TEKST & FOTO HENRIK HANSEN

Beneteau Flyer 8 Spacedeck

ALSIDIG OG SPORTY DAGSEJLER

Flyer 8 Spacedeck er nyeste generation i franske Beneteaus Flyer-serie med outboard-motorer. Vi har været en tur på vandet med den rummelige nyhed, der er en sporty walkaround dagsejler for hele familien. Vores topfart var 43 knob.


Beneteaus nye Flyer 8 Spacedeck er en ægte sporty walkaround og seneste udvikling i Flyer-serien som blev fornyet i 2014. Derfor må denne Flyer 8 ikke forveksles med den tidligere Beneteau motorbåd Flyer 8 fra 1989/90, der var en mere traditionel, rummelig båd med kahyt og indenbordsmotorer.

Bredden på 2,53 meter betyder at Flyer 8 kan trailes. I Danmark kræver det dog, at man har en velvoksen bil og et udvidet kørekort til kørsel med en trailer med en totalvægt over 750 kg. Vægten af Flyer 8 Spacedeck er lidt over 2000 kg med en 350 hk motor.

Det giver en dejlig frihed til lettere at kunne sejle i fremmede farvande, hvorimod store- søsteren Flyer 8,8 er for bred til at køre på trailer. Til gengæld må man med Flyer 8 Spacedeck give afkald på storesøsterens minimalistiske køjer og pantry i cockpittet, og derfor er nyheden primært en dagsejler. I styrepulten er der dog blev plads til toilet og køleskab.

De to walkaround søskende er ellers meget ens i udtrykket med et meget bredt forskib oppe i dæks- og tofteniveau, der giver en utrolig rummelighed i forskibet og er med til at undgå, at båden dykker med stævnen ned ad store bølger. Til gengæld er stævnen skarp og dyb i de sejlende linjer, så båden kan kløve bølgerne.
Vi sejlede Flyer 8 Spacedeck omkring 10 sømil syd for Barcelona i Spanien. Det var på en dag med let vind og en moderat sø på toppen af en solid Middelhavs-dønning, der er helt typisk for dette farvand. Derfor måtte vi prøve bådens egenskaber i mere krap sø med vores egne og andre bådes hækbølger.

Vi kunne få båden op at plane i løbet af få sekunder ved 12-13 knob med sit AirStep2-skrog og toppede fartmæssigt først ved 43 knob med testbådens potente 350 hk nye Suzuki 350A motor med DuoProp på hækken. Vi var tre voksne om bord og der var ca. 300 liter benzin i tanken. Flyer 8 er således en sporty båd, der kan tilfredsstille de fleste fartglade speedbådssejlere.

Den patenterede AirStep2-teknologi giver ifølge Beneteau hurtigere planing og bedre brændstoføkonomi, fordi Airstep2 trækker luft ind under skroget og danner en tynd luftpude, der reducerer friktionen.
Sejler bedst ved planing
Vi fandt at en fornuftig cruisingfart er omkring 22-28 knob ved 3900-4300 omdrejninger. Det er både med hensyn til økonomi, rækkevidde og komfortabel sejlads.
Suzuki-motorens benzinforbrug steg ret jævnt fra 2000 og op til ca. 4300 omdrejninger. Derefter steg det mere markant op til maks. fart og gashåndtaget i bund ved 6000 omdrejninger.
AirStep2 skulle også give en mere komfortabel sejlads under fart i bølger. Dette kan være vanskeligt at efterprøve i praksis. Vi kunne dog konstatere at Flyer 8 sejlede rimelig blødt ved høj fart i dønningerne, og vi kunne faktisk notere rimelig nemt og læseligt på vores pc i op til 31 knob ved 4500 omdrejninger. Derefter blev det sværere at skrive, men vi kunne alligevel notere læseligt op til ca. 36 knob, mens vi sad fremme i båden på passagersædet.
Hvis vi havde siddet på sofaen agter, ville vi også nemt kunne skrive ved fuld fart, hvor vi også ramte hækbølger rimelig blødt, den høje fart taget i betragtning.
Når Flyer 8 var helt oppe at plane konstant ved over 15-16 knob og op i området med god cruisingfart, båden gik forbavsende roligt gennem dønning og bølger.

