TEKST & FOTO LARS LAURSEN

Quicksilver Captur 905

Skabt til småbådsfiskere

En rigtig fiskebåd kan man betegne Pilothousebådene, der er blevet testet og beskrevet før, men nu er der kommet et medlem mere til Pilothouse- familien. En stor storebror kan man vist godt kalde den nye model.


Med en egenvægt uden motorer på over tre tons og en bredde på knap tre meter, er det båd, der skal ligge fast i vandet.

Mange muligheder
Med en længde på 8,5 meter er der tale om et flydende sommerhus, eller fiskehytte om man vil. Godt nok skal man have en havneplads til båden, men båden kan anvendes hele året og med eller uden familien. Der er så at sige plads til det hele. Der er fine muligheder for, at minimum fire voksne kan overnatte i båden. Toilet og badeforholdene er i orden med separat toilet, der også er bruser. Det beskidte vand lagres i en septiktank. Ferskvandstanken, der indbygget under dæk, kan rum- me 100 liter. Der er også vask med rindende vand i styrehuset. Et gasblus og køleskab kan man også vælge at få monteret, når man bestiller båden, men det var ikke et tilvalg på testbåden.
Rummeligt styrehus
8,5 meter er meget i forhold til en småbåd af denne type. Det kan være en udfordring at fordele sol og vind lige i forhold til, hvor meget plads der skal gå til styrehuset, og hvor meget plads der skal gå til agterdæk. Begge dele er vigtige, og designerne har løst opgaven ganske fornuftigt. I styrehuset er der fin plads til, at fire mennesker kan sidde og spise omkring bordet i bagbord side.

Bordet kan slås ned, hvis man ønsker det. Skal der sejles langt, kan det ene sæde laves om, så to passagerer kan sidde og kigge i sejlretningen ved siden af kaptajnen. Kaptajnen sidder i en dejlig velpolstret stol med et sublimt 360 graders udsyn. I styrbord side, ud for kaptajnens stol, er der en skydedør, så man hurtigt kan komme ud på fordækket. Fordækket er rummeligt, og det er en fin fiskeplads, hvis man er på kastefiskeri eller fisker efter fladfisk.

Ankerbrønden kan rumme et passende anker til en båd af denne type og adskillige meter ankerline. Bliver der for varmt i styrehuset er der en tagluge, der kan åbnes og et vindue i hver side af bådens sejlretning.
Genialt dæk til fiskeri
Fra styrehuset er der en skydedør i tre dele, der er sidste forhindring, før man er på et stort rummeligt agterdæk, hvor to småbådsfiskere ikke kan gå i vejen for hinanden. Denne model er med en fiskestation, der med en elmotor kan køres frem og tilbage på dækket. Når man sejler, køres fiskestationen ud agter, når motorerne er i vandet, og når båden er i havn, kan fiskestationen køres frem, og motorerne kan tiltes helt fri af vandet. I hver side af båden er der to stangholdere – fire styks i alt. Bliver man træt af at stå op, er der et klapsæde, der hurtigt kan slås ud. På hver side af fiskestationen er der mulighed for gå ud til motorerne.

Ekstraudstyr er plader, der sidder i forlængelse af skroget, så der lettere kan laves inspektion af motorerne. På den ene af pladerne er der en badestige. Under taget lige ved skydedøren er der indbygget lys, der fint kan lyse dækket op. Når man skal ud i stævnen, er der lys ved hvert trin, så man undgår at snuble.
Let at styre
Testbåden er motormæssigt udstyret med 2 x 150 hk Mercury Verado påhængsmotorer. Agterspejlet er så bredt, at twin-montering er muligt. To motorer giver bedre navigationsmuligheder i havn, da båden nærmest kan vende på en tallerken, når den ene motor er sat i bak, og den anden sat i fremad-gear. Men hvis det ikke er nok, så er der også bovpropel på denne model. Med næsten 500 kg. motor på hækken, kan man tro, at der skal et par stærke arme til at styre båden. Styringen er el-hydraulisk, og det er overraskende let at styre båden – både i havn og ved høj fart. Motormæssigt lyder det federe med to maskiner frem for en. Når man køber en motor af denne størrelse, følger der et smartcraft instrument med.

Ekstraudstyr af dette instrument er en 4’ og 7’ tommers udgave. Med smartcraft kan man aflæse alle data fra motorerne – også brændstofforbruget. Der er ligeledes mulighed for at ændre omdrejningerne til trolling med ti omdrejninger i minuttet i op- eller nedadgående retning op til 1400 omdrejninger. På den måde kan man fintune trollingfarten. Topfarten på testbåden er 32 knob. Nogen vil måske mene, at det ikke er meget med så meget motorkraft, men det er også mange kilo, der skal flyttes. Ifølge instrumenterne er brændstofforbruget for to motorer to liter pr. sømil ved en marchfart på 25 knob. Det giver en aktionsradius på ca. 200 sømil svarende til ca. 370 km.
Flapser ikke standard og koster 9.975kroner, men de gør båden meget mere stabil at sejle i.
Med en pris på godt 800.000 kr. for en trollingbåd af denne størrelse er der sikkert nogen trollingfiskere, der synes, det er mange penge. Er man er to eller tre fiskere, der kan blive enige om at holde båd sammen, så er det samme pris som to fine trollingbåde. Afhængig af hvor man bor i landet, vil man være lidt begrænset m.h.t. fiskepladser, men omvendt kan man også overnatte i båden, som var det et sommerhus. Bådens størrelse gør også fiskeri mere behageligt, når vejret ikke er helt optimalt.


Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.