TEKST & FOTO LARS LAURSEN

Ryds 628 DC

En daycruiser du altid kan have med Ryds 628 DC

En af svenske Ryds topbåde er 628 DC og den er mindste kabinebåd i deres program. Båden kan trailes efter en lidt større bil. Samtidig er Ryds 628 DC nem at tumle, hvis man sejler alene.


Ryds 628 DC er en daycruiser, der fint kan bruges til overnatning i havne eller ved den åbne kyst. Faktisk kan man sige, at det er en lille hytte på vandet. Dog mangler der et lille køkken og toilet (toilet er ekstraudstyr), hvis der er nogen i familien der er forvænte.
Båden kan bruges til mange formål: Tursejlads, solbadning, vandskisejlads eller anden vandsport samt fiskeri. Til den sidste kategori skal man nok passe lidt på at hynder og gulv- tæppet i bunden ikke bliver sovset ind i fiskeskæl eller fiskeslim. Bliver gulvtæppet for beskidt kan det hurtigt afmonteret for at blive renset.

Ens skrog
Bådens skrog er vakuumstøbt. Det giver et let og stærkt skrog i forhold til et traditionelt glasfiberskrog. Skroget er magen til Ryds 628 Sport, som vi tidligere har testet.
I DC-udgaven er der meget mere udstyr end i Sports-udgaven, hvilket betyder, at vægten for DC-udgaven er noget højere end Sports-udgaven. Nærmere betegnet 210 kg. Det er bl.a. hvad en kahyt, indbygget kaleche og sofagruppe gør af forskel.
Der er en fin kahyt, hvor der plads til at to personer kan overnatte selv i flere dage.

Køjerne er 2,1 meter, hvilket må være nogen af de længste køjer i både af denne klasse. I kahytten er der velpolstrede hynder, og plads til et transportabelt søtoilet (ikke med i standardpakken). Lyset kan enten komme fra lampen, der er installeret i toppen af kahytten eller fra lugen midt i loftet. På en varm sommernat, hvor alt er varmt, kan man have denne luge åben og lukke for med myggenettet. Ganske smart. Døren til kahytten er 2-delt og kan klappes sammen, så den ikke fylder så meget i cockpittet.
Velindrettet cockpit
I cockpittet er der udover sæde og rat til kaptajnen en fin og funktionel sofagruppe, der også kan bruges som solseng.
Den ene del af sofagruppen kan også bruges som passagersæde, når man sejler. Er man ikke for lang kan man også overnatte på hynderne i sofagruppen, hvis den heldækkende kaleche slås op for nattens dug. Under hver side af sofa- gruppen er der store stuverum.
I hver side af båden og ude agter er der hynder, der støtter i ryggen. Lige bag ved er bøjlerne til den høje kaleche gemt. Hele cockpittet kan dækkes af i tilfælde af regnvejr. Midt i sofagruppen er der plads til et lille bord med otte kopholdere.
Lidt underligt at der er plads til otte kopper, når båden er godkendt til seks personer?
I cockpittet sidder man godt beskyttet for vind og røgvand. Dørken er selvlænsende, og kommer der alligevel mere vand ind over end den selvlænsende dørk kan klare, er der under midtersædet agter en stor åben kanal til motor- brønden, hvor vandet hurtigt kan ledes væk.
Er kaptajnen under gennemsnitshøjden eller et større barn, er udsynet begrænset hvis man sidder ned i det lækre sæde. Så skal man stå op og styre. For at gøre opretstående sejlads mere behagelig, kan den forreste del af sædet skydes lidt op og tilbage, så kaptajnen kommer lidt højere op, hvis man ønsker det eller det kan være støtte til benene.

Smart fenderholder
Fenderne er ofte gemt væk i et stuverum, og når man skal bruge dem, kan der opstå panik, hvis man ikke er forberedt, men dette har designerne løst ved at have fenderholdere i bagbord side af cockpittet. Fenderne er lige ved hånden og alligevel ikke i vejen. Ganske godt tænkt.