Mere badeplatform med en motor
Vi prøvede også at kaste Flyer 8 Spacedeck hård rundt i skarpe sving for at teste den for unoder. Båden var nem og præcis at styre og krævede ikke mange kræfter med sin hydraulisk styring, og den opførte sig pænt og trygt i vores sving, hvor den selvfølgelig skred lidt med hækken, men alligevel stod ret godt fast i vandet. På intet tidspunkt var vi i nærheden af at miste kontrol med båden.
Mens storesøsteren 8.8 har to motorer, så er Flyer 8 Spacedeck designet til blot en enkelt motor. Dermed har man ikke den sikkerhed ved motorstop som med to motorer på hækken, og man har heller ikke de samme manøvremuligheder som to motorer giver. Til gengæld tynger en enkelt motor ikke agterskibet så meget som to, og som familiebåd har en enkelt motor den klare fordel at man har kunnet gøre de to badeplatforme større. Det er desuden muligt at få Flyer 8 Spacedeck leveret med bovpropel som ekstraudstyr.
Testbåden havde bovpropel, som vi dog kun benyttede for at konstatere, at den virkede efter hensigten. Med en motor på hækken kan mange havnemanøvrer dog klares nemmere med bovpropellen.

Enkel og god styrepult
Vi både stod og sad fint og styrede bag bådens styrepult, der var enkelt og fornuftigt instrumenteret. Testbåden havde et display fra Suzuki med kurs og fart fra GPS, samt alle relevante motorinformationer, men man kan også få båden med display fra andre motorfabrikanter eller få den leveret med et Garmin multiskærm med kortplotter og mulighed for at hente motorinformationer til skærmen. Gas/gearhåndtaget sad hensigtsmæssigt på styrepulten, præcist hvor man intuitivt griber ud efter det med højre hånd.
Fører- og passagersæderne var fritstående og velpolstrede pilotsæder, som man kan få med to varianter af vandafvisende stof. Begge sæder har en forkant, der kan vippes ind over sæderne, så de giver bedre støtte til bagdelen og bedre plads til at stå ved rattet. Vindskærmen gav rimelig godt læ for fartvinden. Testbåden havde en T-top i sort til at beskytte mod sol og regn med indbyggede holdere til fiskestænger, men det er ekstraudstyr. Forpulpitten, søgelænderet omkring forskibet og gribelisterne agter er som standard i sortlakerede rustfri stålrør. Agter har båden en bøjle i kraftig rustfri stål til f.eks, at trække vandski og wakeboards.

Tre store stuverum under dørken
Foruden de to pilotsæder ved styrepulten, så er Flyer 8 Spacedeck udstyret med en bred sofa agter til tre personer, hvor ryglænet kan lægges ned, så man får en solseng i stedet. Desuden er der i cockpittet agten for styrepulten så den også kan åbnes når sæderne i borde er slået ud.
et smart folde-ud-sæde i fribordet i hver side. Det betyder at man enten kan have et stort åbent cockpit til fisketuren, eller have 6-9 siddepladser omkring et cockpitbord til hygge- og frokostture med familie og venner. Forskibet har tre faste tofter, så der er rigeligt med siddepladser til de 10 personer, der må være om bord ifølge CE-godkendelsen.
En af fordelene ved at have outboard motor er især at det giver mere plads om bord, fordi man får stuveplads i stedet for motorrum. Flyer 8 har tre gode stuverum under dørken med hver sin luge.

Konklusion
På vores testtur med Flyer 8 Spacedeck kunne vi konstatere at det er en moden, gennemtænkt, sødygtig og letdrevet sporty båd, som vi hurtigt kom oppe at plane med. Båden gik rimelig blødt i bølgerne, og var behagelig at sejle. Selv ved topfarten på 43 knob.
Det er samtidig en alsidig walkaround dagsejler til alt fra fiskeri til sporty leg med vandlegetøj og hyggelig sejlads med familie og venner.



Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.