TEKST & FOTO HENRIK HANSEN

Norske Marex 360 CC:

Ægte Cabriolet Cruiser

Med den helt nye Marex 360 Cabriolet Cruiser har det norsk-litauiske værft lige skruet en tand op for komfort og rummelighed i forhold til Marex 350 CC, som nyheden afløser. Vi har været en tur på vandet med 360 CC og de to nye vrinskende heste MerCruiser Diesel V6 Bravo3 på tilsammen 540 hk.


Norske Marex 360 CC er en spændende og fuldplanende 36-37 fods cruiser, hvor der i designfasen er lagt vægt på at skabe det optimale opholdsrum om bord med en kombineret salon og cockpit.

En smart udvikling af targabøjlen gør båden til en ægte cabriolet, fordi det er nemt og hurtigt at åbne og lukke båden uden at bruge ekstra bøjler til kalechen. Det betyder i praksis, at man kan have en meget åben solskinscruiser i godt vejr og en lukket kabinebåd i vådt og koldt vejr.

På en typisk nordisk sommerdag har man ofte brug for begge versioner. Den nye 360 CC er ellers i hovedtræk indrettet som forgængeren 350 CC med et stort åbent luftigt cockpit, der også fungerer som en lukket eller halvt lukket salon.

Der er to kahytter samt toiletrum om læ. Pantryet er oppe i cockpittet mellem et bredt passagersæde og den rummelige sofagruppe agter, hvor der kan sidde op til 10 personer. I den nye CC er der til gengæld optimeret på komfort og funktionalitet overalt.
Marex 360 CC er på 36 eller 37 fod, fordi båden fås med enten kort eller lang badeplatform på henholdsvis 0,7 m2 og 1,2 m2. Vi sejlede versionen med stor badeplatform, der under dørken har en badestige om bagbord og et fint stålstativ, der kan vippes op og fungere som stativ for en jolle.

Det er også muligt at få badeplatformen med en indstøbt ankerrulle til hækanker. Vi havde en herlig sejltur i en frisk sydøstlig vind på Aabenraa Fjord med 360 CC, og som altid med Marex, så mindede værftets logo med en søhest os om Ferraris vilde stejlende hingst.

Med to af de helt nye potente og lette 270 hk MerCruiser Diesel V6 Bravo3 var der masser af hestekræfter under dørken. Testbådens MerCruiser er en helt nyudviklet tre liters V6 dieselmotor, der ifølge Mercury udmærker sig med den nyeste commonrail indsprøjtningsteknologi fra Iveco og VW, der er mariniseret af Mercury. Motoren har et højt moment, ca. 10 % lavere brændstofforbrug, færre vibrationer og minimale indbygningsmål.

Motorblokken er i aluminium og vejer 358 kg. Det er 20 procent lettere end forgængeren. Endelig er motoren lettere at servicere med alle servicepunkter placeret på motorens front. Vi har ikke testet motoren, men kunne konstatere under vores sejltur, at det er en meget agil motor, der fungerede perfekt.

Marex 360 CC er på alle måder en ægte cruiser, og med motorens smidige acceleration og dagens topfart på 36 knob, kan man roligt kalde båden for en særdeles sporty cruiser. Vi kom op at plane ved ca. 16 knob efter godt syv sekunder og nåede topfarten efter 26 sekunder. Marex’en kom jævnt og glidende op at plane, at vi skulle være meget opmærksomme for overhovedet at kunne registrere bådens planingstærskel.

Vi foretog alle målinger mod vinden og fjordens lette dønning. Det lykkedes desuden at holde båden oppe at plane ned til 14-15 knob. En fornuftig og komfortabel cruisingfart er 22-24 knob ved 2800-3000 omdrejninger Tiderne er inklusiv den indbyggede forsinkelse fra motorernes gaskontrol.

Når man lærer at udnytte bådens Zipwake trimflaps, vil topfarten og accelerationen sandsynligvis kunne optimeres yderligere. Vores testresultater vidner om effektive sejlende linjer, fordi vi opnåede dem uden brug af flaps. Vi må desuden nævne, at der var en fin balance i båden mens vi accelererede, så vi hele tiden havde et fint udsyn fra pilotsædet.
PRÆCIS SPORTSLIG STYRING
Marex 360 CC var nem at styre med en fremragende kursstabilitet, der gør det nemt at sejle lange stræk uden autopilot, og var samtidig så præcis og livlig at styre, at båden også er sjov at sejle, når man vil have en mere sportslig sejlads.

Båden reagerede prompte og præcist på enhver kommando med rattet, og på den måde var den en stor fornøjelse at sejle. Vi prøvede også som sædvanligt at kaste den rundt i skarpe sving under høj fart for at finde bådens grænser og se, hvor meget den krænger ved hurtige kursskift. Det klarede Marex 360 også fint. Den krængede godt over i svingene, men uden det blev dramatisk.

Båden den stod fint fast i vandet, lavede ingen unoder og mistede overraskende lidt fart i svingene. Det er en manøvre man normalt ikke foretager ved almindelig sejlads, men den viser om man styrer forsvarligt ud af en pludselig krisesituation, og det kan man med denne Marex, der er meget tryg at sejle.

