TEKST HENRIK HANSEN / FOTO HENRIK HANSEN

Sealine C330

Livlig Cruiser til al slags vejr

Sealine C330 er et godt bud på en cruiser, der egner sig glimrende til det vekslende skandinaviske klima, med en usædvanlig praktisk indretning.


Vi kan roligt afsløre, at vi havde et par gode timer på Aabenraa Fjord med den 33 fods Sealine C330, der viste sig at sejle på meget velfungerende skroglinjer, som er designet af den britiske bådkonstruktør Bill Dixon.

Siden etableringen af Sealine i 1972 i England har Sealine-brandet haft flere ejere, inden det i 2013 blev opkøbt af tyske Hanse Group og produktionen blev flyttet til de nye ejeres produktionsfaciliteter i Polen og Tyskland.

Sealine C330 var i 2015 den første Sealine cruiser i et nyt bådprogram under Hanse Groups ledelse, og båden er bygget over samme gode skrog som den åbne sportslige S330. Vægten af C330 er blot 5-600 kg tungere end sin sportslige søster, og da bådenes motorvalg er identiske, så er forskellen på bådenes topfart minimal.
Samtidig er det lykkedes Bill Dixon at designe en meget rummelig cruiser til alle vejrtyper, der næsten fik os til at hive målebåndet frem for at kontrollere bådens længde. Den virker ganske enkelt større end 33 fod i forhold til mange andre motori- serede cruisere.
Bill Dixon er ellers mest berømt som designer af store superyacht, og er i Hanse-sammenhæng også kendt som designer af Moody-sejlbådene, mens han her er lykkedes med at skabe en vellykket kompakt og familieegnet båd. Så vellykket at C330 og S330 begge var finalister i Motor Boat Award 2016 i kategorien ”sportcruiser up to 45 feet”.

Vi havde en jævn vind og lidt krapsø på fjorden, der ikke satte bådens sejlegenskaber i bølger på en alvorlig prøve, men vi smed båden med høj fart gennem de dønninger vi mødte og vores egne hækbølger. Her gik C330’eren behageligt gennem søerne med sit velfungerende under- vandsskrog, hvor den skarpe stævn på moderne vis er trukket højere op over bådens flydende vandlinje end vi er vant til.

Båden manøvrerede også fint med god retningsstabilitet og en hurtig, præcis styring. Meget bedre kan det ikke gøres, og det gjaldt op gennem hele fartskalaen. Samtidig kunne vi kaste båden rundt i skarpe sving i høj fart, uden at komme i nærheden af risikable grænser. Båden krængede naturligvis, men uden at det virkede dramatisk.

Windy 27 Solano Spec 08Tre motorvalg
Volvo Penta D6-330 er standardmotor i C330, og den giver ifølge Sealine en topfart på 25-26 knob. C330 leveres desuden med enten to Volvo Penta D3- 220, der giver en topfart på op til 31 knob, og den meget potente Volvo Penta D6-400, som den testede båd var udrustet med.

S330V med outboard motorer
Sealine har netop søsat en ny version S330V af sports- modellen, der drives af to Mercury Verado outboard motorer på hver 300 eller 350 hk. Sealine C330 kan ses og prøves på Båd- og vandsports-messe Ishøj Havn 31. august til 2. september 2018.

Vi oplevede alligevel Sealine C330 som en sjov og livlig båd, som vi fik op at plane ved ca. 16 knob og omkring 2700 omdrejninger. Topfarten fik vi lige akkurat op på 31 knob, og vi vurderer at den mest behagelige og økonomiske cruisingfart ligger omkring 3000 omdrejninger og 20-24 knob.
Ved mindst 20 knob kan båden sejle med konstante omdrejninger uden at falde ud af planing ved lidt dønning eller bølger fra andre både. Vi oplevede desuden, at C330’ eren sejlede mere behageligt ovenpå krapsøerne, jo hurtigere vi sejlede.
C330 har et voldsomt instru- mentbord, som man dog skal have en vis højde for at se over, når man sidder i bådens komfortable førersæde, når stævnen rejser sig under acceleration. Man står dog ud- mærket op ved rattet med pøllen på sædets forkant slået ind over sædet som lændestøtte.

