Derfor prisvinder
Grunden til at Beneteaus Flyer-både vinder priser, skyldes det intelligente moderne design med en virkelig bred, firkantet stævn. Det er noget, der giver stor plads fremme, men samtidig er skro- get i bunden kraftigt, dybt V-formet i forskibet til at skære bølgerne, og bred agter, hvor der er en skarp kant i siderne, der sikrer stabilitet. Båd- ens skrog er udstyret med Air-Step, der betyder, at der trækkes luft ind under skroget, når det planer, som båden gør fra 16 knob.
Ifølge Beneteau giver Air-Step mindre frik- tion på bunden af skroget og dermed et mindre benzinforbrug. Vi målte benzinforbruget til 20,6 liter benzin i timen, når vi sejlede 16,4 knob med to gange 200 hk fra Suzuki. På kun fem sekunder kom vi op at plane og følte motorens stor overskud om bord. March-farten er omkring de 24 knob, hvor benzinforbruget er på cirka 24 liter i timen. Her er omdrejninger på 4.000, og det giver meget lidt motorstøj under sejlads. Fyrer man helt op for de japanske motorer og sejler 38,5 knob, med tre mand om bord og en halv tank med 200 liter i, sluger motorerne i alt 66,1 liter i timen.