images/PLUS/Artikel/560/Dehler30OD/Dehler_30_OD.jpg
TEKST & FOTO ULF WESLEY JOHNSEN

Albatro tender 50:

Albatro tender 50

I mere end 50 år har deres udsendte sejlet havene tynde i flere hundrede motorbåde i alle faconer og størrelser. Men noget af det ypperste jeg har sejlet er den italienske tender ”Albatro 50”.


Den hamrende flotte sølvgrå tender med knaldrøde sæder tiltrak mange nysgerrige ved broen på havnen i Palma på Mallorca.

Vilddyret måler 50 fod, 15,30 m, fra for til agter, og der er plads til 13 voksne om bord. Tre fremme på offshoresæderne ved den overdækkede førerplads og de 10 øvrige passagerer på de store langsgående U-sofaer med tykke hynder i skind og god rygstøtte.

Sofaerne går fra midtskibs og bagover ud mod pontonerne på det enorme agterdæk. Med en bredde på 4,71 m er der masser af plads på den flotte teakdørk, der går fra for til agter. Man kommer om bord via en landgang, der skydes ud over den brede og meget dybe badeplatform samt en flot skjult centreret badestige.

På den dybe badeplatform er yderligere fire siddepladser på de to sofaer på hver side af indgangen til agterdækket. Her sidder man med udsigt bagover mod kølvandsstriben.
Ved høje hastigheder bør sikkerhedsseler og redningsveste anvendes for at sikre passagerernes sikkerhed om bord.

Bag førerpladsen er et stort pantry i børstet stål, som byder på alt fra ismaskine til køleskab, grill, vask og affaldskurv. På begge sider af det fantastiske førermiljø fører trapper frem til det store fordæk, hvor der er plads til en kæmpe solmadras.

En meget kraftig liste i rustfri stål går fra for til agter – den fungerer mere som håndliste end som en rigtig pulpit i knæhøjde. På siden finder man i alt seks meget stærke fortøjningsklamper, selv midtskibs så der er mulighed for brug af spring, og ruller til tovværk.

Tenderen har selvfølgelig 12 V udtag og ferskvandsbruser samt et super moderne underholdningsanlæg, der kan klare de nye iPod’s. Rundt om hele tenderens pontoner er monteret en meget tyk fender i hærdet pvc, som tåler stor belastning og beskytter mod hårde knubs.
Oh mamma mia!
Vi vover os ind under det nærmest futuriske og hærdede glastag. Her er miljøet tæt på det man finder i mindre fly med det nyeste og bedste i navigationsinstrumenter fra Simrad. Skipper og to passagerer sidder godt i de specialkonstruerede offshoresæder, der giver super sikkerhed og sørger for aflastning af lænd, ryg og ben, når kræfterne slippes løs og tenderen løftes op i vandet og sejler 57 knob – lige over 100 km/t.

En mængde runde og let aflæselige instrumenter viser alle funktioner om bord. Instrumenterne er overskuelige for den der styrer dette vilddyr, når samtlige 900 hk slippes løs.

På overdækningen sidder antenner og toplanterne, horn m.m. Fremme i stævnen findes en dyb ankerbrønd og føder til tovværket, der sidder i meget kraftige fortøjningsklamper. Ankeret i stævnen betjenes med el og fjernbetjening.

Et hav af plads nede
Man fornemmer ikke, når man ser denne tender på vandet, at den har et masse plads under dæk. Men man bliver i den grad snydt, og til gengæld glædeligt overrasket, når man tager trinene ned fra lugen ved førerpladsen til tenderens indre. Her finder man, ud over godt lys fra den store luge i fordækket samt to firkantede koøjer i overbygningen, et stort antal spots, der giver den helt optimale belysning man har brug for hernede.

Man oplever fuld ståhøjde, endnu et pantry i superklassen i et design, som kun italienerne kan det, en dyb sofa og bord, tv-salon samt et kæmpestort bad/toilet med både wc og bidet. Separat brusebad er en selvfølge, som det også er med en king-size dobbeltkøje i forkahytten med direkte adgang til bad/ toilet.

Desuden endnu en kahyt med dobbeltkøje og en med to enkeltkøjer. Med andre ord er her plads til seks overnattende om bord. Valg af materialer i stof og træ er i topklasse, og designet modigt og spændende som overalt på denne specielle tender.
880 hk gemt under dæk
Vel ude i dagslyset igen, løfter skipper med en fjernbetjening to langsgående borde op fra dørken foran sofaerne på agterdækket. Så er der klar til spisning. Bordene sænkes igen og hele agterdækkets dørk løftes op af kraftige gascylindre og hviler over Albatro 50’s to motorer. Begge Yanmar turbodiesel, der til sammen yder 900 hk og giver tenderen, der vejer 13 tons, en topfart på omkring 50 knob, lidt afhængig af vægten på passagererne og antal liter i tankene.

Med yderligere 450, 3x450 hk, 1350 hk totalt, bliver topfarten 57 knob, noget dette geniale tenderskrog godt kan tåle. Der er fin belysning og god plads ude i siderne og mellem motorerne til den service og det vedligehold der kræves.
Himmelflugt over vandet
Det store øjeblik kommer, hvor de store turbodiesel motorer startes, og vi hører en herlig brummen fra agterdækket.

Vi lægger fra kaj og sætter kurs mod havnens indsejling. Så snart vi er ude på åbent vand giver skipper ordre om kurs og overlader tenderen til os. Vi skubber ganske sagte de to gear/ gashåndtag frem, og mærker skroget løfte sig let ud af vandet. Vi aflæser 22 knob på GPS’en, og vælger derfor at give tenderen alt hvad den kan tage. Ca. 30 sekunder senere sejler vi med 14 mand om bord og fulde tanke 47, 8 knob.

Vi sejler i store dønninger, men kun små bølger, og er spændt på hvad der sker, når vi ændrer kursen drastisk. Men det unikke underskrog med steps og en dyb V-bund løfter tenderen sig flot over næste dønning, brummer af sted med mere end 40 knob og løftes elegant op så kun propellerne er i vandet.

Efter et herligt svæv lander Albatro 50 blødt og helt uden problemer for skipper, som nu vælger at sejle i cirkler i dønningerne. Tenderen lægger sig over som den skal, taber dog noget fart, men så snart vi retter op løfter de mange hestekræfter tenderen op i ideelt plan, og igen måler vi godt 40 knob før vi sætter kursen ind mod havnen i Palma de Mallorca.
Et utroligt fartøj
Konklusionen efter at have sejlet Albatro 50 er, at denne tender slår det meste vi tidligere har sejlet med. Her er fuld harmoni mellem design, skrog, motorkraft, udstyr og plads på og under dæk. Bedre kan det næsten ikke gøres. Men man skal også være villig til at betale den nette sum af 543.000 euro for at blive den lykkelige ejer af dette vidunder. Det italienske Albatro værft bygger også mindre tendere til langt lavere priser end det 50’eren koster.


Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.