TEKST HENRIK HANSEN, FOTO HENRIK HANSEN & ERIK SØRENSEN

Portræt af Mogens Brinks

Passioneret havsejler og organisator

Mogens Brinks, KDY, har i hele sin sejlerkarriere brændt for havkapsejlads som aktiv sejler og bådejer, og har samtidig ydet en kæmpeindsats for sejlsporten i sin klub, i Dansk Sejlunion, internationalt i ORC og RORC. Vi tegner her et portræt af den passionerede sejler.


 

Wasa 38’eren ”Malou III” var en velkendt og meget vindende havracer på kapsejlads- banerne gennem næsten to årtier i 80’erne og 90’erne. Medejeren, Mogens Brinks, KDY, har desuden bidraget aktivt til sejlsporten gennem en række danske og internationale tillidsposter, hvor han påtog sig disse vigtige vagter på land.
På den måde har Mogens Brinks medvirket til at kapsejlerne har fået gode stævner og de bedst mulige handicapregler. Det var dog som holdleder for det danske Admiral’s Cup hold, at Brinks blev kendt i større sejlerkredse og i offentligheden. Da det danske hold deltog i Admiral’s Cup for sidste gang i 1991 var Mogens Brinks næstformand i KDY, og blev sidst på året valgt til formand for klubben.
I 1986 var Mogens Brinks og Jim Hartvig Andersen, KDY, i fuld gang med at arrangere udtagelsessejladserne for det danske Admiral’s Cup hold i 1987, da holdkaptajnen for det danske AC-hold, Poul Jespersen, KDY, bad Mogens om at overtage jobbet som hold-kaptajn. Poul Jespersen kunne så koncentrere helt sig om sin to-tonner ”Beckmans Pletfjerner”.

Admiral’s Cup
Mogens slog straks til og i 1987, 1989 og 1991 var han en respekteret leder på land for de tre danske både og de mange danske sejlere. Før og under disse tre Admiral’s Cup klarede Mogens opgaverne sammen med hustruen Lena.
”Vi var derovre allerede i januar og leje huse, hvor sejlerne, sponsorerne og de danske pressefolk kunne bo. Under kapsejladsen var det en kæmpeoplevelse at være i Cowes på Isle of Wight, der er en så kapsejladsorienteret by, at den kogte i de uger vi var der. Admiral’s Cup blev afholdt samtidig med Cowes Week, hvor der var mange klasser og flere tusinde både. De lange offshore kapsejladser Channel Race og Fastnet Race var ikke kun for Admiral’s Cup bådene, men åbne for alle offshore både,” for-tæller Mogens Brinks.
”Jeg nød også at være holdleder, fordi det var sindssygt lækkert at være med ved et så velorganiseret internationalt stævne. Vi mødte en fantastisk gæstfrihed og holdet fik en flot medieopbakning hjemmefra, så danskerne begyndte at interessere sig for de store både i sejlsporten,” husker Mogens Brinks.
Medlem af RORC og ORC
”Jeg mødte stor gæstfrihed i Cowes og en masse fantastiske mennesker under stævnerne, der gav mig interesse for det internationale arbejde. Jeg blev f.eks. rear commodore i RORC, Royal Ocean Racing Club, medlem bestyrelsen i ORC, Offshore Racing Congress, og medlem af International Admiral’s Cup Committee,” fortæller Mogens Brinks, der var vant til at lede som direktør det meste af hans erhvervskarriere. Det var bl.a. i hans eget emballagefirma.
I den daværende struktur i Dansk Sejlunion havde KDY en repræsentant i unionens hoved- bestyrelse, og Mogens Brinks bestred denne post i en periode.
Jim Hartvig Andersen var formand for Havkapsejladsudvalget i både Dansk Sejlunion og KDY, da han og Mogens arbejdede sammen om udtagelsessejladserne til Admiral’s Cup. Disse tillidshverv overtog Mogens Brinks senere.
Mogens delte Jim Hartvig Andersens drøm om et internationalt system, hvor bådene kunne mødes med en fælles handicapregel, hvor målene er baseret på en professionel vurdering af bådenes faktiske evner under forskellige vindforhold.

