TEKST HENRIK HANSEN / FOTO HENRIK HANSEN

Carver C37 Coupe

Adræt & stilsikker planende luksuscoupe

De amerikanske luksuscruisere fra Carver er nu kommet til Danmark. Vi har været en tur på vandet og har testet værftets næstmindste motoryacht, Carver C37 Coupe, der viste sig velegnet til det skandinaviske klima.


Carver C37 Coupe på næsten 38 fod med badeplatform følger en af de nye trends for powerboats til cruising, med et meget fyldigt forskib over vandlinjen. Vi var derfor især nysgerrige efter, hvordan dette påvirker bådens sejlegenskaber.
Det fyldige forskib giver praktisk stor volumen i forkahytten, næsten svarende til en 2-3 fod længere båd med mere traditionelle motorbådslinjer. Der bliver også mere plads på fordækket, hvor båden har en bred solseng.
Under fordækket er der volumen til en helt rektangulær queen-size og delvist fritstående dobbeltkøje, mens der stadig er god plads til toiletog separat bruserum mellem forkahytten og salonen nogle trin oppe. Under fordækket er der også indgang til en god gæstekahyt med stor rektangulær dobbeltkøje.
Vi sejlede Carver 37 med to 260 hk 3,0 liters TDI Mercruiser dieselmotorer i Køge Bugt syd for Dragør i en let vind og en let krapsø. Bådens to motorer er bygget over en VW-turbo dieselmotor, der er ombygget af Mercury til powerboats. Testbåden var desuden udstyret med Mercurys joystick Axius manøvrekontrol.
Med dagens forhold planede C37’eren ved 1314 knob og accelererede op at plane på blot 12,5 sekunder, mens det tog os ca. 30 sekunder at nå dagens topfart på 28,4 knob. Vi kunne trimme stævnen lidt op og ned, men det påvirkede kun farten minimalt.

Testbåden havde kun sejlet fra Dragør til den flydende bådmesse i Ishøj og retur indenfor de seneste måneder inden testen, så det er meget sandsynligt, at begroning på bunden har haft en reducerende effekt på 1-2 knob på topfarten under vores test. Vi fik oplyst at båden tidligere har sejlet lige over 30 knob.
Vi vurderede at Carver C37 Coupe har en fornuftig cruisingfart på 22-23 knob ved 3500 omdrejninger. Her sejler C37’eren ganske hurtigt med en behagelig sejlads, et rimelig lavt støjniveau og den bedste brændstoføkonomi med 3,25 liters forbrug pr. sømil, set som et fornuftigt kompromis mellem fart og forbrug.

Vores sejltur med C37’eren var ganske behagelig. Vi sejlede på ret fladt vand, men båden gik fint og rimelig blødt i de dønninger vi mødte og i vores egne hæksøer. Båden kløvede søerne kontant og helt uden rystelser.
Elektrisk bimini i ruffet
Ruffet dækker en god bid af cockpittet, og har desuden en elektrisk udtrækkelig bimini, der har ”garage” bagerst i ruftaget. Den kan både skygge i bagende sol og skærme delvis for regnen i dårligt vejr. Man skal bare huske, at den skal være tør, når den køres i garage.
Coupe motorbåde med soltag og delvist overdækket cockpit egner sig bedre til det ustadige danske klima end flybridgebåde, fordi man ikke har så stor glæde af flybridgen i dårligt vejr, mens man til gengæld kan åbne for sol og frisk luft med et stort soltag og et godt cockpit.

Skroget er designet med hård shine ved vandlinjen og små langskibs trin på selve undervandsskroget. Der ligger en stor gedigen bundramme i bunden af C37’eren, der er bygget af både strukturelle og ikke-strukturelle håndoplagte glasfibermåtter.
Under vandlinjen er bunden perleblæst, for at give den bedst mulige binding af bundmalingen, der er spraymalet på, for at give den glattest mulige bund at sejle på.

