Norske Marex 360 CC er en spændende og fuldplanende 36-37 fods cruiser, hvor der i designfasen er lagt vægt på at skabe det optimale opholdsrum om bord med en kombineret salon og cockpit.
En smart udvikling af targabøjlen gør båden til en ægte cabriolet, fordi det er nemt og hurtigt at åbne og lukke båden uden at bruge ekstra bøjler til kalechen. Det betyder i praksis, at man kan have en meget åben solskinscruiser i godt vejr og en lukket kabinebåd i vådt og koldt vejr.
På en typisk nordisk sommerdag har man ofte brug for begge versioner. Den nye 360 CC er ellers i hovedtræk indrettet som forgængeren 350 CC med et stort åbent luftigt cockpit, der også fungerer som en lukket eller halvt lukket salon.
Der er to kahytter samt toiletrum om læ. Pantryet er oppe i cockpittet mellem et bredt passagersæde og den rummelige sofagruppe agter, hvor der kan sidde op til 10 personer. I den nye CC er der til gengæld optimeret på komfort og funktionalitet overalt.
Marex 360 CC er på 36 eller 37 fod, fordi båden fås med enten kort eller lang badeplatform på henholdsvis 0,7 m2 og 1,2 m2. Vi sejlede versionen med stor badeplatform, der under dørken har en badestige om bagbord og et fint stålstativ, der kan vippes op og fungere som stativ for en jolle.
Det er også muligt at få badeplatformen med en indstøbt ankerrulle til hækanker. Vi havde en herlig sejltur i en frisk sydøstlig vind på Aabenraa Fjord med 360 CC, og som altid med Marex, så mindede værftets logo med en søhest os om Ferraris vilde stejlende hingst.
Med to af de helt nye potente og lette 270 hk MerCruiser Diesel V6 Bravo3 var der masser af hestekræfter under dørken. Testbådens MerCruiser er en helt nyudviklet tre liters V6 dieselmotor, der ifølge Mercury udmærker sig med den nyeste commonrail indsprøjtningsteknologi fra Iveco og VW, der er mariniseret af Mercury. Motoren har et højt moment, ca. 10 % lavere brændstofforbrug, færre vibrationer og minimale indbygningsmål.
Motorblokken er i aluminium og vejer 358 kg. Det er 20 procent lettere end forgængeren. Endelig er motoren lettere at servicere med alle servicepunkter placeret på motorens front. Vi har ikke testet motoren, men kunne konstatere under vores sejltur, at det er en meget agil motor, der fungerede perfekt.
Marex 360 CC er på alle måder en ægte cruiser, og med motorens smidige acceleration og dagens topfart på 36 knob, kan man roligt kalde båden for en særdeles sporty cruiser. Vi kom op at plane ved ca. 16 knob efter godt syv sekunder og nåede topfarten efter 26 sekunder. Marex’en kom jævnt og glidende op at plane, at vi skulle være meget opmærksomme for overhovedet at kunne registrere bådens planingstærskel.
Vi foretog alle målinger mod vinden og fjordens lette dønning. Det lykkedes desuden at holde båden oppe at plane ned til 14-15 knob. En fornuftig og komfortabel cruisingfart er 22-24 knob ved 2800-3000 omdrejninger Tiderne er inklusiv den indbyggede forsinkelse fra motorernes gaskontrol.
Når man lærer at udnytte bådens Zipwake trimflaps, vil topfarten og accelerationen sandsynligvis kunne optimeres yderligere. Vores testresultater vidner om effektive sejlende linjer, fordi vi opnåede dem uden brug af flaps. Vi må desuden nævne, at der var en fin balance i båden mens vi accelererede, så vi hele tiden havde et fint udsyn fra pilotsædet.
PRÆCIS SPORTSLIG STYRING
Marex 360 CC var nem at styre med en fremragende kursstabilitet, der gør det nemt at sejle lange stræk uden autopilot, og var samtidig så præcis og livlig at styre, at båden også er sjov at sejle, når man vil have en mere sportslig sejlads.
Båden reagerede prompte og præcist på enhver kommando med rattet, og på den måde var den en stor fornøjelse at sejle. Vi prøvede også som sædvanligt at kaste den rundt i skarpe sving under høj fart for at finde bådens grænser og se, hvor meget den krænger ved hurtige kursskift. Det klarede Marex 360 også fint. Den krængede godt over i svingene, men uden det blev dramatisk.
Båden den stod fint fast i vandet, lavede ingen unoder og mistede overraskende lidt fart i svingene. Det er en manøvre man normalt ikke foretager ved almindelig sejlads, men den viser om man styrer forsvarligt ud af en pludselig krisesituation, og det kan man med denne Marex, der er meget tryg at sejle.