TEKST & FOTO HENRIK HANSEN

Jeanneau Leader 36

Sporty cruiser med nytænkt indretning

Jeanneau Leader 36 er årets nye lillesøster til sidste års vellykkede Leader 40 i værftets serie af sporty cruisere. Den nye lillesøster har fået en usædvanlig rummelig og funktionel aptering.


Den nye 36 fods Jeanneau Leader 36 er designmæssigt en ægte genetisk lillesøster til sidste års nye Leader 40, der var en vellykket fornyelse af værftets serie af sporty familiecruisere.
Den fire fod mindre nyhed udmærker sig især med en nytænkt og rummelig aptering om læ.

Vi sejlede Jeanneau Leader 36 Open på bugten ved Cannes i en let mellemluft og en næsten umærkelig krapsø, mens vi nøjedes med at kigge den enæggede tvillingesøster Sportop igennem i havn.

Bortset fra Sportop-versionens ruf over cockpittet, så var de to både helt identiske og var begge udstyret med samme 2x300 hk motorer til testsejladsen. Derfor er sejlegenskaberne også identiske. Næsten det halve af sportoppens ruf består af et stort soltag i glasfiber, der opereres elektrisk.
Leader 36 har et velfungerede V-formet skrog designet af den velrenommerede amerikanske båddesig- ner Michael Peters, der især er kendt for gode skroglinjer til offshore motorbåde. Det gav båden en behagelig og blød gang i testdagens lange, moderate dønning ude fra Middelhavet og egne og andre bådes hækbølger. Vi havde ikke andre muligheder for bølgesejlads i den lette vind og minimale krapsø på bugten.
Det gjaldt især ved cruisingfart, hvor vi sejlede behageligt blødt i dønningen.

Vi bemærkede ikke selv nogen nævneværdig, unødig støj om bord i 36 Open, når vi eksempelvis ramte dønningerne hårdt, men andre testsejlere i Cannes mente, at de hørte lidt for meget raslelyde fra soltaget og støj fra nedgangslugen i Sportop-versionen.

Leader 36 var hurtig og sjov at sejle, med en let, smidig og præcis styring fra bådens glimrende styre- plads. Præcist som vi kunne forvente af denne type sporty planende familiecruiser. Vi målte dagens top- fart til omkring 36 knob på testbådens Raymarine kortplotter, og det tog 17,5 sekunder at nå topfarten.
Leader 36 planer lige omkring 16 knob efter blot 6,6 sek. fra vi lå helt stille, og vi fandt, at en fornuftig og behagelig cruisingfart er mellem 20-25 knob. Fart- egenskaberne kan givetvis optimeres yderligere, når man lærer at fintune bådens to udenbords drev. Vi sejlede med G5 propeller.

Vores målinger af dieselforbruget viste desuden, at Leader 36 sejler mest økonomisk i forhold til fart og distance ved omdrejninger mellem 2500-3200 omdrejninger og 21-30 knob. Her har båden en ræk- kevidde på knap 200 sømil.
Fuld komfort i cockpittet
Det er italienske Garroni Design, der designet nyhedens linjer over vandlinjen og 36erens indretning. Det åbne cockpit har en funktionel aptering til at nyde sølivet fuldt ud i cockpittet i godt vejr. Her behøver man kun at gå ned om læ for at sove eller gå på toilettet. Cockpittet er identisk i de to versioner og i princippet også magen til cockpittet i Leader 40.
Open versionen er en ægte solskinscruiser, og i den lukkede Sportop version får man også meget sol ned, når man skyder det elektriske soltag væk.

Velfungerende styreposition
Cockpittet rummer en sofagruppe med bord, et pas- sagersædet forrest ved siden af en solseng lige bag vindspejlet, et udepantry, en kæmpe solseng agter og ikke mindst en stor ”teak-strand” med badestige bag hækken med en lille låge til at lukke cockpittet agter.

Leader 36 har også næsten helt den samme funktionelle førerplads som storesøsteren, med en overskuelig instrumentering og plads til testbådenes store multifunktionelle touchskærme fra Raymarine. Gas-gearhåndtagene sad præcist, hvor vi greb ud efter dem, og der er plads til motorstyring med joystick. Vi stod eller sad glimrende bag rattet.
Leader 36s innovative kombination af salon og ejerkahyt er vist aldrig set før. Her er kahytten i brug som salon,
men når skydedøren er i brug, den ses til højre, omdannes forskibet til en meget stor ejerkahyt med egen sofa og bord.
Ekstraudstyr i testbådene Open og Sportop
• Bowthruser
• Elektriske trimflaps
• Teak på badeplatform
• Landstrøm 230 V
• Batterilader
• Ekstra luger
• LED lys i trin
• Indirekte LED lys om læ
• Elektrisk toilet
• Horn
• Raymarine E97 kortplottet
• Raymarine P79 ekkolod
• Cockpitbord i træ
• Cupboard i cockpitpantryet
• Køleskab i cockpit
• Bruservæg og sædei toiletrum
• Tæppe i salon og kahyt
• Sonic lydsystem
• Anker og ankergrej
• Ray260 VHF og antenne
Trylleri i forkahytten
Mens cockpittets aptering er helt i tidens trend for denne type sporty motorbåde, så gemmer Gerronis største genistreg sig nede om læ. Her er storesøsterens store gæstekahyt under cockpittet bevaret med tre enkeltkøjer eller en dobbeltkøje og en sofakøje.
Motorrummet er reduceret lidt i forhold til Leader 40, men der er stadig flere fod mindre til salonen og forkahytten, hvor Gerroni har tryllet med rummeligheden på innovativ vis.
Umiddelbart rummer Leader 36s forskib en stor salon med en dobbeltkøje ude i stævnen. Bådens store toiletrum er placeret om styrbord og et lille pantry overfor om bagbord.

Skydedør åbner columbusæg
Salonen er funktionel og hyggelig, men det er ikke smart, at gæsterne i den midtskibs kahyt går på toilettet i det, der her er ejerkahytten.
Derfor har Garroni indført to skydedøre, der lukker ud mod den del af salonen, der rummer toiletrummet og pantryet. Nu er forkahytten pludselig en fin lukket kahyt med masser af udenomsplads, sofa, sofabord og stort garderobeskab. Med dette designgreb bliver Leader 36 næsten fuldt så rummelig som storesøsteren.
Konklusion
Jeanneau Leader 36 er næsten lige så rummelig for en familie, som storesøsteren Leader 40 – bare billigere og endnu lettere at håndtere i havn for en typisk duobesætning på grund af den mindre længde.
Leader 36 er velsejlende, sikker og ikke mindst en sjov båd til sporty familiesejlads. Begge versioner virker solide med en pæn kvalitet i apteringen, og begge er meget fornuftigt prissat i forhold til markedet.

Open versionen kan overdækkes med kalecher og bimini, men i forhold til det nordiske klima vil Sportop versionen nok være et klart valg for de fleste, fordi den er nemmere at holde lukket på vejrmæssigt dårlige dage.

Desuden kan soltaget altid skydes væk for sol og frisk sommerluft. Eventuelle generende lyde fra soltaget kan utvivlsomt justeres væk.


Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.