Tre motorvalg
Volvo Penta D6-330 er standardmotor i C330, og den giver ifølge Sealine en topfart på 25-26 knob. C330 leveres desuden med enten to Volvo Penta D3- 220, der giver en topfart på op til 31 knob, og den meget potente Volvo Penta D6-400, som den testede båd var udrustet med.
S330V med outboard motorer
Sealine har netop søsat en ny version S330V af sports- modellen, der drives af to Mercury Verado outboard motorer på hver 300 eller 350 hk. Sealine C330 kan ses og prøves på Båd- og vandsports-messe Ishøj Havn 31. august til 2. september 2018.
På den måde forvandles den lukkede båd til en åben solskinscruiser.
Båden bliver især åben for solen, når man også åbner cabriolettaget over cockpittet. Der er nemlig ikke et fast ruf over cockpittet. Kun siderne er i glasfiber, hvor cabriolettaget nemt kan skubbes frem med kuglelejer i skinner. Desuden kan døren om styrbord ved førersædet også åbnes ud mod bådens bredeste ringdæk.
Salonens aptering er ret traditionel for denne moderne type familiecruiser med en høj L-sofagruppe om bagbord og et ganske stort langskibs L-pantry om styrbord. C330 har ikke et fremadrettet passagersæde som i mange andre sportslige motorcruisere, men båden går så fint i moderate bølger, at man sidder fint i sofaen, når der er fuld fart på båden.
Pantryet åbent mod cockpittet
Det er dog en helt unik detalje ved denne aptering, at båden har et serveringsbord, fralægningsbord eller bar agter for pantryet, alt efter hvordan man har lyst til at bruge det foldbare bord.
Vinduet mellem pantryet og cockpittet kan vippes op under biminien med gasfjedre, så salon og pantry bliver åbnet ud mod cockpittet. Der er et køleskab under bordet og tilsammen givet det en god mangfoldig funktionalitet i godt vejr.
Det langskibs pantrybord er dækket af en lem, der fungerer som et stort bord, mens pantryet ikke benyttes.
Når man skal bruge pantryet og åbner lemmen, så kommer pantrybordet frem med komfur og en usædvanlig stor vask. Der er en stor stålplade på undersiden af lemmen til at beskytte træet mod varmen og ilden fra komfurets to gasblus.
Under det L-formede pantrybord er der udmærkede skabe, skuffer og ikke mindst en lavt placeret ovn og en køleskuffe, der altid er mest praktisk i en båd. Der er også et forrådsrum under dørken i pantryet.
Brugbart ringdæk
Sealine C330 har et glimrende ringdæk om styrbord, så man rent faktisk kan gå fornuftigt rundt om salonen og frem til fordækket, hvor der er både siddeplads eller soldæk, alt efter hvilke hynder man lægger på. På ringdækket er man beskyttet af en høj ræling med søgelænder.
Selve cockpittet er enkelt med en stor L-sofa agter med et foldbart bord, samt en ”havelåge” i rustfri stål ud til bådens badeplatform, hvor man kan hægte en badestige på. Under de fleste sejlture vil man kunne sidde og hygge sig i cockpit- sofaen under sejladsen.
Nemt at komme i køjen
I den oprindelige sportcruiser S330 er pantryet placeret nede om læ, og ved at flytte pantryet op i salonen, så er der blevet bedre plads til at skabe to gode store kahytter og et fornuftigt toiletrum.
Forkahytten har således fået en stor og delvis fritstående dobbeltkøje, hvor man nemt kan komme til køjs fra siden af den høje køje.
Under køjen er der stuve- plads i form af fire gode skuffer. Der er også et beskedent garde- robeskab i forkahytten.
Agterkahytten rummer en stor 2-3 mands køje, og her er også garderobeskab og en indbygget lille sofa. Her kan man vælge mellem en lang- skibs køje med et lille mellem- rum i fodenden, eller en stor tværskibskøje.
Der er ikke brugt meget plads på toiletrummet, men her er hvad der bør være til en familie, toilet, håndvask med skab og en bruser.
Selve træarbejdet kan virke enkelt og en anelse kantet, men ved nærmere eftersyn er apteringen gennemtænkt og er i en udmærket kvalitet.
Konklusion
C330 virker flere fod større end de 33 fod den faktisk er, fordi bådens længde og bredde er udnyttet noget nær optimalt. Samtidig er det en velsejlende båd, der er tryg uden at blive kedelig at sejle. Den gik godt i de bølger og dønninger vi mødte eller fik skabt, så det er en fin cruiser med al nødvenlig komfort til en familie, der også vil kunne komme hurtigt frem og måske have lidt sjov sejlads undervejs.