images/PLUS/Artikel/560/Dehler30OD/Dehler_30_OD.jpg
TEKST & FOTO ULF WESLEY JOHNSEN

SENSATION 17DL:

En lille charmør
til en fornuftig pris

Fritidsbåde produceret i Sydafrika er ikke netop hverdagskost i Danmark. Men nu har Ketner Outdoor hentet en 17 fods båd hjem, som er både sjov, hurtig og til at betale.


Ved broen i Ishøj Havn lå to af slagsen klar til prøvesejlads. Enæggede tvillinger – men den ene med en 50 hk Mercury, og den anden med en kraftig 90 hk Mercury OptiMax på hækken.

Der blæste friskt ude i Køge Bugt, og bølgerne var over en halv meter høje i den hidsige blæst. Men det skræmte ikke de friske fyre fra at give den næsten fuld gas og kaste bådene ind i de skrappe bølger.

At sejle ca. 30 knob i den slags sø kræver at man holder på hat og briller, specielt når man vender på en femøre for at se, om båden kan klarer mosten. I løbet af en lille halv time og en lidt fugtig fotosession, hvor de små Sensations mere fløj over vandet end gennem bølgerne, viste det sig at bådene var robuste nok, mens førerne fik nogle kraftige slag, når de valgte at slås mod de krappe, stejle bølger.

De var godt rystet efter sejladsen, men kunne med tilfredshed konstatere at den lille sydafrikaner var både hurtig og sjov at sejle, og godt kunne tåle både løft og slag uden at tage skade. Lidt sprøjt måtte de dog tage imod, fordi de valgte at udfordre elementerne. Inden for molen testede vi deres manøvreegenskaber og fandt at båden var præcis i styringen og kunne vendes på en femøre, både ved brug af bakgear og med gas/gearhåndtaget fremover.

Alt man behøver
Vel fortøjet ved broen blev det tid til en gennemgang af den nye Sensation 17 DL, som importøren har fået bygget med tanke på danske ønsker. Bl.a. er den selvlænsende og synkefri, og trods sine beskedne 17 fod udstyret med en L-sofa agter og bænke ude i siden foran styrepulten, så man kan snildt kan være fem voksne om bord uden at det føles trangt.

Båden er så solid at den kan sejles med hele 125 hk på hækken, men så skal man kende sit kram og huske at sejle med hovedet og ikke kun håndtaget. Her taler vi om en topfart omkring 45 knob (83 km/t.), og når skroget kun vejer kun 450 kg uden motor, skal man være på vagt, når man sejler stærkt. Denne båd, som andre, bliver følsom ved så store hastigheder, specielt i høje bølger.

De to både vi testede, sejlede små 30 knob med 50 hk og 36 knob med 90 hk. De ekstra hestekræfter gjorde 90 hk båden rigtig sjov at sejle. Men man kan nøjes med både 50 og 40 hk på denne lette båd, og alligevel trække vandski efter den på en meget kraftig sportskrog monteret på hækken. Båden har frække linjer og sort underskrog samt hvid overbygning og cockpit.

Samtidig har den alt det udstyr der behøves for sikker sejlads. Dvs. omdrejningstæller, speedometer, præcis styring, lænsepumpe, kraftig førerstol, indbygget fjernbetjeningsboks, navigationslys samt badestige om styrbord på den ene af to små badeplatforme på hver side af motorbrønden.


Konklusion
Alt i alt en fin lille åben daycruiser, som med sin længde på 5,10 m og en bredde på 2,10 m byder på et fint cockpit med et godt sæde, bænke samt et lille sæde helt fremme. Alle bænke har god stuveplads under. Vinduet midtskibs giver nem passage fra for til agter, og båden har en god førerplads, et stort handskerum i modsatte side til grej, kopholdere samt fire fortøjningsklampe, to for og to agter. Båden scorer højt på en meget fornuftig pris. Her kan man blive bådejer for ca. 100.000 kr. Vælger man Sensation med f.eks. 40 hk Mercury er prisen lige under 100.000 kr. Vælger man en 50 hk Mercury F50ELPTEFI er pakkeprisen 104.990 kr. Vil man sejle rigtig stærkt, er en båd med en 90 hk Mercury 90ELPT OptiMax et godt valg. Pakkepris 119.990 kr. Skroget alene koster 65.662,50 kr.


Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.