images/PLUS/Artikel/560/Dehler30OD/Dehler_30_OD.jpg
TEKST & FOTO HENRIK HANSEN

GREENLINE 39:

Vælg mellem diesel, hybrid eller EL-motor

Vi har sejlet en tur med den nye komfortable slovenske cruiser Greenline 39 i en dieselmotorversion, hvor vi havde en topfart på 25 knob. Mere tålmodige og mindre fartglade sejlere kan vælge en hybrid eller en version med kun en el-motor.


Den nye Greenline 39 er den næstmindste båd i slovenske SVP Yachts Greenline serie af halvplanende både fra 33 til 48 fod, der alle leveres i tre motorversioner, nemlig som hybrid med diesel og el-motor, kun med el-motor eller blot med dieselmotor.

Vi har været en god lang tur på vandet med Greenline 39 i versionen med dieselmotor. Vores testsejlads foregik på Øresund i en frisk nordvestlig vind og en moderat krapsø i farvandet mellem Dragør og Nordre Røse ved Sundby, hvor strømmen var sydgående 0,8-1,0 knob. Båden har fast propelaksel og har som standard bovpropel.

Den testede båd havde desuden en hækpropel, og det var en klar fordel, da vi sejlede ud af den gamle havn i Dragør i frisk vind. En fast aksel foran et ror giver aldrig samme adræthed i havnemanøvrer som med drev på hækken. Med Greenline 39 kunne vi dog manøvrere langt mere adræt end hel- og halvplanende motorbåde med drev.

Ved at bruge bov- og hækpropellerne kunne vi snurre rundt med båden som det passede os, og da Greenline 39 har et lille kølprofil, så stod båden bedre fast i vandet i den friske vind end både med planende skroglinjer.

Da vi sejlede ud af havnen, havde vi en følelse af at sejle en gedigen deplacementbåd, men følelsen ændrede sig helt, da vi kom ud i renden og lukke op for Yanmar motorens otte cylindere og 370 hk. Med fuld gas nåede vi op at plane omkring 16 knob på blot 11-12 sek. og nåede topfarten på omkring 25 knob på 24 sekunder. Det er ganske flot med en halvplanende båd og blot en enkelt motor.

Overgangen til planing er helt glidende og næsten umulig at mærke. Accelerationen er dejlig potent, og alligevel er Greenline 39 på ingen måde en sports-cruiser. Til gengæld er det en fremragende cruiser, der sejler robust og trygt med en venderadius på tre-fire bådslængder. Uanset hvor meget vi drejede rattet og roret i borde, så kunne vi ikke få båden til at krænge ret mange grader og intet ryger på dørken i de vildeste sving, der netop aldrig bliver vilde.

Båden har også en god retningsstabilitet. Med den aktuelle Yanmar motor fandt vi at en fart fra planegrænsen og op til 19 knob ved 2700 til 3000 omdrejninger er en god og rimelig økonomisk cruisingfart, hvor man kan komme langt omkring i en fart. Samtidig lå båden roligt i vandet med et rimelig fornuftigt støjniveau.
STOR KONSOL TIL KORTPLOTTER
Bådens fører har et fint overblik over det velorganiserede instrumentbord, hvor man nemt kan nå alle knapper og funktioner. Kortplotteren og skærminstrumenter til autopilot og motor er placeret i en stor konsol, der heldigvis lige præcist ikke spolerer udsynet, men som efter vores mening også kunne være lidt lavere.

Til gengæld kan den vist rumme selv de største kortplottere på markedet. Der er plads til to på førersædet om styrbord, der har en praktisk pølle på forkanten, som kan vippes op på selve sædet og fungere som lændestøtte, når man foretrækker at stå op og styre. Sædet er placeret højt af hensyn til udsynet, og derfor er der en plade under rattet, som man kan folde ned til at hvile fødderne på, når man sidder ned og styrer. Der er en skydedør ved siden af førersædet, så føreren hurtigt kan komme ud på ringdækket.
SALON OG COCKPIT I ET PLAN
Indretningen af Greenline 39 er moderne til komfortabelt ophold om bord med dørken i salonen, cockpittet og badeplatformen i et plan, og med et par trin ned til bådens to kahytter samt toiletrum i forskibet.

Man kan således gå i et plan fra salonens velpolstrede sofagruppe fremme i båden, forbi det L-formede pantry og ud for at sætte sig med fødderne i vandet. Salonen er meget lys med meget store vinduer hele vejen rundt og skydevinduer i ruftaget.

Båden har ikke et klassisk passagersæde i salonen, men til gengæld er den U-formede sofa trukket helt frem om bagbord i salonen, så alle kan sidde nogenlunde samlet under sejladsen. Båden sejler så stabilt, at denne løsning fungerer fint.

Bordet i sofaen kan sænkes, så man får en ekstra dobbeltkøje. Bag førersædet er der en slags skænk med bordplads, skabe til f.eks. pantryet og et LED-tv, der hæves op gennem en luge i bordpladen med et tryk på en knap og sænkes på samme måde.

