TEKST & FOTO SØREN ØVERUP

Marex 373

Optimeret Prisvinder fra Marex

Hvordan kan en perfekt og præmieret model blive endnu bedre? Jo, Marex værftet har lyttet til sine kunder og skabt Marex 373 – en båd tæt på det perfekte. Bådmagasinet var som de første en tur på Aabenraa fjord med denne lækre sag.


Tilbage i 2009, da Bådmagasinet første gang sejlede Marex 370, var vi ikke i tvivl. Overskrifter med super- lativer som: ”A Star is born, Pragtfuld familiebåd, Præmieret Vidunder”, var hverdagskost for det prisvindende mesterværk fra Marex. Nu har det norske værft optimeret båden med nye finesser og detaljer.
Marex 373 er en optimeret og forbedret udgave af 370eren, og mange geniale detaljer er ligesom sejlegenskaberne forbedret. Sammen med mange nye idéer, brugervenlige løsninger, og i det hele taget den produktudvikling Marex 373 har gennemgået, ja så nærmer vi os et 12 tal på skalaen, som den gang jeg gik i skole hed 13.

Marex værftet har, fra de første 60 kunder som sejler 370eren, lyttet til gode idéer og forbedringer. En af de ting som er gennemført i produktudviklingen, var en detalje som Bådmagasinet selv var med til at påpege ved den første test tilbage i 2009. Det er herligt, når man i en test finder ”håret i suppen”, og især når det så efterfølgende også bliver fjernet. Mere herom senere.

Marex 373 ACC (After Cabin Cruiser, red.) er nok noget at det mest perfekte, når turen hedder familie og ferie. At båden så samtidig ligefrem er linje-smuk og ”godt skåret” i mine øjne. Jeg er fan af en båd, der godt må se godt ud, og her er jeg heller ikke bleg for at give Marex 373eren topkarakter.

Overbygningen med det helt suveræne foldetag holder ”big time”, og når nu jeg er ved foldetaget, så er det netop her en af de markante forbedringer ses. Det kører langt bedre end tidligere, og nu kan det låses i den position, man ønsker, blot ved at dreje det lille håndtag, man også låser taget fast med. En genial løsning på en båd til det danske vejr.

Vi prøvesejlede båden i en efterårskuling, og nød at båden var udstyret med varme. Men pludselig brød solen frem, og vupti under fem sekunder senere sejlede vi under åben himmel med herlig frisk luft og snerten af saltvand i kinderne. Det kan ikke gøres mere perfekt – for få minutter senere var det med alle tre vinduesvisker i brug, og taget lukket igen, da det danske efterårsvejr viste sig fra sin våde side.

Jeg har tidligere over en længere periode sejlet Marex 320, også en lækker sag, men i rene sejlegenskaber må jeg hudløst ærligt erkende, der løber storesøster med æren. De ekstra fod og hestekræfter skaber – naturligvis fristes jeg til at skrive, en så stabil og rolig sejlads, selv i bølger også sideværts, at man stille og roligt sidder og hyggesnakker ved de optimale par og tyve knobs crusingfart. De 435 hk som Volvo D6 sender gennem den fastmonterede skrueaksel, skaber minimal vibration, og uden at det skal sammenlignes med andet, ja så fornemmer man, at man sidder og sejler hjemme i sofaen.
Indbydende førerposition
Alt sidder optimalt, og gashåndtaget, en af de føromtalte detaljer som Bådmagasinet påpegede ved første test, er flyttet. Den enorme touchskærm fra Simrad er så nem og brugervenlig at betjene, så man smiler.
En fiks lille, men absolut brugervenlig detalje. Hovedafbryderen er flyttet op på betjeningspanelet. I mange både skal man ofte ned på knæ eller på anden måde bukke begge ender sammen på sig selv for at slå hovedafbryderen til/fra. Men ikke her, næ – det er også gjort nemt og bekvemt her om bord.

