Leader 36 har et velfungerede V-formet skrog designet af den velrenommerede amerikanske båddesig- ner Michael Peters, der især er kendt for gode skroglinjer til offshore motorbåde. Det gav båden en behagelig og blød gang i testdagens lange, moderate dønning ude fra Middelhavet og egne og andre bådes hækbølger. Vi havde ikke andre muligheder for bølgesejlads i den lette vind og minimale krapsø på bugten.
Det gjaldt især ved cruisingfart, hvor vi sejlede behageligt blødt i dønningen.
Vi bemærkede ikke selv nogen nævneværdig, unødig støj om bord i 36 Open, når vi eksempelvis ramte dønningerne hårdt, men andre testsejlere i Cannes mente, at de hørte lidt for meget raslelyde fra soltaget og støj fra nedgangslugen i Sportop-versionen.
Leader 36 var hurtig og sjov at sejle, med en let, smidig og præcis styring fra bådens glimrende styre- plads. Præcist som vi kunne forvente af denne type sporty planende familiecruiser. Vi målte dagens top- fart til omkring 36 knob på testbådens Raymarine kortplotter, og det tog 17,5 sekunder at nå topfarten.
Leader 36 planer lige omkring 16 knob efter blot 6,6 sek. fra vi lå helt stille, og vi fandt, at en fornuftig og behagelig cruisingfart er mellem 20-25 knob. Fart- egenskaberne kan givetvis optimeres yderligere, når man lærer at fintune bådens to udenbords drev. Vi sejlede med G5 propeller.
Vores målinger af dieselforbruget viste desuden, at Leader 36 sejler mest økonomisk i forhold til fart og distance ved omdrejninger mellem 2500-3200 omdrejninger og 21-30 knob. Her har båden en ræk- kevidde på knap 200 sømil.