images/PLUS/Artikel/560/Dehler30OD/Dehler_30_OD.jpg
TEKST & FOTO HENRIK HANSEN

X4.0:

Xtra fart og greb i vandet

Den helt nye X40 er den mindste båd i X4-serien af luksuriøse performancecruisere, så vi var spændte på, om den kunne leve op til sine større søskendes overbevisende X-faktor.


Lad os bare afsløre med det samme, at vi havde en herlig dag på vandet med den nye X4.0 i Lillebælt syd for Årø, hvor vi havde en god jævn mellemluft fra vestnordvest med op til 8 m/sek. i de hårdeste pust.

Skroget er vakuumbagt let og stift i epoxy med infusion. Samtidig er bådens innerlinere konstrueret til at gøre skroget så stærkt og stift som muligt, og stålbundrammen samler belastningerne fra rig og køl. Båden virkede også stiv og hård i skroget under sejladsen, om end vi ikke havde tilstrækkelig kraftige pust til at mærke det for alvor. X40 er desuden vægtoptimeret næsten som en kapsejladsbåd, hvor bådens tanke og batterier er placeret så dybt og tæt på bådens centerpunkt som muligt samt ikke mindst en tung blybulb nederst på kølen.

Vi fik desværre ikke tilstrækkelig store bølger, eller en gammel dønning i let vind, til at mærke det for alvor, men vi kunne dog konstatere at båden gik rigtigt godt i bølgerne, og at den havde et højt rettende moment og accelererede mere i pustene end den krængede. ”

De nye X4-både har mere volumen for og agter og højere fribord. Det giver mere vægt og samtidig er apteringen tungere, bådene har bedre, tungere motorer og alene en bedre isolering af motorrummet, der vejer f.eks. 70 kg mere.
Til gengæld bærer skroglinjerne vægten bedre, og vi har tilstræbt en god vægtcentrering,” har værftets chefdesigner og medejer Niels Jeppesen tidligere forklaret om, hvorfor man ikke umiddelbart kan se det lettere skrog i bådens deplacement på 8100 kg.

Vi mærkede dog ikke meget til, at X40 er en båd til den tunge side, for vi accelererede mærkbart hurtigt og letdrevet i pustene, og havde en sjov sejlads på kryds og for gennaker med en herligt lethed og præcision i styringen, så vi rigtig kunne føle at det er en båd, der går lige i sejlerhjertet med ægte X-faktor.

Rorpresset var ganske vist en snert tungere end perfekt, men det har værftet klart erkendt og flytter rorbladet en anelse frem på rorstammen, så båden får den gode rorfornemmelse som kendetegner X-bådene.

X40 har fået et nyt rordesign med en mere bananagtig facon, der også er tykkere med mere volumen. Det nye ror havde et rigtig godt fast greb i vandet, og lystrede rorsmanden prompte og præcist. Når vi prøvede at presse båden til grænsen på hård skæring med den 130 m2 store gennaker, fik vi endda et godt forvarsel fra roret, når båden ville skære op i et pust.
VI GAV FARTDIAGRAMMET KLØ
Testbåden var en yderst potent performance version, der var udrustet med en halv meter højere kulfibermast samt bom fra Axxon, mens det er standard med aluminiumsmast fra John Mast.

Sejlene var fra Elvstrøm i sort Tecnora sejldug og storsejlet var 2 m2 større end standard. Desuden sejlede vi med en dybere kølversion på 2,4 meter. Med denne opsætning og tre mand om bord gik vi generelt 7,4 knob i omkring 7 m/sek. og ca. 40 grader til den sande vind, og vi nåede endda op på 7,9 knob i et par rumme pust, hvor vi lod båden følge med op i pustet.

Farten målte vi med bådens kalibrerede log på grund af strømmen i Lillebælt. Det er ganske hurtigt på kryds for X40, der har en skroglængde på 38 fod, og er interessant fordi den testede bådens VPP, det beregnede fartdiagram, og viser en topfart på 6,9 knob i 8 m/sek. Vi sejlede således fra en halv til en hel knob hurtigere på kryds end bådens VPP. Netop denne ekstra fart på kryds i forhold til bådens teoretiske potentiale er med til at give båden X-faktor. Med en standardversion vil man med al sandsynlighed kunne få næsten samme fart i de 6-8 knobs vind vi sejlede i, fordi vi havde rigelig med sejl og det oprettende moment fra den dybe køl kun er minimalt større end standardkølen, fordi blybulben er lettere. Den dybe køl giver derimod mere lift.

SKÆRING MED DYB GENNAKER
Der var mere overensstemmelse mellem vores sejlede fart og den beregnede VPP, da vi sejlede med gennakeren på 130 m2. Her lå farten omkring 8-9 knob og nåede op omkring 10 knob, når vi sejlede på en lidt skarp agten for tværs i området 130-140 grader.

Vi kunne skære helt op til omkring 115 grader med bådens dybe gennaker. Den var syet til mere rumskødssejlads, men så nåede vi også grænsen for, hvornår båden risikere at skære op i pustene.

Farten faldt også lidt, fordi gennakeren var rigelig stor til vindstyrken i pustene og den skarpe kurs, så bådens krængning blev også stor i pustene. Set i det perspektiv klarede X40 sig utroligt flot, og vi fik hver gang et fint forvarsel om, at nu var det faste rorgreb ikke tilstrækkeligt til at holde båden nede på kursen.

