Man skal ikke sidde længe bag rattet i Faster 560 før man opdager at båden viser kvaliteter også i lidt urolig sø fra modsejlende trafik. Den er stiv og stabil, styringen helt ok og med 90 hk monteret på hækken er den faktisk sjov at sejle.
Med denne motorstyrke sejler båden hurtigt, og har kræfter nok til at komme op i plan, hvis man ikke overlaster båden. Med tre voksne mandfolk på omkring 300 kg var der ingen problemer med at få den relativt lette aluminiumsbåd op og plane. Båden er noget mere grov og firkantet i faconen end Busters modeller, til gengæld kan man have alle former for grej med uden at den tager skade.
Passage midtskibs
Sjovt nok har man valgt at lægge passagen mellem for- og agterdæk centreret midt mellem de to konsoller, der er trukket helt ud til skrogsiden.
Skipper har som næsten altid sin førerplads om styrbord, mens en passager sidder godt bag bådens andet vindspejl, som er højt nok til at beskytte mod vinden.
I de to gode tøndeformede sæder sidder man godt beskyttet bag en høj konsol med tonet plexiglas i et kraftig rustfrit stålprofil, der også afstiver konsolenheden. Skipper har en stor fin kortplotter lige foran sig, gas/gearhåndtag monteret skråt på instrumentpanelet ved højre arm samt dødmandsknap og kopholder.
Flere håndlister
Når det sejles stærkt kan passagerer enten holde i stålprofilerne på konsollerne, eller benytte de langsgående håndlister på rælingens kant eller ud mod hækken.
Opholder man sig foran i båden er der også en pulpit at holde fast i, så man ikke kastes rundt i båden. Der kan sidde tre på fordækket – en helt fremme mod stævnen og to på sæder i form af bagagebokse foran konsollerne, hvor der er ekstra stuveplads. Agterbænken giver god plads til to voksne mandfolk eller tre børn. Bådens bredde er kun 2,20 m, så der er ikke meget plads i en Faster 560.
90 hk skal der til
Med en vægt på kun 600 kg kan man vælge mellem påhængsmotorer fra 70 til 115 hk, alt efter hvor stærkt der skal sejles. Jeg vil anbefale mindst 90 hk, så man ved at man kan få båden løftet op og plane, hvis man har familien og meget bagagen med på tur.
Bag ankerbænkens ryg, som for øvrigt fungerer som garage til kalechen, er der to store aflåselige bokse til anker, tovværk og grej på hver sin side af motorbrønden samt en ankerbrønd. Badestigen er monteret i styrbords side og virker solid som det øvrige udstyr om bord.
Fire kraftige fortøjningsklamper, for og agter, samt trækkroge hvis man får brug for hjælp eller skal hjælpe andre. En kraftig fenderliste findes rundt om det meste af båden – dog ikke på hækken.