Lys og lukket salon med soltag
Den asymmetrisk placerede salon kan være helt lukket, så man kan opholde sig komfortabelt i havn og til søs, når det skandinaviske vejr rigtig rusker. Salonen har meget store ruder, så man altid kan følge med i livet omkring båden uanset vejret.
Når vejret er godt, kan salonen til gengæld åbnes ud mod agterdækket med døre og vinduer agter samt op mod himlen med bådens store elektrisk betjente soltag.

På den måde forvandles den lukkede båd til en åben solskinscruiser.
Båden bliver især åben for solen, når man også åbner cabriolettaget over cockpittet. Der er nemlig ikke et fast ruf over cockpittet. Kun siderne er i glasfiber, hvor cabriolettaget nemt kan skubbes frem med kuglelejer i skinner. Desuden kan døren om styrbord ved førersædet også åbnes ud mod bådens bredeste ringdæk.

Salonens aptering er ret traditionel for denne moderne type familiecruiser med en høj L-sofagruppe om bagbord og et ganske stort langskibs L-pantry om styrbord. C330 har ikke et fremadrettet passagersæde som i mange andre sportslige motorcruisere, men båden går så fint i moderate bølger, at man sidder fint i sofaen, når der er fuld fart på båden.

Pantryet åbent mod cockpittet
Det er dog en helt unik detalje ved denne aptering, at båden har et serveringsbord, fralægningsbord eller bar agter for pantryet, alt efter hvordan man har lyst til at bruge det foldbare bord.
Vinduet mellem pantryet og cockpittet kan vippes op under biminien med gasfjedre, så salon og pantry bliver åbnet ud mod cockpittet. Der er et køleskab under bordet og tilsammen givet det en god mangfoldig funktionalitet i godt vejr.

Det langskibs pantrybord er dækket af en lem, der fungerer som et stort bord, mens pantryet ikke benyttes.
Når man skal bruge pantryet og åbner lemmen, så kommer pantrybordet frem med komfur og en usædvanlig stor vask. Der er en stor stålplade på undersiden af lemmen til at beskytte træet mod varmen og ilden fra komfurets to gasblus.
Under det L-formede pantrybord er der udmærkede skabe, skuffer og ikke mindst en lavt placeret ovn og en køleskuffe, der altid er mest praktisk i en båd. Der er også et forrådsrum under dørken i pantryet.

Brugbart ringdæk
Sealine C330 har et glimrende ringdæk om styrbord, så man rent faktisk kan gå fornuftigt rundt om salonen og frem til fordækket, hvor der er både siddeplads eller soldæk, alt efter hvilke hynder man lægger på. På ringdækket er man beskyttet af en høj ræling med søgelænder.
Selve cockpittet er enkelt med en stor L-sofa agter med et foldbart bord, samt en ”havelåge” i rustfri stål ud til bådens badeplatform, hvor man kan hægte en badestige på. Under de fleste sejlture vil man kunne sidde og hygge sig i cockpit- sofaen under sejladsen.

Nemt at komme i køjen
I den oprindelige sportcruiser S330 er pantryet placeret nede om læ, og ved at flytte pantryet op i salonen, så er der blevet bedre plads til at skabe to gode store kahytter og et fornuftigt toiletrum.
Forkahytten har således fået en stor og delvis fritstående dobbeltkøje, hvor man nemt kan komme til køjs fra siden af den høje køje.
Under køjen er der stuve- plads i form af fire gode skuffer. Der er også et beskedent garde- robeskab i forkahytten.

Agterkahytten rummer en stor 2-3 mands køje, og her er også garderobeskab og en indbygget lille sofa. Her kan man vælge mellem en lang- skibs køje med et lille mellem- rum i fodenden, eller en stor tværskibskøje.
Der er ikke brugt meget plads på toiletrummet, men her er hvad der bør være til en familie, toilet, håndvask med skab og en bruser.
Selve træarbejdet kan virke enkelt og en anelse kantet, men ved nærmere eftersyn er apteringen gennemtænkt og er i en udmærket kvalitet.

Konklusion
C330 virker flere fod større end de 33 fod den faktisk er, fordi bådens længde og bredde er udnyttet noget nær optimalt. Samtidig er det en velsejlende båd, der er tryg uden at blive kedelig at sejle. Den gik godt i de bølger og dønninger vi mødte eller fik skabt, så det er en fin cruiser med al nødvenlig komfort til en familie, der også vil kunne komme hurtigt frem og måske have lidt sjov sejlads undervejs.



Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.