Den nye Greenline 39 er den næstmindste båd i slovenske SVP Yachts Greenline serie af halvplanende både fra 33 til 48 fod, der alle leveres i tre motorversioner, nemlig som hybrid med diesel og el-motor, kun med el-motor eller blot med dieselmotor.
Vi har været en god lang tur på vandet med Greenline 39 i versionen med dieselmotor. Vores testsejlads foregik på Øresund i en frisk nordvestlig vind og en moderat krapsø i farvandet mellem Dragør og Nordre Røse ved Sundby, hvor strømmen var sydgående 0,8-1,0 knob. Båden har fast propelaksel og har som standard bovpropel.
Den testede båd havde desuden en hækpropel, og det var en klar fordel, da vi sejlede ud af den gamle havn i Dragør i frisk vind. En fast aksel foran et ror giver aldrig samme adræthed i havnemanøvrer som med drev på hækken. Med Greenline 39 kunne vi dog manøvrere langt mere adræt end hel- og halvplanende motorbåde med drev.
Ved at bruge bov- og hækpropellerne kunne vi snurre rundt med båden som det passede os, og da Greenline 39 har et lille kølprofil, så stod båden bedre fast i vandet i den friske vind end både med planende skroglinjer.
Da vi sejlede ud af havnen, havde vi en følelse af at sejle en gedigen deplacementbåd, men følelsen ændrede sig helt, da vi kom ud i renden og lukke op for Yanmar motorens otte cylindere og 370 hk. Med fuld gas nåede vi op at plane omkring 16 knob på blot 11-12 sek. og nåede topfarten på omkring 25 knob på 24 sekunder. Det er ganske flot med en halvplanende båd og blot en enkelt motor.
Overgangen til planing er helt glidende og næsten umulig at mærke. Accelerationen er dejlig potent, og alligevel er Greenline 39 på ingen måde en sports-cruiser. Til gengæld er det en fremragende cruiser, der sejler robust og trygt med en venderadius på tre-fire bådslængder. Uanset hvor meget vi drejede rattet og roret i borde, så kunne vi ikke få båden til at krænge ret mange grader og intet ryger på dørken i de vildeste sving, der netop aldrig bliver vilde.
Båden har også en god retningsstabilitet. Med den aktuelle Yanmar motor fandt vi at en fart fra planegrænsen og op til 19 knob ved 2700 til 3000 omdrejninger er en god og rimelig økonomisk cruisingfart, hvor man kan komme langt omkring i en fart. Samtidig lå båden roligt i vandet med et rimelig fornuftigt støjniveau.
STOR KONSOL TIL KORTPLOTTER
Bådens fører har et fint overblik over det velorganiserede instrumentbord, hvor man nemt kan nå alle knapper og funktioner. Kortplotteren og skærminstrumenter til autopilot og motor er placeret i en stor konsol, der heldigvis lige præcist ikke spolerer udsynet, men som efter vores mening også kunne være lidt lavere.
Til gengæld kan den vist rumme selv de største kortplottere på markedet. Der er plads til to på førersædet om styrbord, der har en praktisk pølle på forkanten, som kan vippes op på selve sædet og fungere som lændestøtte, når man foretrækker at stå op og styre. Sædet er placeret højt af hensyn til udsynet, og derfor er der en plade under rattet, som man kan folde ned til at hvile fødderne på, når man sidder ned og styrer. Der er en skydedør ved siden af førersædet, så føreren hurtigt kan komme ud på ringdækket.
SALON OG COCKPIT I ET PLAN
Indretningen af Greenline 39 er moderne til komfortabelt ophold om bord med dørken i salonen, cockpittet og badeplatformen i et plan, og med et par trin ned til bådens to kahytter samt toiletrum i forskibet.
Man kan således gå i et plan fra salonens velpolstrede sofagruppe fremme i båden, forbi det L-formede pantry og ud for at sætte sig med fødderne i vandet. Salonen er meget lys med meget store vinduer hele vejen rundt og skydevinduer i ruftaget.
Båden har ikke et klassisk passagersæde i salonen, men til gengæld er den U-formede sofa trukket helt frem om bagbord i salonen, så alle kan sidde nogenlunde samlet under sejladsen. Båden sejler så stabilt, at denne løsning fungerer fint.
Bordet i sofaen kan sænkes, så man får en ekstra dobbeltkøje. Bag førersædet er der en slags skænk med bordplads, skabe til f.eks. pantryet og et LED-tv, der hæves op gennem en luge i bordpladen med et tryk på en knap og sænkes på samme måde.
Helt agter om styrbord står et helt almindelig højt køleskab og en mindre fryser foroven i et skab. Der er en stor glasskydedør mellem salonen og cockpittet. Apteringen i testbåden var udført i valnøddefiner med kraftig åretegning, men der kan vælges andre træsorter.