images/PLUS/Artikel/560/Dehler30OD/Dehler_30_OD.jpg
TEKST & FOTO ULF WESLEY JOHNSEN

AMT S-200:

 En herlig båd

DEN SENESTE VERSION AF DEN SØSTÆRKE OG VELSEJLENDE AMT S-200 VISER EN RELATIVT LILLE FINSK HURTIGSEJLER, DER BYDER PÅ HØJ SIKKERHED, ET GODT SKROG OG EN FORNUFTIG INDRETNING.


Vi sejlede ud i skærgården i de tusinde søers land en smuk dag i AMT S-200 fra ”Advanced Marine Tech”, et finsk værft kendt for sine både og evnen til innovation på et højt plan.

30.000 både bygget på 30 år borger for kvalitet – og det er lige hvad man får, når man går om bord i AMT S-200. Ud over den høje kvalitet på skrog og indretning, oplever man en velsejlende båd med god balance og en 20 graders V-bund, der er skræddersyet til båden og får den til at sejle behageligt gennem både store og små bølger.

Den kaster vandet godt til side og er relativt tør selv ved høje hastigheder. Vi sejlede i en frisk brise med bølger på ca. en halv meter. Med 150 hk Honda heste monteret på hækken kan man rigtig lege med båden. Uanset hvordan man vender og drejer på det sporty rat, følger snuden den præcise hydrauliske styring og kommer hurtigt op i fart, når man retter op efter lidt vilde svingmanøvrer.

Båden falder helt rigtigt ind i kurverne, og som skipper fornemmer man skrogets gode balance og kontrol, selv når vi udfordrer båd og motor. Hondas 4-takts motor er relativt støjsvag, så selv ved fuld gas kan skipper og passager høre hinanden uden at råbe højt. Sidder man på bænken agter skal båden ned i fart før man får ørenlyd.
EN GOD PAKKELØSNING
Producenten har bestræbt sig på at tilbyde kunden en båd, der dækker flere behov – med andre ord en god ”pakkeløsning”, som er in nu om stunder. Det betyder bl.a., at der er meget omfattende standardudstyr om bord i AMT S-200 – udstyr som ofte skal tilkøbes i en række konkurrenter.

I vores testbåd fandt vi f.eks. badestige, reservebrændstoftank, brandslukker, bådshage og åre samt komplet fortøjningspakke med fendere, anker og tovværk.

En anden god ting er de mange aflåselige stuverum til udstyr og grej. Der er solide håndlister og pulpit i rustfrit stål, åbning i stævning for nem landgang, fire fortøjningsklamper. Ankerbrønd og stuverum under luge findes på badeplatformen og rundt om helt båden er en meget robust fenderliste i hærdet pvc, der beskytter mod hårde stød.

Et stort plus er også den integrerede brønd på hækken til kalechen. Ved ændring i vejret kan kalechen hurtigt og nemt løftes og sænkes på plads. Skipper og passager sidder rigtig godt i bådens to offshore-stole med god støtte både i lænd og sider, og der er fin plads til lange ben samt fodstøtter. Instrumentering er enkel, effektiv og overskuelig med kortplotter lige foran rattet. Gear/ gashåndtaget er monteret på skottet lige til skippers højre arm.

Front- og sidevinduerne i fem dele er monteret i kraftige rustfrie stålrammer med vinduesviskere. Det midterste vindue løftes og åbner til fordækket, som du kommer til ad tre brede trin på lugen til den lille kahyt. Foran passagersædet er et lukket rum f.eks. til søkort, kikkert m.m. Båden har kopholdere flere steder samt 12 V-udtag. Et lille køleskab kan der også blive plads til om bord.
FEM SIDDER GODT
Der er god plads i cockpittets midte, netop fordi man har valgt at lægge den lækre U-sofa helt agter mod hækken og ud i begge sider.
Mellem frontsæderne, der kan drejes for kontakt med personerne i sofaen, er to konsoller med en lille vask og et gasblus. Bag disse sidder fire voksne rigtigt godt, mens fem nok vil føle sig lidt klemt. Man sidder i de koksgrå vandafvisende sofaer betrukket med Sandatexmateriale, der giver god siddekomfort.
På den testede båd var der teak på fordækket, dørken i cockpittet, trappetrinene fremme, de to badeplatforme og i kahytten.

TO SOVER GODT
Bådens relativt høje fribord giver en god tryghedsfornemmelse, og højde nok i kahytten til et lille kemisk toilet samt soveplads til to, hvis man ikke er for lang. De tykke madrasser med beige betræk danner bunden i en god dobbeltkøje, og over køjerne er hylder til opbevaring.

Det lille bord er fastgjort oppe under ruffet i en solid ramme, når det ikke er i brug enten som bord mellem sæderne eller som bund for dobbeltkøjen – rigtig smart. Her nede er et koøje i hver side og begge kan åbnes for udluftning og ventilation.

VELLYKKET DAYCRUISER
Alt i alt en meget gennemtænkt og smart lille familiebåd som et par, der ikke kræver masser af plads, godt kan sejle på ferie i, hvis man vælger at investerer i f.eks. ferskvand og toilet om bord. Hvor hurtig der skal sejles, bestemmes af valget af motorstørrelsen. Vi sejlede med 150 hk – en herlig motor, der giver ca. 40 knob på fladt vand. Men kan man nøjes med 115 hk på hækken sparker den stadigt godt derudad, og måske er 30 knob hurtig nok for de fleste?

STANDARD- OG EKSTRAUDSTYR
Vigtigt standardudstyr er fastmonteret benzintank på 140 l, reservetank med 10 l, lanterner, stuverum og kahyt der kan låses, to ankerbrønde, manuel lænsepumpe, anker og tov, 12 V-udtag, garage til kalechen, brandslukker, fortøjningsliner, køleskab, lille vask, offshoresæder, hynder ude og inde, belysning og elektriske gennemføringer.

Som ekstraudstyr kan det måske friste med en komfortpakke med teak i hele båden som på testbåden, ekstra vinduesviskere, bord med fod, kemisk toilet, gasblus, varmer, sportsbøjle, trimplan, havnekaleche, 40 l trykvandstank, 2,5 m slange, radio/cd med to højtalere og kølbeskytter.


Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.