TEKST & FOTO LARS LAURSEN

Husky R8s

Finnmaster Husky R8s Hurtig V8-sportsbåd

Husky R8s har et særligt blikfang. Med matsort malet søgelænder og halvkaleche i samme farve kan man i en hurtig vending tro at der er tale om en specialenhed fra forsvaret. Det er ikke tilfældet, men farten er næsten lige så høj som når frømandskorpset er på patrulje.


Finnmasters designere har formået at kombi- nerer alle luksus og praktiske egenskaber ved en familiebåd med meget fin ydeevne, god håndtering og hurtig styring. Forskellen mellem S-versionen og den almindelige Husky R8 er et utroligt lækkert interiør i S-versionen. Den matsorte T-top bidrager selvfølgelig til S-modellens særlige look, og beskytter passagererne mod solen og vandstænk. Samtidig er den holder for radar radomen, der dog er ekstraudstyr.

Stor påhængsmotor
Testbåden er udstyret med den største motor til denne model – en F350 hk Yamaha V8. En kæmpe påhængsmotor der næsten vejer lige så meget som den yder hestekræfter. Nogen kunne måske mene at en mindre motor på hækken kunne gøre det, men en lækker sportsvogn med en 1,6 liters motor er ikke helt den rigtige kombination eller?
Over 50 knob på toppen
Yamaha F350 er oprindeligt lavet til store amerikanske både med plads til flere påhængsmotorer på hækken. Det betyder ikke, at en 350 hk motor ikke er velegnet på en mellemstor let aluminiumsbåd. Det er den så sandelig. F350 er en relativt stille motor, der samtidig kan levere kraftoverskud, når den bliver bedt om det. 8,5 sekunder efter start var farten 30 knob. 4 sekunder senere var den 40 knob. Efter Finnmasters egne målinger er topfarten 52 knob, men vi kunne på testdagen og næsten blankt vand ”kun” ramme 51,2 knob på toppen. Det er meget stærkt, men ikke ubehageligt.

Bag vindskærmen sidder fører og passager godt placeret for vinden. Motoren kunne man selvfølgelig godt høre med 5500 omdrejninger i minuttet. Ved fart over 40 knob er det vigtigt at linen til dødmandsknappen er solidt monteret til kaptajnen, hvis han skulle falde over bord. Men med et fribord på næsten en meter føler man sig som passager i båden godt beskyttet. Med en motoropsætning på 300 hk er topfarten 5 knob mindre på toppen. Der er ingen tvivl om at T-toppen tager lidt af topfarten, men den er samtidig med til at give båden det særlige look.

Fin aktionsradius
Sejler man powersejlads med fuld gas, skal man være forberedt på at det koster. Helt nøjagtigt over 120 liter i timer. Den indbyggede tank kan rumme 214 liter brændstof, så der er til under to timers maks. powersejlads. Lavere fart kan dog gøre det. Ved 3500 omdrejninger i minuttet er farten godt 31 knob og brændstofforbruget 1,36 liter pr. sømil. Det giver en aktionsradius på godt 150 sømil.
G-påvirkning
Husky R8s er utrolig nem at styre. Der er SeaStar hydraulisk servostyring, hvilket gør det til en leg at ændre kurs selv med en påhængsmotor på 350 kg på hækken. Tilmed er der mulighed for at højdejustere rattet. Bådens stærke konstruktion med en 19 graders skrogvinkel gør at grebet i vandet er resolut. Hvis man i høj fart tager et skarpt drej til styrbord eller bagbord, mærker man med det samme en kraftig G-påvirkning. Fartmæssigt går båden ikke ned i fart på grund af det store motormæssige overskud.

Black and white
Bådens farver er sorte og hvide i en flot kombi- nation. Det skal designerne have ros for. Skal man være lidt krakilsk, så burde Yamaha måske overveje at male deres påhængsmotorer i netop en af de farver, hvis hele båden med motor skulle være fuldendt og alt matchede. Polstring med syninger i puder og hynder er sorte og hvide. Stoffet er slidstærkt vandtæt Silvertex, som er pænere end vinyl og mere sikkert at gå på med våde glatte fødder. Det lysegrå dæk er syntetisk teak, der er vedligeholdelsesfrit.

God indretning
Foran førersædet er der plads til en 12 tommer plotter, et 12 volts udtag samt en velplaceret kopholder. Offshore-sæderne i cockpittet har vægtjustering, der absorberer stød i hårdt vejr. Fra kaptajnens plads er det nemt at overskue horisonten 360 grader rundt. Skulle der komme røgvand eller regn på vindspejlet, er der automatiske viskere i begge sider af båden. Den store Garmin plotter og Yamahas fire tommer skærm med motoroplysninger er godt placeret og nem at aflæse.

Flere anvendelsesmuligheder
Anvendelsesmulighederne for denne båd er mange. Det kan være en båd, der ligger fast i vandet eller på en bådtrailer. Tursejlads eller vandsport kan kombineres i denne båd. Med masser af plads til venner eller en stor familie, kan man vel næsten også kalde den for en familiebåd. Ved sofagruppen ude agter kan der monteres et bord (ekstraudstyr), hvis man ønsker det. Er man mere til en solseng, så er det også en mulighed. En af tingene fra ekstraudstyrspakken er et 50 liters køleskab, så mad eller drikkevarer bliver holdt kølige på en varm sommerdag. Badeplatformen agter er meget velegnet til vandsport og badning.

Stærk og let skrogkonstruktion
Husky R8s leveres med flere standard features, der er ekstraudstyr på Husky R8’s søskende. Det er bl.a. bovpropel, syntetisk teak, T-top, Fusion stereoradio, servostyring, vandskistativ med mere. R8s’erne er også forstærket på hækken for at tage ekstra kraft og vægt af F350. Hele skroget er lavet af 5083 aluminium, der er 5 mm tykt i bunden, yderligere forstærket med 8 mm langs kølens bånd for ekstra stivhed og 4 mm i siderne. Det giver en stærk og let båd, når man sammenligner med størrelsen. Særligt bovpropellen er vigtig at fremhæve, da båden uden kan være lidt svær at manøvrere i havn med sidevind og kun en motor.



Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.