Arbejdede for ny IMS-regel
”Vi delte drømmen om en world wide måleregel uden hemmelige formler, og som man kunne konstruere både efter og bruge til retfærdig kapsejlads, hvor det mere var mandskabets evner der talte, end hvor godt konstruktøren kunne matche båden med reglen.
Vi påbegyndte internationale aktiviteter for at arbejde for det, der senere udmøntede sig i IMS-reglen.
Dansk Sejlunions, chefmåler Flemming Nielsen, og KDY’s tidligere formænd Karl Stephensen og Niels Ehrhardt bakkede aktivt op om dette arbejde, der foregik i ORC-regi,” husker Mogens Brinks.
Arbejdet med den nye IMS-regel foregik i ORC, Offshore Racing Congress, og skabte et personligt venskab mellem Mogens Brinks og Flemming Nielsen, der blev en fast del af ”Malou III”s besætning gennem otte år.
50.000 sømil med ”Bat”
De seneste 18 år har Lena og Mogens Brinks sejlet langturssejlads med deres venner i den specielle cruiser ”Bat”, som de købte af (Lille Kaj) i år 2001.
”Bat” er tegnet af netop Jim Hartvig Ander- sen på bestilling til LK, og har et karakteristisk og komfortabelt styrehus.
”Vi har haft utrolig megen glæde af ’Bat’, men da vi havde købt den, blev vi også godmodigt drillet, nogen synes båden var grim. En joke gik på, at ejendomspriserne steg i området omkring Skovshoved Havn, da vi flyttede ’Bat’ til Vedbæk,” griner Mogens Brinks.

Gennem Götakanalen 10 gange
”Vi har haft nogle fantastiske ture med båden, som vi har sejlet 50.000 sømil med, eller rundt regnet over to gange jorden rundt,” supplerer Lena Brinks.
”Vi har været på mange lange ture, så langt væk som Nordkap, Irland, Orkney- og Shetlandsøerne og Finland.
Vi har været inde i alle fjordene på den norske vestkyst, sejletpå de hollandske kanaler, været gennem Götakanalen 10 gange, og har været på masser af ture langs den svenske østkyst og i den stockholmske skærgård.
Lena kommer fra Stockholms-området og det var der vi mødte hinanden, da jeg som ung havde job i Stockholm,” fortæller Mogens.
Mogens og Lena Brinks har også været på vandet med ”Bat” som dommerbåd til især KDY’s og Vedbæk Sejlklubs store stævner på Øresund gennem de sidste to årtier. ”Bat” er derfor en meget velkendt båd blandt kapsejlere.
Til gengæld ved de færreste kapsejlere, at Mogens og Lena også deltager ivrigt i trolling- stævner på Bornholm. ”Der har vi dog aldrig vundet noget, men vi har haft det sjovt,” fortæller Mogens. Nu er ”Bat” sat til salg, og så må tiden vise om Mogens og Lena Brinks kan undvære at have båd.
Sejlere i moden alder
Lena og Mogens Brinks fik først sejlsporten ind under huden i midten af 70’erne, hvor vennen Søren Toft fik Mogens med ud at sejle kapsejlads i sin nye Hinrichsen 34 ”Malou II”.
”Søren og jeg havde gået i skole sammen, og da han skulle samle en besætning til sin nybyggede Hinrichsen 34, så kontaktede han Svend Steinø, Hans Hovgaard, Poul Øland, Ole Krogård og mig.
Poul var en erfaren sejler og en god læremester for nye sejlere som Ole og jeg,” fortæller Mogens Brinks om starten på sin sejlerkarriere.
”Ole Krogård var berider og helt uerfaren med at sejle som jeg selv. Vi fandt hinanden om bord på ’Malou II’ og har været nære sejler- venner lige siden. Vi har været over Atlanten tre gange sammen i en Swan 48 og en 80 fods båd, og vi har sejlet sammen i alle årene, hvor vi sejlede kapsejlads med ’Malou II’ og ’Malou III’. Ole har været en hjørnesten i vores sejler- liv,” fortæller Mogens.
Ole Krogaard blev så grebet af sejlsporten, at han blev sejlmager. Først hos Orkan Sejl i Helsingør og senere hos Diamond Sailmakers, North Sails og Elvström Sails i Nivå.
”Jeg blev også bidt af sejlsporten. De første år sejlede vi kun kapsejlads med ’Malou II’, og da Søren stoppede med at sejle et par år senere, var vi fire gaster der købte ’Malou II’ sammen.
Efter vi købte båden, begyndte vi også at sejle tursejlads, og så kom Lena også med om bord. De første 10 år vi sejlede tursejlads sammen, var det altid mod vinden,” fortæller Mogens Brinks.

