Bådmagasinet tog ud at sejle med Søren Vesth fra Team Garmin i Køge Bugt netop som regnen tog en pause. Før vi forlod havnen fik vi demonstreret et meget bredt udvalg af udstyr, som gør båden til en effektiv lystfiskerbåd, når man ligger ude på vandet for at hive frisk fangst om bord.
På førerpladsen foran skipper er der ikke meget plads tilbage rundt om rattet. Søren indvier os i den nye vidunderlige verden af Garmin elektronik, der siger sparto, og som skal hjælpe teamet til maksimal fangst hver gang der fiskes.
Skipper og en kammerat sidder højt på gode sportssæder, og har godt udsyn gennem de høje vinduer. Det flade tag over førerpladsen med gennemsigtige kalechevinduer på vinduesprofilen giver læ og tørvejr, når regnen kommer. At Seafox er bygget til fiskeentusiaster er der ingen tvivl om.
Fra man sætter foden på den brede ræling med indfældede stangholdere til de meget kraftige stivere rundt om styrepulten. På disse er der også solide stangholdere. På det store kvadratisk agterdæk kan fire mænd fiske uden at gå i vejen for hinanden. Man føler sig tryg her på grund af det meget høje fribord. Mod hækken findes en stor fiskebrønd og der er stuveplads til udstyr og grej under luger i cockpittet og på hækken, hvor der også er en badestige ved motorbrønden.
Vil man overnatte, kan 1-2 personer krybe til køjs i den lille kahyt, hvor der også er plads til et Porta Potti. En rund luge i fordækket samt koøjer slipper godt med dagslys ind i kahytten.
To motorer – en sikkerhed
Søren valgte to lige store motorer, i stedet for en lille og en stor. Begge kan let indstilles til den rigtige trollinghastighed, og skulle den ene motor svigte vil man stadig komme hurtigt til og fra fiskeområderne. Med begge i brug er man nærmest flyvende til og fra havn.
Desværre fik vi ikke testet båden i grov sø, men med to villige 100 hk Yamaha påhængsmotorer løftede den ca. to tons op i plan på små 6 sek. Efter indstilling til perfekt plan sejlede vi godt over 37 knob. Den hydrauliske styring, med to motorer på samme system, fungerede som den skulle, og båden var nem og præcis at manøvrere. En 19 graders V-bund synes rigtig til en båd, der også skal kunne klare høje bølger og kuling under fiskeri.