TEKST & FOTO JØRN FINSRUD

TIL FISKERI OG HYGGESEJLADS

TRE SMÅ OG PRAKTISKE BÅDE

Bådmagasinet tager dig med om bord i tre af slagsen, alle helt enkle og stort set vedlige- holdelsesfrie. Både, der tåler det hele og som kan trækkes på en lille trailer og parkeres i haven eller garagen.

De små både kan bruges til fiskeri store dele af året, og det er muligt at have den med på mindre ferieture, hvor man under transport kan benytte den som et ekstra stort bagagerum, dog uden at den overbelastes.


Vi prøvede en Crescent 470 fra den svenske producent, som også har en bred vifte af mindre både til fiskeri og hyggesejlads samt de to mindste både fra norske Pioner, der har været et velkendt mærke i Danmark gennem mange år.
Alle er åbne både, men med solide skrog og plads til 4-5 personer om bord. Og her taler vi, lidt afhængig af valg af motorstørrelse, om en totalinvestering på fra ca. 20-60.000 kr. Det er billigt sluppet for at komme ud på vandet og få nogle gode oplevelser.

Crescent kører med et jolleprogram fra 3,8- 4,7 m til meget gunstige priser. De valgte Pioner- både på henholdsvis otte og 10 fod er også enkle og solide samt kan fås til fornuftige priser.
Lad os gå om bord sammen.

”STOR” CRESCENT 470
Når man sidder om bord i Crescent 470, 4,70 m lang, fornemmer man, at her er rigtig god plads. Med værftets mere end 50 års erfaring ved de hvordan hver ledige centimeter om bord udnyttes.
Med det meget høje fribord følger man sig tryg specielt mht. børnene, og midtertoften og forhøjningen i stævnen, som også kan benyttes som siddeplads, har god plads til selv lange ben. Samtidig er der plads til en ekstra person på toften agter ved siden af styrmanden.

Vores båd var monteret med en Yamaha F20 hk påhængsmotor, der løftede båden fint op i vandet og sejlede 21 knob med en mand om bord. Ved fuld gas på motoren vil forbruget ligge på omkring seks liter benzin i timen.
Den relativt høje stævn, V-bunden og den brede ræling giver en tør båd. Der er solide kroge og fortøjningsklamper for og agter. Årene har fået plads helt ude om læ så de ikke generer. Under samtlige tofter er der store stuverum med plads til masser af fiskegrej og udstyr.

Der er god plads til fem voksne på de tre tofter for, midtskibs og agter. Mellem midt- skibs- og agtertoften er der flere kvadratmeter til f.eks. garn og grej.
Båden kan leveres i flere udstyrsvarianter, bl.a. med styrepult, men så mister man lidt af den gode plads til fiskegrej og garn.
Der er fem års skroggaranti på det synke- frie skrog, som er CE-godkendt af Norske Veritas. Pris for båd: 30.990 kr. Pris for på- hængsmotor F20, der fås i tre udgaver fra 23.990-30.990 kr. Med andre ord en god fisker/turbåd til ca. 60.000 kr.
ROBUST PIONER 8
Også den norske producent, Pioner, har siden 1946 produceret 300.000 mindre enkle og solide både, der ikke kræver det store vedligehold.
Vi gik først om bord i den lille Pioner 8, der kan sejles enten ved hjælp af årer eller med en lille 2-4 hk påhængsmotor på hækken.
Båden er synkefri, rotationsstøbt i polyethy- lene og har dobbelt skrog, der er frostsikret og tåler en hårdhændet behandling uden at tage skade.
Det er kun plads til tre personer om bord i båden, der vejer 54 kg. Længden er 2,42 m fra for til agter, og bredden er 1,34 m.
Med andre ord kan den løftes på land af to personer og vendes med bunden opad, så
den holder tør. Den egner sig godt som slæbe- jolle, og kan tåle at blive slæbt i op til 30 knobs fart, samt som ekstra båd til børnene, når man ligger i havn.
Ligger man for svaj, vil den med motor være praktisk til sejlads ind i havnen eller ind på stranden.

Er man alene om bord kan den plane med fire hk på hækken.
Dybt fribord og god balance samt med åre- gaflerne monteret midtskibs for bedst mulig effekt, når årene skal benyttes. Fire praktiske håndtag, to på hver side, gør det lettere at løfte båden. Fortøjningsklampen er placeret på rælingen fremme og den solide slæbekrog et stykke nede i stævnen giver mulighed for at få det rigtige slæb. På toften agter kan sidde to personer.
Båden kræver minimalt vedligehold – en vask i ny og næ er alt som behøves for at den ser pæn ud. Den leveres i farverne rød og grå, og er produceret af Cipax.
Det bedste ved denne båd er prisen. Den koster kun 12.500 kr. Vælger man en Yamaha F2 to hk til 6690 kr. eller en Yamaha F4 fire hk til 8200 kr., får man båd og motor for hhv. 19.190 og 20.700 kr., som er fornuftigt.

PIONER 10 – TO FOD MERE
Synes man at otte fod er lige det mindste, og gerne vil have en lidt større båd med plads til fire voksne om bord, vil Pioner 10 være et godt alternativ. Her kan sidde to på midtertoften og en helt fremme og en agter.
Bredden er 1,37 m og længden 3,05 m. Dvs. ca. en halv meter længere end Pioner 8. Det lyder ikke af meget, men det er det.
Man får i P10 god plads til fødderne, uanset hvor i båden man sidder, og samtidig er der god plads til stor bagage mellem midtskibs- toften og stævnen.
Vægten er øget med 20 kg, så båden bliver noget tungere at baske med. Men igen er her to håndtag på hver side af båden. Er man to til at bære, skal man løfte 37 kg hver. Det kan de fleste nok klare.
Her kan man med den størst tilladte motor, en seks hk påhængsmotor, sejle op i plan og komme godt over syv knob.

Men er man flere voksne om bord med en gennemsnitsvægt på ca. 80 kg, må man nøjes med at sejle noget langsommere. Det vil være godt nok for mange, som ikke er bidt af fart- djævelen. Igen en synkefri båd med dobbelt- skrog samt god stabilitet, og så sejler den godt og har et dybt fribord.
Den er som sin lillebror på otte fod vedligeholdelsesfri ud over en vask nu og da.
Fortøjningsklampe i stævnen, hvor også et solidt slæbehul er støbt ind nær vandlinjen. Åregafler er placeret midtskibs med plads til årene ved styrbords ræling.
Alt i alt en praktisk lille båd, der også kan sejles med en fire hk påhængsmotor med kort ben. Med denne motor vil båden sejle 6-8 knob, afhængig af hvor mange der er om bord.

Pris for en Pioner 10 er 15.000 kr. Motoren på enten fire eller seks hk koster henholdsvis 8200 kr. og 9590 kr. Man får båd og motor for mellem 23.200 og 24.590 kr., og så er man godt sejlende.

Alle tre både importeres af Yamaha Danmark og sælges af Yamaha-forhandlere over hele Danmark.



Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.