Motoroverskud på hækken
Maks. motorstørrelse er 150 hk som på testbåden. Der er motormæssigt ekstra overskud, og det er en herlig båd at sejle, hvor der virkelig sker noget, når der bliver rykket på gashåndtaget.
Til powersejlads og vandsport er det en for- del med et ekstra motoroverskud. Men mindre motorstørrelse kan også gøre det.
Ryds i Sverige har også testet denne 628 DC- model med 115 hk på hækken. Topfarten med 115 hk er opgivet til 39 knob (med CT-gearkasse). Testbåden med 150 hk nåede en topfart på 43 knob. Som alle ved, er det ved sådanne hastigheder, at en båd sejler mest uøkonomisk, og det tager ikke mange timer før de 150 liter brændstof, der kan være i tanken, er brugt. Med en march- fart på 20 knob er forbruget opgivet til 0,66 liter pr. sømil og ved 30 knob 0,85 liter pr. sømil.
Styringen er hydraulisk, og det er absolut intet problem at dreje den tunge 150 hk påhængs- motor med en hånd. Falder valget på en Ryds 628 DC med en 115 hk motor anbefales en 1500 kg bådtrailer. Så er der mange biler, der kan trække det sæt.
Går man efter maks. udnyttelse af påhængs- motoren, skal man trailermæssigt op i en 1800 kg’s bådtrailer. Her skal der en lidt større bil til at trække båden rundt på landevejene.
360 grader motorinspektion
Hækken er konstrueret lidt specielt. På hver side af motoren er en badeplatform, der gør at der kan laves motorinspektion 360 grader rundt om påhængsmotoren, mens båden er på vandet.
Får man noget i skruen, kan det fjernes uden at man føler, at der er risiko for at hænge ud over hækken og være lige ved at falde i vandet. I bagbord side er der monteret en kraftig badestige
Mulighed for ekstraudstyr
Ryds 628 DC har meget udstyr som standard, men der er en række tilvalg, som kunderne kan vælge mellem. Det er bl.a. toilet, vandskibøje, udendørs brus, 12 volts køleboks og stereoanlæg.
Konklusion
Ryds 628 DC er en flot båd, der samtidig er funktionel og velsejlende. Der er ikke rigtigt noget at komme efter – dog måske lige prisen, men man kan sammenligne den med en Volvo. Det er kvalitet, og alle ved hvad det står for. Det samme gælder for Ryds 628 DC.
Hvis man skal lægge til i en havn i kraftig sidevind, er der en del overbygning, som vinden kan få fat i. Ryds 628 DC leveres ikke med bovpropel.
På grund af størrelsen og mulighederne for at traile er båden relativ nem at tumle alene. Under sejlads sidder kaptajn og passagerer godt beskyttet bag det høje og dækkende vindspejl. Båden skær bølgerne rigtigt fint, og det er ikke meget vand der kommer ind i cockpittet.
Der er to års fabriksgaranti på RYDS bådene.