Med sine 38 fod var Drabant 38 en lang båd, da den kom på vandet i 1984, mens længden i dag blegner mod mange af de nye både på markedet. Til gengæld er det stadig en velsejlende og hurtig båd, der kan håndteres singlehanded og har al nødvendig rummelighed og komfort til en familieferie til søs.
Drabant 38 var tidligere en hurtig kapsejladsbåd, der næsten altid klarede sig flot på sejltid og respit, og har vundet kapsejladser som f.eks. Fyn Rundt overalt. I dag er Drabant 38 stadig en elegant båd, der kan være med fremme på distancekapsejladserne, men med 11 gyldige DH-certifikater på de 55 byggede både er den efterhånden primært en familiebåd.
Succeskonstruktøren Gert Gerlach har tegnet Drabant 38 til at skabe sejlglæde med en lang, slank og hurtig båd, uden at være bygget til en gældende måleregel. Gert Gerlach har slået stregerne til alle de mange Drabantbåde fra 22 til 38 fod, der har sejlet i Danmark. Herunder den meget populære Polaris Drabant.
Drabant 38 var en succes i nogle få år i midten af 80’erne, men kunne været blevet en langt større succes, hvis ikke hele det danske bådmarked sejlede ind i det mangeårige vindstille, der fulgte i kølvandet på den berømte kartoffelkur i efteråret 1986. Den næsten samtidige svenske devaluering gav også vindlæ for den danske bådbranche.
Dengang havde Drabant 38 moderne skroglinjer med bredere hæk end tidens lange, slanke både og den havde moderne letdrevne linjer under vandlinjen, som nye både i de seneste årtier. De rene linjer under vandet betyder også at båden kan vende hurtigt i forhold til de fleste af bådens jævnaldrende.
Båden har ret meget sejl i forhold til vægten, og det gør den hurtig og sjov at sejle i let vind. Rullegenua og let rebning betyder at man nemt kan mindske sejl, hvis man vil have en rolig familiesejlads i blæsevejr uden at have fem mand på rælingen.
Længden og linjerne under vandet giver båden en god gang i krapsø og bølger. På kryds er Drabant 38 hurtig og i god balance, mens den kan blive luvgerrig på skarp skæring med spiler i luft. Der er dog næppe mange tursejlere, der vil sejle på skarp spilerskæring i luft på familieturen. Desuden kan man trimme en del af rortrykket væk ved at rejse masten mere op, hvis det ikke allerede er gjort.
Drabant 38 har en i dag lidt gammeldags 7/8’s rig, hvor bagstag er den eneste ulempe. Alle hal er ført til cockpit, og spillene til bagstag og forsejl er praktisk anbragt på en konsol udenfor cockpitkarmen. Storskødet kører på en løjgang på en kistebænk fremme ved skottet og hales via en bundblok med frølår på løjgangsvognen. Selve cockpittet er dejligt stort med høje karme. Der kan sidde op til otte voksne omkring et cockpitbord, så her mærker man virkelig en af fordelene ved en lang båd.
KÆMPE STIKKØJE
Nede om læ er Drabant 38 indrettet enkelt og praktisk med en aptering i teak, der fungerer både i havn og ude til søs. Under cockpittet er der en kæmpestor stikkøje, hvor der kan ligge op til tre børn, samt en lille ”hundekøje”.
Lige nedenfor trappen, der også fungerer som motorkasse, er der et stort kortbord om styrbord og et U-pantry om bagbord. Der er to skuffer og et stuverum under kortbordet, hvor man må stå op. Det er en praktisk løsning, fordi man typisk vil foretrække at stå op og tjekke søkort under sejlads, og især i dag hvor navigation typisk foregår på kortplotter.
Kortbordet er desuden praktisk som ekstra bordplads for pantryet overfor. Pantryets U-form er især praktisk, når man vil lave mad under sejlads, fordi man står godt fast og ikke er i vejen for trafik op og ned ad trappen. Her er gode stuverum, skuffer, køleboks og komfur med ovn. Vandet til hanen ved vasken pumpes op med en fodpumpe, som det typisk blev i den tids både.