Helt agter om styrbord står et helt almindelig højt køleskab og en mindre fryser foroven i et skab. Der er en stor glasskydedør mellem salonen og cockpittet. Apteringen i testbåden var udført i valnøddefiner med kraftig åretegning, men der kan vælges andre træsorter.

ALTID 230 VOLT OM BORD
Greenline 39 er som standard udstyret med en automatisk inverter, så man altid har 230 volt om bord. Derfor er induktionskomfuret, ovnen, køleskabet og fryseren i pantryet til 230 volt.

Det L-formede pantry er placeret om bagbord mellem sofaen og dørene ud til cockpittet. Pantrybordet og vasken samt bådens toiletbord er af Kerrock, der er et kompositmateriale med næsten samme egenskaber som Corian, bare væsentligt billigere. Kerrock er f.eks. modstandsdygtigt overfor UV-lys og kan tåle både høje varmegrader, skarpe knive og de mest udbredte rengøringsmidler.

Vinduet, der afgrænser pantryet ud mod cockpittet, kan vippes op under hardtoppen med en gasfjeder, så det nærmest bliver et udepantry. Samtidig kan man forlænge pantrybordet ud i cockpittet, ved at vippe en plade ned, som også kan fungere som en lille bar. Den potente V8 Yanmar motor ligger under en stor velisoleret luge midt i dørken i salonen, hvor det er rimelig nemt at komme til motoren og servicere den. Der er indbygget automatisk brandslukker i lugen.
HÆK I BEDSTE SEJLBÅDSSTIL
Bådens rummelige cockpit er overdækket af en hardtop, der blot er en forlængelse af ruftaget over salonen, og har et par gode kistebænke til at sidde på. Der er et kæmpestort stuverum under to store luger i dørken.

Testbåden havde teak i cockpittet, på badeplatformen og sidedækket. Det er ekstraudstyr, og man kan desuden også tilvælge kunstig teak. Agter kan hækken i bedste sejlbådsstil vippes ned som badeplatform. Det sker let, og lidt langsomt med en el-motor, så man skal bare trykke på en knap, når hækken skal vippes ned eller op.
DOBBELTKØJE MED ET SNUPTAG
Ejerkahytten i forskibet er generøst rummelig og lys med to gode køjer i borde, der med et snuptag kan samles til én fritstående dobbeltkøje. Der er vinduer i ruffet hele vejen rundt og vinduer i fribordet, så der er et godt lysindfald, og oppe under dækket er der fine stuverum.

Desuden er der gode garderobeskabe med hylder i begge sider. Båden har et stort fælles toiletrum, dog med ekstra indgang fra ejerkahytten. Her er toiletbord, toilet og gode stuverum samt en helt separat brusekabine, der lukkes af med en glasvæg og en glasdør.

Testbåden havde elektrisk toilet, der er ekstraudstyr. Gæstekahytten er en typisk kahyt under salonen med to gode køjer. Her er dog mere højde end vi plejer at se samt en lille sofa og et garderobeskab. Vi synes faktisk det er en udmærket kahyt at sove i, eller bare til at trække sig lidt tilbage og slappe af.
DIESEL, HYBRID ELLER EL-MOTOR
Greenline 39 fås med i alt fire motorvalg. Testbåden var udstyret med en V8 Yanmar 8LV motor på 370 hk, mens det er standard med en Volvo Penta D3 motor på 220 hk.

Man kan også vælge en hybridløsning, H-drive, med Volvo D3 motoren og en 10 kW el-motor med integreret 7 kW generator og opgraderede batterier.

Endelig fås båden med ren E-drive i form af en 50 kW Torqeedo i80 el-motor. I hybridversionen kan Greenline 29 sejle en topfart på 16,2 knob og en cruisingfart på 12 knob med dieselmotorer, der har en rækkevidde på op til 290 sømil.

Med el-motoren kan hybriden sejle en topfart på seks knob, en cruisingfart på fire knob og det giver en rækkevidde på op til 20 sømil. Med el-motorversionen er topfarten 12 knob, cruisingfarten syv knob og rækkevidden er op til 60 sømil. Disse data er fra værftet.
KONKLUSION
Greenline 39 var et meget tiltalende bekendtskab på vores testtur, hvor båden opførte sig særdeles fornuftigt til komfortabel cruising.
Den kan føles som en deplacementbåd, men var alligevel ganske potent, når vi lukkede op for den store Yanmar motor.

Det var fantastisk at manøvrere båden i havn med både bov- og hækpropel, når båden har fast aksel. Det er også spændende, at man kan vælge versioner med hybrid eller udelukkende el-motor. Den sejlede dieselversion er den hurtigste udgave, så vi kan med sikkerhed sige, at de andre versioner også sejler godt.

Indretningen er moderne og praktisk til både en frokosttur på vandet en sommerdag eller en længere ferietur, hvor den kan være komfortabelt lukket i dårligt nordisk vejr eller som en stor åben terrasse på varme sommerdage. Prisen for testbåden på 3.376.794 kr er mange penge, men man får også en stor rummelig langtidsholdbar båd i et tidløst design, og med et væld af avanceret teknisk udstyr.

BÅD 556

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.