TEKST & FOTO TROELS LYKKE

Targa 30.1

Når andre sejler ind,
så sejler Targa 30.1 ud

Den originale offroader Targa 30.1 giver den berømte Targa-følelse med rå sejlegenskaber, praktiske løsninger, solidt skrog og teak-aptering. Den finske styrehusbåd er båden til fisketur med drengene eller ferietur med familien.


Finske Targa-både rækker kraftigt ud efter den aktive sejler. Ham eller hende, der har dykkerudstyr med, den, der vil fiske, eller bare til sejleren, der nyder fartglæden. Og det kan vel og mærke gøres året rundt. Vi sad lunt og godt inde i den oprejste kahyt på styrehusbåden Targa 30.1, mens oliefyret kørte, og der var fem grader udenfor.
Sejlerbukserne fik jeg aldrig på, her var tørt og godt, dog fik jeg lidt skumsprøjt på tøjet, da jeg styrede på toppen af den sporty weekendsejler.

Targa tager ud
Vi mødte ikke mange både på fjorden i Aabenraa. For når andre både sejler ind, går Targa ud, også når det blæser. Selv med 24 knob kan båden sejle i bølger. Det skyldes den skarpe V-formede stævn, der gør, at stævnen skærer bølgerne som en kniv i blødt smør. Sejlegenskaberne løftes også af et stift skrog, der er bygget solidt og med skum, hvilket gør, at båden er synkefri, men største betydning er dog, at bølgerne næsten ikke kan høres, når skroget møder bølgerne.
Her sejler man ikke i et tyndt yoghurtbæger, hvor skroget slår sig i søen, og hvor man kæmper med kondens. Testen viste, at båden er en sand offroader på vandet. Bølgerne stod ud til siden, da vi med over 20 knob planede af sted i krappe bølger, der slog helt op til os på flybridgen.
Planer ved 15 knob
Med en af Volvo Pentas store motorer, D6-400, planede vi allerede ved 15 knob efter seks sekunder. Båden er nemlig sporty. Topfarten rundede akkurat de 34 knob for den 5,5 ton finne. Værftets egne målinger fortæller, at Targa 30.1’eren kan sejle 36 knob. De fortæller samtidig, at marchfart-området er på mellem 22 og 28 knob. Her bruger båden mellem 1,6 og 1,8 liter pr. sejlet sømil, svarende til 34 liter diesel i timen og op til 50 liter i timen ved hhv. 2500 og 3000 omdrejninger, mens forbruget ved en topfart stiger til 2,3 liter, pr. sømil, svarende til 81 liter i timen. Båden fås med tre forskellige seks cylinder-enkeltmotorer og tre typer mindre motorer, hvor du har to fire cylinder-motorer med 225, 260 og 300 hestekræfter. Med to af de store motorer ryger farten op på 42 knob, hvor marchfart-området er på mellem 23 og 30 knob. For mig virkede den enlige, store D6-400 hk rigeligt. Der var masser af overskud, når den rev os gennem bølgerne, så vinduesviskerne måtte i aktion. Motorlyden var svag, da båden er godt isoleret, og motoren samtidig er placeret helt agter, hvor man har en helt fantastisk, praktisk adgang, når den skal serviceres.

Rat kan vippes
Man sidder godt og højt i det velpolstrede førersæde, hvor rattet kan vinkles helt bagud, hvis man ønsker at sidde ned, hvor en fodstøtte også kan slås op – også til to på co-pilotsædet. Vil man stå op, kan rattet skubbes næsten 90 grader frem, så man kan styre mere optimalt. Denne feature vidner også om, at sejleroplevelsen vægtes højt hos Targa-sejlere. Udsynet er fint 360 grader rundt fra de store lodrette vinduer, der kun har få blinde vinkler skråt bagud i hver side. Ved siden af finder man et dobbelt co-pilotsæde, der kan vendes om, når man er i havn. Det giver plads til fem personer i den lille kahyt, hvor der er rigelig mulighed for udluftning med to skydedøre og en luge i toppen. Vil du have endnu bedre udsyn, kan du gå op på den lille flybridge. Her er udsynet unikt, og har man en gast om bord, er det et godt sted at styre båden på plads i havnen. Flybridgen kommer også til sin ret på en sommerdag, hvor man ønsker at mærke vinden, når man planer løs eller blot sejler stille og roligt. Der er tre sæder på flybridgen, så man også her kan have selskab.
1) Ryglænet på passagersædet kan skubbes frem og tilbage, så det danner en U-sofa omkring salonbordet.
2) Rattet kører helt uden friktion, og det kan vippes næsten 90 grader bagover i en såkaldt helikopterstyring. På den måde kan man enten stå op eller sidde ned og styre.
3) Ankeret er praktisk placeret i styrbord side, så man lettere kommer om bord. En stige kan foldes ned foran stævnen.
'4) Vask og gasblus er placeret i pantryet, hvor der kun lige er plads til minimalistisk madlavning.
Under pantryet er der skuffer og skabe til køkkengrej og bestik . Salonen er apteret i en udsøgt høj teak-kvalitet. 
5) Der er tre sæder på toppen af den lille flybridge, hvor der er et godt udsyn.
Fodbøjler til fører- og passagersæde kan skubbes ind og ud og giver en solid støtte til fødderne.


