TEKST & FOTO LARS LAURSEN

REFLEX 720 HT HARDTOP CHIANTI – TROLLINGBÅD FRA ”DOWN UNDER”

En stor trailerbåd

Reflex-bådene er designet i New Zealand, hvor de er gennemtestet til det yderste til at sejle på de store oceaner og selvfølgelig sødygtige og særdeles velegnede til fiskeri.


Med en længde på 7,2 meter og en bredde på 2,5 meter er der med Reflex 720 HT Hardtop Chianti ikke tale om nogen lille båd. Anbefalet påhængsmotor er fra 150 hk til 300 hk, og på agterspejlet er der gjort plads til twinmontering af motorer. Det vil sige at vælger man at sejle med en solo-motor, er der god plads til en mindre reservemotor på hækken. Bådens egenvægt uden motor er 1400 kg.

Der er med andre ord tale om en båd, der kan trailes, men så skal der en af de lidt større biler til at trække båd og trailer. Når man lægger godt 200 kg til en påhængsmotor, 230 liter brænd- stof, dobbelt batteriforsyning, diverse tovværk og anker oveni er vægten ved at være oppe over de magiske 1950 kg, der er maks. nyttelast for en 2500 kg bådtrailer.
Så derfor skal man op på en trailer med en totalvægt på 3500 kg. Vælger man ikke at fylde tanken op, kan båden lovligt trailes på en 2500 kg trailer. Båden er godkendt til en last på maks. 1200 kg. Har man en god dag på havet med fangst, skal man også tænke på den vægt, når der køres hjem fra fisketuren. Med mindre fangsten flyttes ud af båden under transport.
Flot og funktionelt design
Designerne har tegnet en flot båd, der ud over at se pæn og præsentabel ud, er funktions- dygtig og ikke mindst sejler rigtig godt. Der er et rummeligt styrehus, hvor tre personer kan sidde i stole beskyttet mod vind, vand og sol. Til- med er der blevet plads til en kahyt, hvor to voksne nemt kan overnatte. Her er plads til et søtoilet, hvis man ønsker det. Det er dog ekstraudstyr.
Kahytten har tre vinduer, så der om dagen kommer sollys ind. Designerne kunne måske overveje at lave kahytsdøren af et materiale, der er matteret transparent. Det kunne i dagtimerne give ekstra lys i kahytten, der kan låses af, så værdifuldt grej kan stuves sikkert af vejen, når båden ligger i havn.

Funktionelt styrehus
Vinduerne i styrehuset er lavet af hærdet glas, og udsynet er meget fint 360 grader rundt. Der er som standard ikke vinduesviskere, men de kan tilkøbes. Ved testsejladsen kom der ikke på noget tidspunkt vand på vindspejlet, selvom der blev sejlet powersejlads i mere end 30 minutter. Højden i styrehuset er god og giver fin ståhøjde til en passager på +1,85 cm.
På toppen af styrehuset er placeret seks stangholdere. Hvis man ikke er så høj, kan det være en udfordring at nå stængerne, men så må man have en skammel om bord eller op at stå på rælingen for at nå stængerne.

Skræddersyet bådindretning
Ved bestilling af en Reflex er der store muligheder for individuel indretning af båden efter kundens ønsker. Denne model var monteret med luge i styrehuset og en lille trappe i bagbord side til passagerer, der har udfordringer med at skræve over det 85 cm høje fribord.

Plads til småting
I forhold til fiskeri er der agter i hver side af båden plads til at have smågrej liggende uden at det er i vejen. Det kunne være en gaf, mindre grejæsker, tænger eller andet værktøj, der er rart at have lige ved hånden, men som ikke skal genere under fiskeri. Det er godt tænkt.

Fin brændstoføkonomi
På testbåden var der monteret en 225 hk Yamaha med ekstra langt ben. Til en båd på 1400 kg er det et motorvalg, hvor der er overskud til lidt af hvert. Det var ikke mange omdrejninger motoren skulle have, før båden planede.
Ved 3100 omdrejninger i minuttet var farten 20 knob og brændstofforbruget 22,5 liter i timen. Der var en svag summen fra motoren og ingen vindstøj i styrehuset. Ved 3500 omdrejninger var farten 23 knob og forbruget 27,6 liter i minuttet.
Ved fuld gas var omdrejningerne 5400 i minuttet og topfarten 40 knob.
Det kunne høres på motoren, men ikke mere end at man i styrehuset kunne tale sammen om at brændstofforbruget nu var oppe på 84 liter i timen! Ved den fart skal man ikke kigge efter brændstofforbrug, men holde øje med hvor man sejler, for båden flytter sig meget hurtigt hen over vandet. Med andre ord er der plads til 100 % powersejlads i små tre timer, før de 230 liter brændstof i tanken er sluppet op. Men så har man også sejlet ca. 115 sømil.

Let styring
Styringen er hydraulisk og fint tilpasset til den store motor. Det er en leg at dreje den store tunge motor, og båden har virkelig et godt tag i vandet, når der laves skarpe drej med 25 knob. Man kan virkelig mærke G-påvirkningen og skal holde godt fast. Det med at holde fast har designerne også tænkt på. Der er flere steder placeret praktisk håndtag, som passagererne kan gribe fat i.

Konklusion
Konklusionen er, at man med Reflex 720 HT Hardtop Chianti får utrolig meget båd for pengene i forhold til en tilsvarende på markedet. På det knap så positive plan, skal der en lidt større bil til, hvis båden skal bo på hjemmeadressen. Båden er meget velegnet til fiskeri, men kan også fungere som almindelig familiebåd. Testbåden havde masser af motoroverskud til at trække vandski.



Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.