SYV MOTORVALG
Carver C37 Coupe kan leveres med ialt syv forskellige motorer fra Mercury og Volvo Penta. Det er de fem Mercruisere 6.2 liter Bravo 3 DTS 350 hk med Sea Core Stern Drive, 6.2 liter 350 hk Inboard Gas, 3.0 liter diesel 260 hk Stern Drive med Axius joystick, 4.2 liter diesel 370 hk B3 Stern Drive med Axius joystick og 4.2 liter diesel 335 hk inboard, samt de to Volvo Penta motorer D4 EVC 300 hk inboard diesel og D4 300 hk EVCE diesel med Stern Drive DPH.

Reagerer adræt og præcist
C37’eren var desuden meget kursstabil, så længe vi blot styrede minimalt på de rette kurser og egentlig bare lod båden styre sig selv.
Dagens første overraskelse var, at C37’eren virker meget adræt. Den er superlet at styre uden nogen nævneværdig friktion i Teleflex SeaStar’s hydrauliske styresystem. Samtidig reagerede den præcist og prompte på vores styring.

Den største overraskelse fik vi, da vi i cruisingfart smed båden rundt i et meget skarpt drej med rattet ”i borde”. C37’eren snurrede rundt i den mindste cirkel vi nogensinde har oplevet i en båd af denne type og størrelse. Det føltes ikke engang dramatisk, og vi kunne sagtens stå fast bag rattet, mens det fyldige forskib var helt nede og bære på vandet i svinget. Vi styrede endda kun med rattet, med samme omdrejninger på begge maskiner.
Vi havde et fint udsyn fra styrepladsen, lige undtagen når vi svingede skarpt, hvor vi skulle helt ned i knæ, for at se indad i svinget gennem vinduerne i salonen.

Salonen kan åbnes helt
Om læ i salonen og kahytterne under forskibet er C37’eren traditionelt velindrettet med gode lækre materialer og flot bådebyggerhåndværk. Det er vores indtryk, at der virkelig er kælet for detaljerne i denne båd.

Salonen er indrettet med et dobbelt passagersæde om bagbord med en U-sofa mellem dette og cockpittet. Passagersædet er også ryglæn i sofaen og kan skubbet frem og tilbage, alt efter hvor man sidder. U-sofaen kan tryllet om til en dobbeltkøje.
Om styrbord har båden en veldisponeret og overskuelig styreplads med motorinstrumenter og et multidisplay til navigation.

Båden har desuden et stort langskibs pantry om styrbord med kombiovn og køleskab og dybfryser med stållåger under pantrybordet.
Kælder under salonen
Carver C37 Coupe har et meget stort stuverum under den forreste del af salonen, hvor man går ned i rummet ad en lille stige. Her er bådens varmtvandsbeholder også monteret.
Apteringen er i mørkt kirsebærtræ, der har fået en særlig behandling med ultraviolet lys, der svarer til lang tid eksponering af træet i sollys. Det betyder, ifølge importøren Niels Stielund, at hvis f.eks en låge bliver beskadiget, så kan man købe en ny original til erstatning, uden at man kan se forskel på træet i den eksisterende apteringen og den nye låge.

Salonen er lys og luftig med døre agter, der kan åbnes fuldstændig ud mod bådens store cockpit fordi de er hængslede.
C37’eren har desuden en stor elektrisk betjent skydeluge i ruffet, så man kan få en meget åben salon i godt vejr og vind gennem båden, hvad enten man sejler eller ligger stille.
Der er en fast L-sofa med sofabord om bagbord og en sofa om styrbord i cockpittet – begge med store stuverum under. Sofabordet kan sænkes, så sofaen kan omdannes til en solseng.
Konklusion
Carver C37 Coupe er en cruisingbåd med høj komfort, der virker fornuftigt og gedigent skruet sammen. Indretningen er traditionel og fungerer godt.
Sejlegenskaberne viste sig at være gode og pålidelige, med det ekstra tvist, at båden også er adræt og sjov at sejle. Vi havde ikke mulighed for at give den ”tæsk” i større bølger, men C37’eren gik godt og rimelig blødt i de dønninger og bølger vi fandt.
C37’eren er prissat lavt i Danmark, så man får rigtig meget luksusbåd for pengene, trods prisen på 3.600.000 kr. for den testede båd.


Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.