Tekst & Foto Henrik Hansen
Tekst & Foto Henrik Hansen
En rullebom skal trimmes til en ret præcis vinkel i forhold til masten, hvis sejlet skal kunne hejses og rulles ned i bommen helt uden problemer.
Vi har fulgt hvordan en ny dansk Mainfurl rullebom og et nyt North sejl blev trimmet ind til at rulle problemfrit op og ned på en X-55. Trimningen af bommens vinkel sker en gang for alle, når bom og sejl bliver monteret, og denne trimning er det eneste, der kræver mere omhu end at montere et rullestorsejl på en rullemast. Til gengæld har rullebommen en række andre fordele, især hvis man gerne vil sejle med et storsejl med normal facon og kappe.
Først og fremmest skal man kun udskifte bommen, og kan beholde bådens eksisterende mast, der typisk er lettere i toppen end en rulle-mast. Det giver alt andet lige et lavere tyngde-punkt i riggen, og derfor vil båden krænge og rulle lidt mindre. Når sejlet er rullet ned i bommen, så gør det også bådens tyngdepunkt lavere, end når sejlet er rullet ind i en mast. Med hensyn til facon og kappe, så er et typisk storsejl til rullemast syet i Dacron-dug uden facon, sejlpinde og kappe, og ofrer man lidt mere på sit sejl til rullemast, så kan det syes i mere stabil sejldug med tynde lodrette sejlpinde, der kan bære en anelse kappe. I princippet sejler man med et helt normalt storsejl med gennemgående sejlpinde i sin rullebom, og når man får monteret rullebom på sin båd, så bør man investere i et nyt storsejl, der passer til det nye rullesystem.
Man kan i princippet genbruge et nyere storsejl, men så skal sejlet alligevel syes om til den nye bom og altid have gennemgående sejlpinde parallelt med bommen. Sejlet og hulkehlen til de gennemgående sejlpinde skal nemlig føres et lille stykke ud fra masteprofilet, fordi der skal være plads til selve rullesystemet forrest i rullebommen. Det sker typisk med et stykke sejldug mellem masteprofilet og den nye hulkehl. Hulkehlen til Mainfurls system er specielt kraftig med en vogn til faldet og faldbarmen, der kører udenpå hulkehlsprofilet.
Gennemgående pinde
Storsejlet på 94 m2 blev monteret i Klintholm på en X-55 af Peter Westfal og Steen Kjølhede fra Mainfurl og af Jan Hansen og Morten Østerberg fra North Sails. De skulle først bære det store, tunge storsejl om bord og folde det ud på dækket og ruffet. Dernæst blev de gennemgående sejlpinde sat i sejlet. De var så lange til det store sejl, at hver pind kom i to dele, der hver var kileformede i den ene ende. De to kileformede ender blev samlet i en lang solid muffe, hvor de blev presset hårdt sammen, ved at man stampede dem ned i broen.
Tottet med talje af spectra
De gennemgående sejlpinde blev derefter monteret i lommerne og spændt hårdt op. Det skete manuelt med en lille talje af tyndt spectra-tovværk i sejlets agterlig. Det er vigtigt med gennemgående sejlpinde i et sejl til rullebom, fordi de medvirker til at sejlet ruller udstrakt, og ikke krymper sammen mellem forliget og agterliget. Desuden bruger man også de gennem-gående sejlpinde, når man reber storsejlet med en rullebom. Ved at rulle sejlet ned i bommen, så der ligger en sejlpind under akslen i rulle-bommen, sørger den for at holde sejlet helt udstrakt, så sejlet bevarer sin optimale facon.
Fast trim på bommen
Næste fase var at montere sejlet i rullebommen på bommens tykke aksel. Sejlet blev fastgjort med tynd afstrømpet spectra-tovværk ved svanehalsen og skødebarmen. Det er vigtigt at sejlet bliver placeret og trimmet præcist, så det ruller perfekt op og ned, men også af hensyn til sejlets facon, fordi der ikke er bomudhal på en rullebom.Under monteringen af storsejlet i bommen, måtte holdet totte bomliget yderligere op af hensyn til både facon og rulningen.
Rulles med el-faldspi
Faldbarmen var nu klar til at blive født gennem en dobbelt føder til hulkehlen og monteret på den specielle vogn til faldbarmen, for derefter at blive hejst for første gang. Da sejlet var helt i top, blev det også for første gang rullet ned i bommen. Rulningen sker via et endeløst hal, der trækker akslen rundt forrest i bommen, og bådens elektriske faldspil. Mens sejlet bliver rullet ned, så skal man holde igen på faldet over et andet spil, for at holde forliget tot under rulningen, fordi sejlet ikke må rulles for løst. På meget store nye sejl kan det i starten være udfordrende at få sejlet til at rulle ordentligt, fordi de mange lag sejldug i skødebarmens forstærkninger gør barmen meget stiv. Denne stivhed aftager med brugen af sejlet. Med en rummelig bom som Mainfurl kan man kompensere med skum længere fremme på akslen, som kompenserer for at den stive skødbarm fylder mere.
Bommen skal trimmes præcist
Efter et par justeringer skulle bommens vinkel til masten trimmes med en fast kickingstrap, der holder bommen oppe med gasfjedre, og det hal man holder bommene nede med. Denne trimning er meget vigtig, forklarer Peter Westfal, Mainfurl, fordi hvis bomnokken står for højt under rulningen, så kan sejlet blive trukket ud af hulkehlens føder, og hvis bomnokken er for lav, så vil sejlet trække sig lidt fremad og ikke blive rulle sejlet jævnt. Da den præcise vinkel mellem bom og mast var fundet, satte Steen Kjølhede et tydeligt mærke på kick-halet, så det fremover er nemt og hurtigt at finde den optimale trimning af bommen, når sejlet skal rulles op eller ned. Hele monteringen tog små tre timer. Det er vigtig at den faste kickingstrap er så stærk, at man kan fiksere bommen under rulningen, så den ikke hopper, når man ruller i sø. Det er også vigtigt at pointere, at storskødet skal være helt slækt under rulningen.