Fælles om maritime uddannelser
Lena og Mogens Brinks er dedikerede mennesker, og da sejlsporten blev deres nye fælles interesse, så tog de sammen alle tre yachtskipper-eksamenerne, Y3, Y2 og Y1 og navigationsdelen af styrmandseksamen. De har også sejlet med sekstant de to gange de krydsede Atlanten.
Efter et par år med ”Malou II” købte Lena og Mogens Brinks prototypen til Wasa 38 i 1984 sammen med enkelte medlemmer fra besætningen.
”Vi har sejlet Sjælland Rundt 26 gange med de to både og har været 38 gange rundt om Fyn. Jeg var med til at søsætte Fyn Cup, og Lena var dommer på sejladsen de første 10 år. Vi begyndte også at sejle Anholt Rundt, dengang der deltog 70-100 både, og vi sejlede Skaw Race i næsten alle årene den eksistererede,” fortæller Mogens, der især var blevet bidt af havkapsejlads.
Både ”Malou II” og ”Malou III” sejlede efter IOR i klasse 3, og først da IOR-felterne skrum- pede ind i slutningen af 1980’erne begyndte ”Malou III” at sejle efter DH. ”Malou III” vandt sit løb, IOR-klasse 3, på Sjælland Rundt i 1988 og vandt sit løb på Sjælland Rundt fem gange op gennem 90’erne.
I 1991 vandt ”Malou III” og Mogens Brinks løbet med et forspring på ca. en time på sejltid og en halv time på præmietid.
Tog aldrig selv roret
”Vi ændrede senere den karakteristiske IOR- kasse i hækken på ’Malou III’. Det gav lidt bedre fart, uden det kom til at betyde ret meget på målet. ’Malou III’ havde i forvejen en anelse lavere fribord, så vores mål var faktisk en anelse bedre end de serieproducerede
Wasa 38’ere. Et år vandt vi Skaw Race overalt foran Bent Simonsen fra Vedbæk i hans Wasa 38 ’Annibeth 4’, der blev næstbedst overalt,” husker Mogens Brinks.
”’Annibeth 4’ lå lige bag os, men målte lidt dårligere, da vi pludselig tabte storsejlet på vej ind mod målet i Marstrand.
Det var et dramatisk øjeblik, men heldigvis lykkedes det Ole at få sejlet op igen i en fart, så vi lige akkurat holdt vores førsteplads i mål,” griner Mogens Brinks ved tanken.
Skaw Race var en havkapsejlads på ca. 300 sømil i Kattegat og Skagerrak med rundings- mærker ved Skagen, Lindesnes i Norge, den svenske vestkyst og Oslofjorden. Sejladsen blev afholdt på skift af Kongelig Norsk Seil- forening, Göteborgs Kungliga Segel Sällskap og Kongelig Dansk Yachtklub.
I det kvarte århundrede Mogens Brinks var meget aktiv på kapsejladsbanerne med ”Malou”-bådene var han aldrig selv ved roret.
”Når der var andre, der styrede bedre end jeg, så er der ingen grund til at jeg skulle styre. Vi havde altid gode rorsmænd med om bord. De seneste år var det især Jesper ”Siv” Sivertsen, men vi har f.eks. også haft Jan ”Plysser” Persson, Rene Villefrance og en enkelt gang Jens Christensen med i besætningen. Det var Jan Persson, der styrede, da vi vandt Skaw Race,” fortæller Mogens Brinks.


Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.