Motoren V8 350CE DPS
Vi sejlede med den potente 8-cylindrede Volvo Penta Aquamatic V8 350CE DPS på 5,3 liter og 350 hk med Z-drev og DuoProp. Motoren har en letvægts aluminiumblok og vejer 452 kg inklusiv drev og propel. Det giver motoren en usædvanlig høj ydelse i forhold til vægten. V8 350CE har direkte indsprøjtning, katalysator, et kompressionsforhold på 11,0:1 og kan løbe op til 5800 omdrejninger.
Cylinderne er på 99,6/92,0 mm. Motoren har variabel ventiltiming, som optimerer drejningsmomentet gennem hele accelerationen. Motoren har desuden bredbånds oxygen-sensorer, der optimerer motorens ydelse ved varierende brændstofkvalitet, og er med til at nedsætte udledningen af kulilte med op til 95 %.
Samtidig har motoren Volvo Pentas Elektronisk Vessel Kontrol, der integrerer motoren med al elektronik og valgfrie ekstra funktioner som f.eks. Powertrim Assistant, Cruise Control og Glass Cockpit.
Mulighed for udepantry
Windy 27 Solano har et passende stort cockpit til afslappet udeliv, med en stor solseng agter over motorrummet, der er sikret agterud med et ryglæn. Dette ryglæn kan hurtigt skubbes frem på skinner under hynden så det forvandles til et ryglæn på en magelig sofa agter.
Med to langskibs små sofaer, så kan der blive fem-seks siddepladser rundt om bådens cockpitbord, der er smart gemt af vejen under solsengen, der også fungerer som luge over motorrummet.
Når man vipper solsengen op, for at åbne motorrummet, bliver den holdt oppe af to kraftige gasfjedre. Under dørken i cockpittet er der to stuverum.
Desuden er der en lille luge til et stuverum i motorrummet, til f.eks. fendere, i det lille gangareal ved siden af solsengen, der fører ud til badeplatformen.
Den testede Windy havde indbygget bimini, med bøjlerne ganske diskret fældet ned bag de to langskibssofaer agter, og i en reces under den forreste del af solsengen. Det er dog ekstraudstyr.
Man kan erstatte den langskibs sofa om bagbord med en udendørs bar med keramisk kogeplade og et 49 liters skuffekøleskab.
Stort toiletrum om læ
Under fordækket rummer Windy 27 en over- raskende stor kahyt med en fin dobbeltkøje med god stuveplads under, samt et par mindre skabe lige indenfor skydedøren i formbøjet gennemsigtigt tonet plexiglas. I disse skabe findes også bådens eltavle.
Her om læ finder vi også et dejligt stort toiletrum, hvilket viser at Windy har lagt vægt på at det skal være en komfortabel båd med et fornuftigt toilet.
I den testede båd var der elektrisk pumpe på holdingtanken.
Konklusion
Efter nogle timer på vandet må vi konkludere at det er en speedbåd, eller måske rettere power- boat, der sejler sikkert og fremragende. Det var dejligt at opdage, at man kan sejle behageligt for fuld fart i en bådstørrelse som denne.
Det er ikke en billig båd, men motoren ydede en yderst potent indsats og vi havde en god følelse af gedigen kvalitet, både mens vi sejlede og da vi lå i havn. Det var en fornøjelse at sejle en speedbåd uden klapre- eller knirkelyde. Om den er dyr eller ej er en diskussion med ens egen sans for kvalitet.