Plads til småting
I forhold til fiskeri er der agter i hver side af båden plads til at have smågrej liggende uden at det er i vejen. Det kunne være en gaf, mindre grejæsker, tænger eller andet værktøj, der er rart at have lige ved hånden, men som ikke skal genere under fiskeri. Det er godt tænkt.
Fin brændstoføkonomi
På testbåden var der monteret en 225 hk Yamaha med ekstra langt ben. Til en båd på 1400 kg er det et motorvalg, hvor der er overskud til lidt af hvert. Det var ikke mange omdrejninger motoren skulle have, før båden planede.
Ved 3100 omdrejninger i minuttet var farten 20 knob og brændstofforbruget 22,5 liter i timen. Der var en svag summen fra motoren og ingen vindstøj i styrehuset. Ved 3500 omdrejninger var farten 23 knob og forbruget 27,6 liter i minuttet.
Ved fuld gas var omdrejningerne 5400 i minuttet og topfarten 40 knob.
Det kunne høres på motoren, men ikke mere end at man i styrehuset kunne tale sammen om at brændstofforbruget nu var oppe på 84 liter i timen! Ved den fart skal man ikke kigge efter brændstofforbrug, men holde øje med hvor man sejler, for båden flytter sig meget hurtigt hen over vandet. Med andre ord er der plads til 100 % powersejlads i små tre timer, før de 230 liter brændstof i tanken er sluppet op. Men så har man også sejlet ca. 115 sømil.
Let styring
Styringen er hydraulisk og fint tilpasset til den store motor. Det er en leg at dreje den store tunge motor, og båden har virkelig et godt tag i vandet, når der laves skarpe drej med 25 knob. Man kan virkelig mærke G-påvirkningen og skal holde godt fast. Det med at holde fast har designerne også tænkt på. Der er flere steder placeret praktisk håndtag, som passagererne kan gribe fat i.
Konklusion
Konklusionen er, at man med Reflex 720 HT Hardtop Chianti får utrolig meget båd for pengene i forhold til en tilsvarende på markedet. På det knap så positive plan, skal der en lidt større bil til, hvis båden skal bo på hjemmeadressen. Båden er meget velegnet til fiskeri, men kan også fungere som almindelig familiebåd. Testbåden havde masser af motoroverskud til at trække vandski.