Windy 27 Solano Spec 08Tre motorvalg
Volvo Penta D6-330 er standardmotor i C330, og den giver ifølge Sealine en topfart på 25-26 knob. C330 leveres desuden med enten to Volvo Penta D3- 220, der giver en topfart på op til 31 knob, og den meget potente Volvo Penta D6-400, som den testede båd var udrustet med.

S330V med outboard motorer
Sealine har netop søsat en ny version S330V af sports- modellen, der drives af to Mercury Verado outboard motorer på hver 300 eller 350 hk. Sealine C330 kan ses og prøves på Båd- og vandsports-messe Ishøj Havn 31. august til 2. september 2018.

Båden var savnet
Targa 30.1 kom i 2016 – fem år efter seneste model i 2011. Værftet Oy Botnia Marin AB, der siden 1976 har været kendt for at producere både i høj kvalitet, har været god til at forfine detaljer på deres Targa-både. Targa 30.1, der koster 2,3 mio. kr. sejlklar, placerer sig mellem Targa 27 og 32. ”For værftet handler Targa om design, koncept og kvalitet,” forklarer importør Henrik Reese.

”Driftssikkerheden og den kontante måde at sejle båden på er et must for vores Targa-købere, som aldrig er i tvivl om produktet,” siger Henrik Reese, der havde solgt denne model til en sej kvinde i Assens.

Targa-bådene findes i dag i følgende modeller: 23-25-27-30-32-35-37-39-42-44 og 46. Både, som du kan se på havene verden over. Targa er nemlig blandt verdens mest solide brands for praktiske motorbåde, hvor man også kan sejle på ferie – selv når det blæser. I mange år har der været op mod et års ventetid for at kunne få leveret en Targa, og sådan er det stadig.

Konstruktion og koncept
Båden, der produceres i Finland, er vakuumstøbt efter de nyeste krav og kvaliteter. Det indvendige skrog er skummet op med polyesterskum, som gør båden synkefri. Skummet er flammehæmmende og samtidig lydisoleret, derfor høres bølgerne meget svagt. Båden føles stiv og er i perfekt balance. Finishen i apteringen er i udsøgt kvalitet.

Targa 30.1 er til weekendture eller længere ture med familie eller venner, især for dem der vil være udenfor, hvilket ses af det store for- og agterdæk. Man kan sagtens gå rundt på hele båden, hvilket er smart, når der fiskes, men også når man sejler båden i havn. Om læ findes der fem regulære sovepladser – der kan også sidde fem personer og spise, men pantryet er lille, når der skal laves mad. Båden er også primært til den aktive sejler, der er søstærk som båden og også tør sejle i hårdt vejr, da båden er skabt til at klare det.

Konklusion
Targa 30.1 begejstrer hele vejen rundt. Du føler dig meget tryg om bord, og man kan glæde sig over de praktiske detaljer og den robuste udførsel. Apteringen er virkelig flot udført i udsøgt teaktræ. Targa er et hot brand i verdensklasse, men heller ikke den billigste 30 fods motorbåd i klassen. Men med en pris på 2,3 mio. kr, inklusive alt udstyr, er gensalgs- værdien til gengæld meget høj.
Det mærkes tydeligt, at værftet også bygger Targamodeller til erhvervsbrug, som f.eks. patruljebåde til politiet, taxibåde og redningsbåde.



Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.