Vi oplevede også, at vi aldrig mistede rorgrebet helt. Roret stallede ikke, så vi kunne fortsætte med at styre og kontrollere båden, så snart vinden gik ud af gennakeren og båden rettede sig op. Vinden fandt vi så på den hårde skæring med en dyb gennaker, der var beregnet til mere rumskøds sejlads. Samtidig jublede vi over at vi aldrig mistede rorgrebet helt.
STUVERUM TIL SEJL I FORDÆKKET
Testbåden havde bovspryd til gennaker med diskret integreret ankerrulle, men man kan også få båden med skjult ankerrulle uden bovspryd. Ankerspillet er placeret nede i ankerbrønden, og bag denne har X40 fået et godt praktisk stuverum til især de flyvende forsejl. Så er de lige ved hånden, når de skal sættes og kan hurtigt stuves af vejen, når de er bjærget. Dækket er stort set rent for andet grej end skøder og trimliner fra rælingen og ind i cockpittet samt indhalerlinen til rulleforstaget, der er ført hen over fordækket.

Selve rullen i forstaget er placeret under dækket. Der er en nedfældet skødeskinne til en selvslående fok, og bådens 106 % genua er skødet på ruffet. Alle fald og trimhal er ført under ruffet til spil på ruffet. Testbåden havde kunstteak på dækket, ruffet og cockpitdørken.
SEMI CREW-COCKPIT
Cockpittet er næsten lige så stort som i den tre fod større X43 og er et ægte funktionelt X-cockpit, der klart signalerer, at det er en båd målrettet til sejlere, der søger den aktive sejlglæde fremfor simpel transport. Rorsmanden har en helt perfekt og rummelig arbejdsplads bag bådens to ratkonsoller, uanset om han foretrækker at stå eller sidde, eller om man vil styre fra luv eller læ.

Man kan også sidde med et ben på hver side af rattet. Al denne herlighed til inkarnerede rorsmænd er bare på bekostning af længden på kistebænkene, hvor man ikke kan ligge udstrakt. Rorsmanden kan selv nå spillene til storskødet, mens genuaspillene er placeret fremme på cockpitkarmen. Det gør det enkelt at fintrimme sejlene, men placerer også bådens cockpit i mellem et rendyrket ”crewcockpit” til en besætning og et ”cruisingcockpit”, hvor rorsmanden selv skal kunne styre og trimme fra sin placering, uden at skulle bevæge sig for meget rundt. X40 fås også med selvslående fok, der trimmes fra spil på ruffet.
TOVVÆRKET GEMT BAG DØRENE
Vi vil til enhver tid foretrække cockpittet i X40, fordi de komprimerede trimmuligheder omkring rorsmanden let bliver lidt bøvlede, når man gerne vil trimme optimalt, og hvor tit ligger voksne udstrakte på et kistebænk? Man sidder glimrende i hjørnet ved skottet.

I X40 har cockpittet fået nogle nye praktiske detaljer, som f.eks. at tovværket fra klavererne på ruffet kan gemmes praktisk og pænt ad vejen i rum bag dørene ved nedgangen. Testbåden havde ikke cockpitbord, men det kan tilvælges. Storsejlet skødes enkelt over en blok på bommen og to blokke på løjgangen, der er nedfældet i dørken. Fra blokkene på løjgangen føres skødet ind i cockpitkarmene og op til spillene, der er sænket ned i karmene. Det er en enklere og direkte skødning. Man kan kalde det en halv tyskerskødning, hvor skødet ikke skal en omvej hen til masten.
SØSTÆRK APTERING
X40 har fået en traditionel velfungerende og elegant aptering i stil med sine større søskende. I testbåden var apteringen i eg med pantrybord i hvid corian og man kan tilvælge at få apteringen i teak. Træværket virker solidt og er flot udført med afrundede hjørner og kanter, der fremhæver båden i forhold til mere jævne produktionsbåde.

Indretningen er enkel og søstærk, så den også fungerer ude til søs i sø, med en fornuftigt disponeret udnyttelse af pladsen om læ, så man altid kan bevæge sig forsvarligt fra trappen og frem til forkahytten. Der er altid noget at støtte sig mod eller holde fast i. Desuden er der monteret gode gribelister i rufsiderne om styrbord under vinduerne og over pantryet.
TRADITIONELLE KAHYTTER
Om styrbord er der blevet plads til et overraskende stort navigationsbord med eget sæde. Uanset at navigationen foregår på kortplotter i dag, så er det stadig rart at have et sted til at få overblik på et papirkort, et sted at læse om de næste havne eller bare bruge pladsen som et lille kontor til laptoppen, når der som her er volumen til det.

Bådens forkahyt er rummelig med en delvis fritstående høj dobbeltkøje med stort stuverum under køjen. Bunden og madrassen kan nemt og hurtigt vippes op ved hjælp af gasfjedre. Der er god højde over den meget traditionelle agterkahyt om bagbord med klædeskab og hylder i borde. Toiletrummet agter om styrbord er hyggeligt med masser af træ og har separat brusekabine og gode stuverum.
KONKLUSION
Vi har ikke lagt skjul på, at vi er begejstrede for X40, der har en fin størrelse til det danske marked. Båden er hurtig og sejler meget gedigent, forstået på den måde at den sejler pålideligt og kontrollabelt. Det er også en meget voksen båd med god fart hele kompasrosen rundt. Den fine gedigne aptering er helt klassisk og enkel, som vi ved altid fungerer både i havn og til søs. Prisen for en X40 er høj, især for den version vi har sejlet, men byggemetoden, masten, og grejet koster og sejlglæden er fuldblods.

BÅD 555

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.