ANKRING I HIMLEN
Den aktuelle Marex 360 CC var udstyret med Mercurys manøvresystem med joystick og Skyhook. Det var meget intuitivt og nemt at manøvrere båden med motorerne i tomgang og bådens bovpropel. Selve joysticket er dejligt tykt, så det er nemt at holde om og justere bådens bevægelser med.

Bovpropellen kan også benyttes selvstændigt. Skyhook er en smart funktion, der kan fastholde bådens position ved hjælp af GPS og de to motorer. Det må dog stærkt frarådes at bruge Skyhook ved badning, fordi båden kun kan holde positionen ved at bruge propellerne. Her er det bedre at lægge ankeret med ankerspillet. Ved manøvrering med joystick og brug af Skyhook skal man som altid tage højde for vindstyrke og -retning
MODERAT STØJ UDEN KNIRKEN
Under sejladsen hørte vi kun lydene fra motorerne og krapsøerne mod skroget, mens der ikke var nogen knirken, knagen eller andre skramlelyde, når vi ramte krapsøerne i høj fart. Det indikerer at båden er velbygget med aptering i en solid kvalitet.

Motorlyden var desuden moderat fra den velisolerede motorrum under cockpitdørken, ikke mindst fordi skroget bliver vakuumstøbt med et støjdæmpende lag i laminatet. Selv ved fuld fart kunne vi snakke sammen ved førerpladsen uden at skulle hæve stemmerne.

Rorsmanden har en magelig velpolstret stol om styrbord og et overskueligt instrumentbord, hvor rattet er placeret, og hvor der er plads til to store multiskærme og monitorering af de to motorer, brændstoffet og batterierne på store letlæselige analoge instrumenter.

Manøvregrebene gas/gearhåndtagene, joysticket og kontrollen med Zipwake trimflapsene er placeret indenfor intuitiv rækkevidde på en konsol i borde ved førerpladsen. Passagersædet om bagbord er ligeledes velpolstret med armlæn i borde og plads til 2-3 personer. Foran sædet er der et vindue i vindskærmen, der kan åbnes, og der er indstøbte trin op til vinduet, så man kan komme ud på solsengen eller fordækket den vej, uden at skulle ud på sidedækkene.
LYSE KAHYTTER OM LÆ
Et par trin nede om læ er Marex gået hele cruisingvejen, så der kun er køjer, stuverum og toiletrum i forskibet. Her er en lys ejerkahyt med stor dobbeltkøje, garderobeskab, skuffer og spejl i stævnen. Køjen har en tyk, komfortabel hynde og der er stuverum nedenunder.

Gæstekahytten er om bagbord med stor tværskibs dobbeltkøje i dørkhøjde, der også har gode, tykke og komfortable hynder, samt ikke mindst god stuveplads, fralægningsplads og et stort spejl. Der er ståhøjde i den forreste del af kahytten. Der er et fælles toiletrum med toilet, indstøbt håndvask i toiletbordet og delvis separat brusekabine med sæde. Toiletbordet kan forøges med et klapbord over toilettet.
Her ligger de to MerCruisere på hver 270 hk. Alle servicepunkterne ligger forrest på motorerne, så det er nemt at komme til. Bemærk at der er en lille stige ned i rumme
HELE KALECHEN I TARGABØJLEN
Med kalechen og soltaget foldet ind i toppen og siderne af targabøjlen er Marex 360 CC en rigtig solskinsbåd, hvor man kan udfolde sig med frisk vind i håret under sejladsen, solbade på solsengen på fordækket eller i cockpittet og badning fra badeplatformen.

Det store bord i cockpittet/salonen kan sænkes, så sofagruppen om styrbord kan forvandles til endnu en stor solseng eller en ekstra dobbeltkøje. Den forreste del af salonen/cockpittet kan hurtigt lukkes af med det letløbende glasfibersoltag, der har garage i den forreste del af targabøjlen. Agter overdækkes cockpittet af et soltag i et let, vandtæt kalechestof. Det bæres i en ramme, der er sammenbygget med targabøjlen, og her er soltagets garage i den agterste del af targabøjlen.

Cockpittet lukkes helt af, og bliver til en salon med kalechesider, der trækkes frem fra targabøjlens sider. Det er et meget fint og gennemarbejdet system, der gør båden fortjent til titlen Cabriolet. Båden L-pantry er placeret om bagbord oppe i salonen lige agten for passagersædet. Her er gasblus med glaslåg over og en ovn indbygget nedenunder. Den dobbelte vask er indstøbt, og vandhanen er med lang fleksibel tud.

Der er fornuftig stuveplads med skuffer i pantryet, mens køleskab og fryser er placeret under et bord om styrbord, hvor der er mulighed for en ekstra skuffefryser under pilotsædet. Pantryet og bordet om styrbord kan gøres til et kæmpestort sammenhængende pantrybord med et klapbord på siden af pantryet.
KONKLUSION
Marex Boats har med 360 Cabriolet Cruiser igen formået at gøre en god båd bedre. Det er en meget gennemført båd i høj kvalitet med fine funktionelle detaljer og gode, trygge sejlegenskaber.

Det var en stor fornøjelse at sejle båden, og hestene fra Mercury gav os en imponerede fart og acceleration.

Kun prisen kan trække nedad i bedømmelsen, men prisen modsvares fuldt ud af bådens gode kvalitet, komfort, udstyr og egenskaber.

BÅD 551

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.