De moderne marinedieselmotorer er forholdsvis lettere, mere effektive og får plads selv i mindre både. Motorudbuddet er stort og langt flere bådmodeller har i dag varianter med såvel indenbordsmotor, benzin eller diesel, som med påhængsmotorer.
Et svært valg hvis man ikke ved hvad der passer bedst til familien og økonomien. Denne gang har vi sat en 250 hk påhængsmotor og en 260 hk indenbordsmotor på hver sin helt nye og smarte XO 240 RS Open bygget i aluminium.
Bådene har identiske skrog, og det eneste der er anderledes er af gode grunde agterspejlet. Bådene er 7,52 m lange med badeplatform og 5,70 m i vandlinjen. Bredden er 2,28 m og vægten 1150 kg uden motor. Båden med påhængsmotoren klarer fra 150 og op til 300 hk, mens indenbordsvarianten klarer benzin- og dieselmotorer fra 190 hk og op til 260 hk.
Yanmar 6BY2-260Z-ZT370
Indenbordsmotoren kom på markedet for tre år siden og er baseret på samme motorblok som BMW bruger til bilmodellen X5. Motoren er en 6-cylindrede diesel med 3 liters cylindervolumen med moderne common rail brændstofindsprøjtning, dobbelt kædetrukket overliggende knastaksler, 24 ventiler, turbolader og intercooler.
Effekten er 260 hk og vægten 427 kg inkl. drev. Drevet er Yanmars eget ZT370 med Duoprop og hydraulisk stift, der blev introduceret i 2009, og som sammen med den elektroniske regulering giver en silkeblød betjening. Udvekslingen på dette drev er 1,97:1. Med motoren følger også et LCD-instrument, hvor man kan aflæse motordata m.m. Motoren er NMEA 2000 kompatibel..
Suzuki DF250
Påhængsmotoren er en ny 55 graders V6-motor med en cylindervolumen på 3614 cm3, og har dobbelt overliggende knastaksler og fire ventiler pr. cylinder samt elektronisk brændstofindsprøjtning.
Motoren har Suzukis VVT-teknik (Variable Valve Timing), hvilket kortfattet indebærer at indsugningsventilerne justeres kontinuerligt for at give bedst mulige drejningsmoment ved lav- og mellemregisteret. DF250 er kompakt med krumtappen forskudt i forhold til drivakslen og tilsluttet et reduktionsgear. Motorens tyngdepunkt er dermed centreret og samtidigt flyttet fremad.
Selv knastakselkæden med hydraulisk strækkere bidrager til den kompakte konstruktion. 263 kg vejer den ekstra lange model. Altså 164 kg mindre end Yanmar dieselmotoren. Med den nye Suzuki DF250 får man et elektronisk reguleringshåndtag med i købet (fly by wire). At sejle med elektronisk håndtag er betydeligt lettere end med et mekanisk.
Instrumentsystemet som følger med motoren er omfattende. Den nye omdrejningstæller indeholder ud over analog omdrejningstæller et digitalt display med information om bl.a. brændstofforbrug, motortemperatur, volt, antal sejltimer, kølevandstemperatur m.m. Fartmåleren indeholder triptæller, tankmåler, dybdemåler, badevandstemperatur m.m. Al information løber gennem et enkel kabel fra motorens kraftfulde 32 bits computer, og motoren er NMEA 2000 kompatibel.