Indbydende salon
Den store usofa, og de to smarte ”barstole” under bordet, skaber rigeligt plads til seks voksne, men otte vil også kunne sidde og nyde frokosten, fint afstemt med det antal som båden også er skabt til at have sovende om bord.
Hynderne er monteret med Deluxe Niroxx – et produkt der i look og følelse minder om Alcantara, men klart mere slidstærkt og nemmere at rengøre ved dagligt brug.
Generelt opfattes båden som ganske lydsvag, og løfter man dørken sidder forklaringen på bagsiden. Et tykt lydisoleringsmateriale og lyddæmpende materiale på indersiden af skroget giver den helt rigtige resonans om bord.

Agterkahyt eller agtersalon?
Agterkahytten, ja jeg får nærmest lyst til at skrive agtersalonen, hvor det nye vindue nede i bagbord side giver en herlig fornemmelse for at kunne følge med i havnelivet, byder i forvejen på et perfekt lysindfald fra det diskrete panoramavindue, der går hele vejen rundt.
RWC docking system
Marex 373 fra Reese Marin i Aabenraa var som den første båd på verdensplan udstyret med RWC docking system.
Et genialt og uundværligt hjælpemiddel hvis man sejler alene, eller hvis ens ”gaster” ikke er så lette til bens om bord på båden ved havnemanøvre. En fjernbetjening koblet til bådens motor(er) samt hækog bovtruster sikrer dig fuld kontrol over båden, selv om du går på dækket for at fortøjer.
Vi har før set dette til hækog bovtruster, men aldrig prøvet det, hvor ”frem og bak” på hovedmotoren også indgik på fjernbetjeningen. Du går altså let på dæk ved havnemanøvre og har stadig fuld kontrol over din båd. På testdagen vendte vi simpelthen båden i havnebassinet stående inden på molen. Ganske imponerende, og rækkevidden, selv med den lille antenne, var overraskende lang. 50-60 meter oppe på land kunne vi stå og styre båden.

Ikke billigt
Systemet koster 60.000 kroner at få installeret hos Autohuset Vestergaard i Kolding, som har importen af RWC, men jeg er overbevist om, det er alle pengene værd, og bådens gensalgsværdi vil helt klart skille sig ud fra bådene uden dette system.
Fra brugerundersøgelser fandt man på Marex værftet ud af den tidligere installerede håndvask var overflødig. Den er nu erstattet med stuveplads. Jeg får lyst til i bedste Jeppe K stil at skrive, ”plads plads plads”. Alle kender den irriterende bunke af sko som ofte flyder på dørken, dette er også løst med en smart skohylde, sådan.

Owners cabin
Fremme er Captains Suite, som man her har valgt at kalde owners cabin. En bred høj ”køje” er udstyret med en ekstra tyk komfort-madras, og der er også rigeligt med stuveplads. Nem adgang til bådens bad og toilet, som i denne her version er adskilt.

Kalechen
Den barnevognslignende kaleche over agter-ruffet er som foldetaget ganske enkelt optimal til de skandinaviske vejrforhold.
Oppe danner den en hyggelig ”hule” for de yngste gaster om bord, og nede er den væk, skjult under den store hynde. At den ekspederes i et snuptag, er en af de ting som er med til at forlænge din sejl-sæson.

Alenlang udstyrsliste er standard
Den båd vi prøvede i Aabenraa var udstyret med en speciel udstyrspakke fra Reese Marin, som er døbt ”Relaxation”. Jeg kan godt røbe, at listen er lang, så for ikke at trætte dig, nævner jeg det som i mine øjne træder frem, og gør denne her båd til noget unikt.
Bak-kamara, uundværligt når der skal ”parkeres” med hækken til. En fed detalje, hvor du blot sidder og nyder udsigten bagud på den store Simrad skærm, TVstik i forog agterkahyt og salon, varme, teakdæk, og som den første båd overhovedet var den udstyret med RWC docking-system.
Konklusion
Står man og skal købe en motorbåd i den størrelse og prisklasse, er Marex 373 umulig at komme udenom. Man får en hudløs ærlig og gennemført båd, hvor der er lagt vægt på detaljerne og brugervenligheden. Alt fungerer optimalt, og det har denne gang været svært at finde håret i suppen. Plads, godt indrettet, og i det hele taget herlig at være om bord i, er den konklusion og de ord, der ligger lige for.


Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.