Oplyste trin
Hvis kaptajnen eller en gast skal ud i stævnen for at betjene anker eller fortøjninger, er det ikke muligt at gå langs med rælingen. Der er nemlig ikke nogen. Eneste vej ud til stævnen er gennem den hængslede forrude i cockpittet.
Der er fire trin fra bunden af cockpittet op til soldækket. For nemmere at se trinene, når det er mørkt, er der blåt LED-lys under hvert trin. Det ser bare så godt ud i tusmørke. Et gelænder hjælper med at holde balancen, når man skal op og ned. Lanterne er også LED.
Fordækket kan bruges som soldæk og er om- kranset af et rustfrit søgelænder. I stævnen er en stor ankerbrønd, og ved siden af denne er der rustfrie ståløjer, hvori båden kan låses fast.

Lige til Garmin
Fra fabrikken er båden født med en Garmin transducer, der er støbt ind i skroget. Så er man fri for en hækmonteret transducer.
Det er med andre ord bare at købe og tilslutte et Garmin instrument, så er man sejlende på elektronikfronten. Under instrumentet er der Smart Craft instrumenter, der viser data om motoren, f.eks. temperatur og brændstofforbrug.

Motoroverskud på hækken
Maks. motorstørrelse er 150 hk som på testbåden. Der er motormæssigt ekstra overskud, og det er en herlig båd at sejle, hvor der virkelig sker noget, når der bliver rykket på gashåndtaget.
Til powersejlads og vandsport er det en for- del med et ekstra motoroverskud. Men mindre motorstørrelse kan også gøre det.

Ryds i Sverige har også testet denne 628 DC- model med 115 hk på hækken. Topfarten med 115 hk er opgivet til 39 knob (med CT-gearkasse). Testbåden med 150 hk nåede en topfart på 43 knob. Som alle ved, er det ved sådanne hastigheder, at en båd sejler mest uøkonomisk, og det tager ikke mange timer før de 150 liter brændstof, der kan være i tanken, er brugt. Med en march- fart på 20 knob er forbruget opgivet til 0,66 liter pr. sømil og ved 30 knob 0,85 liter pr. sømil.

Styringen er hydraulisk, og det er absolut intet problem at dreje den tunge 150 hk påhængs- motor med en hånd. Falder valget på en Ryds 628 DC med en 115 hk motor anbefales en 1500 kg bådtrailer. Så er der mange biler, der kan trække det sæt.
Går man efter maks. udnyttelse af påhængs- motoren, skal man trailermæssigt op i en 1800 kg’s bådtrailer. Her skal der en lidt større bil til at trække båden rundt på landevejene.

360 grader motorinspektion
Hækken er konstrueret lidt specielt. På hver side af motoren er en badeplatform, der gør at der kan laves motorinspektion 360 grader rundt om påhængsmotoren, mens båden er på vandet.
Får man noget i skruen, kan det fjernes uden at man føler, at der er risiko for at hænge ud over hækken og være lige ved at falde i vandet. I bagbord side er der monteret en kraftig badestige

Mulighed for ekstraudstyr
Ryds 628 DC har meget udstyr som standard, men der er en række tilvalg, som kunderne kan vælge mellem. Det er bl.a. toilet, vandskibøje, udendørs brus, 12 volts køleboks og stereoanlæg.

Konklusion
Ryds 628 DC er en flot båd, der samtidig er funktionel og velsejlende. Der er ikke rigtigt noget at komme efter – dog måske lige prisen, men man kan sammenligne den med en Volvo. Det er kvalitet, og alle ved hvad det står for. Det samme gælder for Ryds 628 DC.
Hvis man skal lægge til i en havn i kraftig sidevind, er der en del overbygning, som vinden kan få fat i. Ryds 628 DC leveres ikke med bovpropel.

På grund af størrelsen og mulighederne for at traile er båden relativ nem at tumle alene. Under sejlads sidder kaptajn og passagerer godt beskyttet bag det høje og dækkende vindspejl. Båden skær bølgerne rigtigt fint, og det er ikke meget vand der kommer ind i cockpittet.
Der er to års fabriksgaranti på RYDS bådene.



Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.